چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / نشست ارائه طرح کلینیک فرهنگی اجتماعی ناصرین در همدان

حوزه/ عضو شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور با تاکید بر اینکه نباید معتادان و برخی از مجرمان را به چشم یک کافر نگاه کرد، گفت: از همان روزهای نخست حضور در کمپ، در کنار این افراد شب‌ها استراحت می‌کردم و از غذای همان‌ها استفاده می کردم و به نحوی همراه هر لحظه آنها بودم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام احسان رنجبر، عضو شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور بعد از ظهر امروز در نشست ارائه طرح «کلینیک فرهنگی اجتماعی ناصرین» در همدان، با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بدی در جامعه پیدا کرده است، اظهار داشت: برای حل این مشکل، باید نسبت به سبک زندگی‌ها توجه شود.

وی با بیان اینکه در تغییر سبک زندگی همه مقصر هستند، گفت: قطعا محیط بر روی انسان تاثیر گذار است، اما خانواده‌های بسیاری را می‌توان مثال زد که با وجود زندگی در مناطق پر آسیب، اما فرزندان نخبه‌ای را تربیت کرده‌اند و این نشان دهنده نقش والدین بر تربیت فرزندان است.

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به حضور خود در کلینیک ترک اعتیاد و در بین افراد معتاد، عنوان کرد: رفیق بازی شاخصه اصلی این افراد است و لذا ما هم به عنوان یک رفیق در کنار آنها حاضر شدیم تا رفاقت صحیح را به نوع دیگر برای آنها تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: همین دوستی با این افراد و آگاه کردن آنها، باعث شد، تا شماره تماس افراد خلاف کار در گوشی این عده تبدیل به شماره تماس حاج آقای رنجبر شود و به جای آنکه به دنبال خلاف بروند، به سمت خواندن نماز و زیارت عاشورا سوق داده شوند.

عضو شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور با تاکید بر اینکه نباید معتادان و برخی از مجرمان را به چشم یک کافر نگاه کرد، گفت: از همان روزهای نخست حضور در کمپ، در کنار این افراد شب‌ها استراحت می‌کردم و از غذای همان‌ها استفاده می کردم و به نحوی همراه هر لحظه آنها بودم.

وی افزود: در برخی از موارد از این افراد فحش و توهین می‌شنیدم، اما زمانی که با روی باز پای درد و دل آنها می‌نشستم و به معنای واقعی کلمه به مددکاری مشغول می‌شدم، تغییرات عجیبی در وجود این افراد به وجود می‌آمد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در برخوردهای خود تنها به دنبال نماز خواندن این افراد نبودیم، گفت: در برخورد اول تلاش بر این است تا مشکلات این افراد را حل کنیم، و پس از پیگیری مشکلات موجود و فراهم شدن شرایط، از آنها درخواست می‌کنیم تا نماز بخوانند و آنها نیز با روی باز قبول می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما گزارش دادن نیست، بلکه به عنوان یک طلبه جهادی زمانی که به مسئله برسیم، به دنبال راه حل آن هستیم، عنوان کرد: خواندن حدیث و آیه وظیفه طلبگی ما است اما برای این افراد حدیث را باید به نحو دیگری بیان کنیم تا با درک آن برای کسانی که دچار این مشکلات شده‌اند راحت‌تر و ملموس باشد.

حجت الاسلام رنجبر جامعه مورد هدف در هر منطقه را مختلف دانست و اظهار داشت: در برخورد اول با این افراد نباید مسائل و احکام دینی مطرح شود، چرا که مشکل آنها در عقاید است و لذا اول باید با اصل دین آشنا شوند و سپس به بیان مطالب دیگر بپردازیم.

وی در ادامه به خاطره یکی از این افراد پس از مشاهده برنامه عصر جدید اشاره کرد و گفت: پس از اجرای تئاتر یکی از شرکت کنندگان برنامه عصر جدید که یک فرد خلاف کار به پا بوس امام رضا(ع) رفته بود، چند نفر از این افراد، شیفته امام رضا(ع) و سیره آن حضرت شدند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اهمیت نقش آشنایی با سیره شهدا بر رفتار معتادان، بیان کرد: شاید این جمعیت با من طلبه مشکل داشته باشند، اما اگر اسم حاج قاسم را بیاوریم همه شیفته ایشان هستند و به عشق او هزاران کار مثبت انجام می‌دهند.

عضو شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور در پایان با بیان اینکه برای موفقیت در این کار نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و نهادها هستیم، گفت: ما نباید خودمان را جدای از این مجرمان بدانیم، بلکه باید به دید یک همشهری که دچار مشکل شده است به آنها نگاه کنیم.

در ادامه این نشست حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان، بر استفاده از ظرفیت مساجد تاکید کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب مساجد به عنوان پایگاه اصلی برای رفع مشکلات و دغدغه های مردم بودند اما بعد از مدتی تنها به خواندن نماز جماعت در آن اکتفا شد و لذا امروز باید با استفاده از این ظرفیت عظیم اجتماعی برای اصلاح مجرمین استفاده کرد.

پیمان ترکمانه، مدیر کل کمیته امداد استان همدان نیز با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته توسط این کلینیک را باید به اطلاع عموم برسانیم، ابراز کرد: باید از ظرفیت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان در راستای رسیدن به اهداف این کلینیک در بحث آموزش و تربیت جامعه استفاده کرد.

در پایان این نشست، پژمان پروین مدیر کل زندان استان همدان، توجه به موضوعات روانشناسی و مراقبت‌های پس از خروج این افراد از کلینیک را ضروری و مهم خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha