جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عادل

حوزه/ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه ویدئوکنفرانس با مدیران کل استانی این سازمان، بر استفاده از فرصت «محرم» با «حفظ پروتکل‌های بهداشتی» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، جلسه ویدئوکنفرانس ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه با مدیران کل، رؤسای ادارات و هیأت امنای بقاع شاخص و رؤسای شورای هیئات مذهبی سراسر کشور برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: تمامی برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت؛ با این وجود، در ماه مبارک رمضان و ضیافت همدلی با تلاش مثال‌زدنی اقدامات خوبی با استفاده از خیرات واقفین و نذورات مردم انجام گرفت.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه ارزشمند ماه محرم، گفت: بهترین فرصت تبلیغ دین اسلام و معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) ایام محرم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه به ثمر نشستن خون شهدای ایران اسلامی، ریشه در نهضت سیدالشهدا(ع) دارد، خاطرنشان کرد: در این سال‎ها هر گاه فتنه‌ای نظام و ارزش‌های ما را تهدید کرد، همین مجالس اهل‌بیت(ع) فتنه‌ها را نقش بر آب کرد.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن مراسم محرم در سال جاری، افزود: بهداشت اجتماعی و فردی مسائل مهمی‌اند که مدنظر تمام بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بنابراین برای برگزاری مراسم محرم، باید تمهیداتی توسط مسئولین اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم اولویت اصلی ما در برگزاری مراسم‌هاست، گفت: دستورالعمل‌های شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی به استان‌ها ابلاغ شده است؛ مقدمه اجرای این طرح‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در خصوص نکات مهم در اجرای طرح‌های سازمان اوقاف در محرم سال جاری، تصریح کرد: فضاسازی و سیاه‌پوش کردن بقاع متبرکه و خیابان‌های اطراف بقاع، آماده‌سازی فضاهای روباز بقاع متبرکه، راه‌اندازی کاروان‌های عزا، راه‌اندازی و همکاری با کاروان‌های تعزیه‌خوانی و اعزام مبلغین به مناطق سفید و محروم و کم‌برخوردار از نکات ویژه در محرم امسال است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه در طرح شمیم حسینی، نیات به‌سوی تهیه بسته‌های ارزاق برای خانواده‌های نیازمند سوق داده شده است، یادآور شد: حتما باید بسته‌های فرهنگی و بهداشتی در بسته‌ها دیده شود و توزیع این بسته‌ها با هماهنگی هیئات مذهبی انجام شود.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف تاکید کرد: محرم امسال، جمع بین شور و شعور است.

وی با بیان اینکه شرایط هر استان و شهرستان با یکدیگر متفاوت است، گفت: عزاداری‌ها در مناطق وضعیت سفید، با حداقل جمعیت برگزار می‌شود، در مناطق وضعیت زرد پس از هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا برگزار خواهد شد و در مناطق وضعیت قرمز به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: هرساله در ایام دهه اول محرم چند ویژه برنامه از جمله احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی، تجمع لبیک یا حسین و نماز جماعت تاسوعا و عاشورا را داشتیم که امسال هیچ یک از این ویژه برنامه‌ها در مناطق وضعیت قرمز برگزار نخواهد شد.

در بخشی از این جلسه، رضا معممی مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف با اشاره به اینکه باید درگاه ثبت حضوری هیئت‌ها در بقاع متبرکه طراحی شود، گفت: بسته‌های مواد غذایی باید در این ایام، بوسیله اعضای هیئات مذهبی گروه‌های جهادی به‌دست مردم برسد.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید سازمان اوقاف، راه‌اندازی مراکز افق بقاع متبرکه است، تصریح کرد: امسال افزایش پنج برابری این مراکز از ۲۰۰ به یک هزار مرکز هدف‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های هیئات مذهبی در فعال‌سازی مراکز افق بقاع متبرکه، افزود: ۱۱۰ هیئت مذهبی شاخص برنامه‌های خود را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنند که همین فعالیت، باعث فعال شدن مراکز افق همان امامزادگان هم شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به تأکید ریاست سازمان اوقاف مبنی بر توجه به سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه، گفت: هر بقعه متبرکه باید برنامه‌ای مجزا داشته باشد.

حجت‌الاسلام نوروزپور خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه‌ای که منابع مالی پایدار و ظرفیت اقتصادی مثل نیروگاه‌های خورشیدی را ایجاد کردند، در ایام شیوع ویروس کرونا با مشکلی مواجه نشدند.

وی بر ضرورت ایجاد منابع مالی بقاع متبرکه تاکید کرد و در پایان یادآور شد: با موافقت ریاست سازمان اوقاف، کمیته سرمایه‌گذاری بقاع متبرکه تشکیل شده است.

در این جلسه، مدیران کل، رؤسای ادارات و هیات امنای بقاع شاخص و روسای شورای هیئات مذهبی سراسر کشور، نظرات و پیشنهادات خود برای برگزاری هرچه بهتر مراسم‌های محرم در سال جاری را بیان کردند و با ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران فرهنگی و اجتماعی این سازمان به تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha