شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: عید قربان، عید بزرگ پیروزی بر هوای نفس در سایه بندگی و اطاعت خداست.

آیت الله احمد بهشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان اظهار داشت: عید قربان یکی از چند عید بزرگ همه مسلمانان است که امسال گرچه به شرایط کرونایی، کشورهای مختلف همچون گذشته حاجی نداشتند اما افراد بسیاری به یاد حج ابراهیمی، اقدام به قربانی کردن می کنند.

وی با اشاره به این که قربانی کردن خود یکی از نشانه های تعظیم شعائر اسلامی به شمار می رود، گفت: این سنت حسنه در واقع نمادی از قربانی کردن خواسته ها و منیت های نفسانی است تا آدمی بتواند زمینه و توفیق تقرب به سوی خداوند متعال را پیدا کند و سعادتمند آن کسی که حقیقتاً بتواند چنین کند و در جهاد اکبر سربلند باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: اساساً هدف پروردگار عالم از دستور به ذبح حضرت اسماعیل(ع) به این دلیل بود تا حضرت ابراهیم(ع) به این واسطه، با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلق نفس که حُب فرزند است مبارزه نموده و به این ترتیب، در سایه اطاعت از خداوند، تعلق نفسانی را ریشه کن سازد.

وی همچنین بیان داشت: از این روست که قربانی کردن گوسفند از سوی حاجیان در حقیقت نوعی جهاد با نفس در راستای زدودن تعلقات و وابستگی‌های دنیوی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

آیت الله بهشتی همچنین با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر این که خدای متعال اساساً نیازی به قربانی شما ندارد و برای او تنها تقوای انسان‌ها مهم است، گفت: در واقع هدف باریتعالی از واجب کردن قربانی در روزعید قربان به این جهت است که حاجیان با پیمودن مراحل ایمان و تقوا، در مسیر انسان کامل قرار گرفته و هر چه بیشتر و بهتر زمینه تقرب خود به سوی منبع خیر مطلق که خداوند است را فراهم کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha