پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ازدواج‌های اجباری

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده گفت: ریشه بسیاری از ازدواج‌های اجباری فقر فرهنگی و اقتصادی است که باید در راستای کاستن آن گام برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه مریم شریف نیا در نشست علمی ابعاد حقوقی و روانی ازدواج اجباری که به‌صورت مجازی و به همت موسسه مردم‌نهاد خاتم برگزار شد، با اشاره به آثار ازدواج اجباری در جامعه اظهار داشت: ازدواج اجباری امری ناپسند هست که متأسفانه در جوامع سنتی بسیار شایع است، حال این‌که اغلب ازدواج‌های اجباری عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: خودکشی قربانیان. طلاق و انحرافات اخلاقی و اجتماعی ازجمله عواقب ازدواج‌های اجباری است که متأسفانه رخ می‌دهد.

شریف نیا بابیان این‌که اکثر قربانیان ازدواج‌های اجباری کودکان کم سن هستند، ابراز داشت: در این میان اکثر قربانیان ازدواج‌های اجباری را دختران تشکیل می‌دهند که خود این موضوع هم نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: در بیشتر مواقع ازدواج‌های اجباری برای پیروی از رسوم و آداب جوامع شکل می‌گیرد و به‌طوری کلی ریشه ازدواج‌های اجباری اغلب فقر اقتصادی و فقر فرهنگی می‌باشد، علاوه بر این در جوامع پدرسالار و مردسالار شاهد ازدواج‌های تحمیلی هستیم.

این روانشناس خانواده به سایر عوامل ازدواج‌های اجباری اشاره کرد و گفت: ترس از طرد شدن در جامعه و خانواده، نگرانی از وجهه اقتصادی، قرار دادن سن برای ازدواج و نگرانی گذشت از سن، احساس وظیفه والدین برای ازدواج فرزندان، ترس از محروم شدن از ارث و محبت خانواده، فرار از خانواده‌های فقیر، به دست آوردن امکانات رفاهی، مالی و... از جمله عوامل ازدواج‌های اجباری در جامعه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha