پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام صادقی واعظ

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به تلاش امام هادی علیه‌السلام برای ترغیب جامعه به سمت ولایتمداری و پیروی از اهل‌بیت(ع) گفت: محور زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه امام شناسی است و امام هادی علیه‌السلام با مبارزه عملی و توصیه به زیارت سعی در زنده نگه داشتن نام و آثار اهل‌بیت(ع) داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ طی سخنانی که در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) منعکس شد، اظهار کرد: حدود ۲۵ مناسبت در ماه ذی‌الحجه وجود دارد که محور تمام این مناسبت‌ها ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی با اشاره به ولادت امام هادی علیه‌السلام گفت: یکی از نکات مهمی که در دوران امامت امام هادی علیه‌السلام وجود دارد تلاش آن حضرت برای سوق دادن و ترغیب جامعه اسلامی به سمت ولایت‌مداری و پیروی از اهل‌بیت(ع) در شرایط خفقان حکومت عباسی است که حتی بردن نام اهل‌بیت(ع) نیز جرم تلقی می‌شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام هادی علیه السلام دو یادگار مهم در قالب زیارت برای شیعیان باقی گذاشته است، افزود: موسی بن عبدالله نخعی به امام هادی علیه السلام گفت به من زیارتی یاد دهید که خدمت هر کدام از ائمه(ع) که رسیدم با آن عبارات آن امام را زیارت کنم و امام هادی علیه السلام زیارت جامعه کبیره را به او آموزش دادند که یک دوره کامل امام شناسی است و ده‌ها صفت و ویژگی برای امام از زبان حجت خدا را بیان کرده است.

وی بیان کرد: امام ابتدا از عبارتی استفاده می‌کند که همه دوست و دشمن آن را قبول دارند و ریشه در قرآن دارد و می‌گوید «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه» و سپس می فرماید سلام بر کسانی که محل رفت و آمد فرشتگان خدا، محل نزول وحی الهی و معدن رحمت خداوند هستید.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ ادامه داد: سپس امام هادی علیه‌السلام در زیارت جامعه کبیره به تفکیک میان حق و باطل می‌پردازند و می‌فرمایند شما امامان راهنما و چراغ‌های هدایت در تاریکی و ضلالت هستید و سپس ثمرات بودن با امام را بیان می‌کنند ومی‌فرمایند کسی که با شما باشد به سعادت می‌رسد و کسی که از شما دور باشد به هلاکت می‌رسد و ولایت شما را هرکه داشت در مسیر ولایت خدا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به دو مسأله مهم در زیارت جامعه کبیره اظهار کرد: اول اینکه امام هادی علیه‌السلام شرط مهم پیروی از ائمه معصومین(ع) را ثابت قدم بودن در این مسیر بیان می‌کنند و دوم اینکه ما با این بستر باید بتوانیم معرفت و آگاهی و شناخت نسبت به اهل بیت(ع) پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام  صادقی واعظ با اشاره به زیارت غدیریه که از امام هادی علیه‌السلام به یادگار مانده است، افزود: این زیارت توسط شخص امام هادی علیه‌السلام در کنار قبر امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر خوانده شده و جامع‌ترین و کامل‌ترین زیارت امیرالمؤمینن(ع) است و حضرت به آیات زیادی استناد کرده و از فضایل و مقام امیرالمؤمنین(ع) به استناد آیات قرآن سخن گفته‌اند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه امام هادی علیه‌السلام اصحاب و شاگردان بزرگی را تربیت کرده‌اند، افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی تربیت یافته امام هادی علیه‌السلام است و به دستور ایشان به ایران آمد.

وی نکته سوم در امامت امام هادی علیه‌السلام را مبارزه عملی ایشان دانست و افزود: در شرایطی که دشمن تمام تلاشش را برای از بین بردن نام و آثار اهل‌بیت(ع) می‌کند و ۲۴ بار در حکومت عباسی قبر امام حسین علیه‌السلام را تخریب کردند و قانون منع زیارت گذاشتند، امام هادی به اهمیت زیارت و جایگاه سیدالشهدا(ع) می‌پردازد.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ با بیان اینکه امام هادی علیه السلام برای شفای بیماری خود به یکی از اصحاب فرمودند که در کنار قبر سید الشهدا(ع) برای من دعا کنید، افزود: امام هادی علیه السلام فرمودند که خداوند برای زیارت امام حسین علیه‌السلام سه ویژگی قرار داده است؛ اول شفا را در تربت ایشان قرار داده، دوم ائمه از نسل و نژاد ایشان هستند و سوم اینکه دعا تحت قبه سیدالشهدا(ع) مستجاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha