پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 911598
۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
اینستا

حوزه/ خیابان ۲۰۴ نامی آشنا و دردآور در خاطرات معاصر ما ایرانی‌ها و تمام مسلمانان جهان است... نام همان خیابانی که قتلگاه هزاران حاجی بی‌گناه حج سال ۹۴ در جریان موسوم به حادثه منا شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه مجازی «کتاب‌رسان» با انتشار تصویری از کتاب «خیابان ۲۰۴» آمده است:

خیابان ۲۰۴ نامی آشنا و دردآور در خاطرات معاصر ما ایرانی‌ها و تمام مسلمانان جهان است... نام همان خیابانی که قتلگاه هزاران حاجی بی‌گناه حج سال ۹۴ در جریان موسوم به حادثه منا شد.

این روزها که به دلیل شیوع کرونا، اعزام به حج متوقف شده است، کتاب جدید زهرا کاردانی در قالب یک اثر رمان مانند و خواندنی، پرونده حج رمز آلود آن سال را ورق زده است. هنوز سوالات زیادی در خصوص آن فاجعه وجود دارد که پاسخ نگرفته...

پیش از این، اثر موفق زن آقا از همین نویسنده منتشر شده بود، که همین موفقیت انتظارها را از او بالا برد و به نظر می‌رسد "خیابان ۲۰۴"، با داستان پرکشش و جاذبه بصری طرح جلدش، به خوبی این انتظار را برآورده کرده است.

این کتاب جزو تازه‌های بازار نشر بوده و اصطلاحا تازه از تنور خارج شده است!

کتاب در چهار بخش به شرح این حادثه می‌پردازد. بخشی از روایت‌ها مربوط به شاهدان عینی است که فاجعه منا را از نزدیک دیده و لمس کرده‌اند.

بخش دیگر کتاب از زبان گروه تفحص شهدا است که از همان اولین لحظات مشغول امدادرسانی شده و تا آخرین فرصت به دنبال شهدا بوده‌اند. بخش‌های دیگر کتاب نیز به شرح ماوقع از زبان خانواده‌های شهدا و همراهان آن‌ها روایت می‌شود.

تصاویری از متن کتاب در همین پست موجود است که شیوه روایت را به خوبی نشان می‌دهد.

در مقدمه اثر آمده است:

مگر جنگ بود که بشود تلفات چند هزار نفری آن را قبول کرد؟ کدام جنگ در یک روز و در یک جغرافیای دویست متری این‌همه تلفات داده؟ کدام‌یک از ما روزهای بعد از عید قربان ۱۳۹۴ را فراموش می‌کنیم؟ نه آن قربان برای ما عید شد؛ نه عید غدیر بعد از آن.

۴۶۵ نفر از پاره‌های وجودمان را از دست داده بودیم و هر گوشه ایران سیاه‌پوش شده بود. چه کسی دلش می‌آمد تبریک بگوید؟ ولیمه حج بدهد؟ سؤال‌ها، اما همچنان باقی بود. حتی خانواده شهدا هم نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده!

تعداد صفحات: ۲۳۵ صفحه
ناشر: سوره مهر
جلد: شومیز
قالب: تاریخ شفاهی (داستان مانند)
مخاطب: عمومی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha