جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سمینار مجازی نقش شیعیان در استقلال و ثبات پاکستان

حوزه/ در سمینار مجازی که به مناسبت ۳۲ امین سالگرد درگذشت رهبر شیعیان پاکستان و روز استقلال این کشور برگزار شد، علمای برجسته اهل تشیع سخنرانی کرده و بر وحدت میان سنی و شیعه تاکید کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، بمناسبت ۳۲ مین سالروز درگذشت رهبر شیعیان پاکستان حجت الاسلام والمسلمین  شهید سید عارف الحسینی  و روز استقلال پاکستان کنفرانس مجازی با عنوان نقش شیعیان در استقلال و ثبات پاکستان به همت جامعة المصطفی العالمیة نمایندگی پاکستان و با حضور شخصیت های  برجسته دینی شیعی پاکستان در شبکه اجتماعی فیسبوک برگزار شد.

در این سمینار مجازی حجج اسلام آقایان علامه سید محمد تقی نقوی رئیس سازمان مدارس مخزن المدارس پاکستان، علامه دکتر محمد حسین اکبر رئیس موسسه منهاج الحسین پاکستان، علامه محمد امین شهیدی رئیس حزب امت واحده پاکستان، علامه مختار احمد امامی معاون دبیر کل مجلس وحدت مسلمین، دکتر سید ثاقب اکبر نقوی معاون دبیر کل شورای همبستگی اسلامی پاکستان، مولانا سید خاور عباس تقوی معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی پاکستان، مولانا انیس الحسنین خان مدیر نمایندگی جامعه المصطفی در اسلام آباد، سید نثار علی ترمذی مسئول شعبه تحقیق موسسه البصیره و دکتر ندیم عباس بلوچ کارشناس اداره ارتباطات و امور بین الملل جامعه المصطفی حضور داشتند و به بیان دیدگاه های خود در این سمینار پرداختند.

گفتنی است این سمینار مجازی در صفحه فیسبوک جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی پاکستان و صفحات شیعه اردو زبان در شبکه اجتماعی فیسبوک به صورت  زنده پخش شد.

این سمینار با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم با صدای دلنشین قاری بین المللی پاکستان قاری وجاهت رضا آغاز شد.

علامه سید محمد تقی نقوی در این سمینار گفت: علمای شیعه نقش مهمی در استقلال و شکل گیری پاکستان ایفا کردند. مرحوم سید محمد دهلوی با سخنان خود باعث آگاهی مردم پاکستان شد و برای توسعه و بقای پاکستان جنگید. حقیقت پایه و اساس پاکستان بر اساس دین است و توسعه، بقا و تکامل آن به اسلام بستگی دارد. به دلیل اسلام ، دو کشور مختلف وجود آمد و پاکستان بر پایه و اساس اسلام ساخته شده است اسلام دین صلح و امنیت است.

وی گفت: راه علامه سیدمحمد دهلوی، مفتی جعفر حسین و شهید عارف الحسینی ره  و حتی امروز نیز همین سیاست ادامه دارد که ما از حقوق خود دست نخواهیم کشید.

هیچ مذهبی در پاکستان نباید از حقوق اولیه خود محروم شود و در کنار هم با وحدت ، عشق و آرامش زندگی کنند این رسالت رهبری ما بوده است و تا به امروز نیز رهبر شیعیان پاکستان علامه سید ساجد علی نقوی این راه را ادامه داده است و اولویت همه ما حفاظت از تمامیت پاکستان در برابر دشمنان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شیعیان داعی وحدت و صلح در جامعه هستند ولی این امر به این معنا نیست که از حقوق شرعی خود دست بکشد و به حقوق دیگران دست اندازی کند. ما از حقوق شرعی خود دست نخواهیم کشید. شیعیان همیشه در صدد ایجاد صلح و امنیت در جامعه هستند، دسته های عزاداری، اجتماعات و مجالس تهدیدی برای هیچ کس نیست. شیعیان در رسالت خود غوطه ور هستند و در حال انتقال پیام خود هستند. ما به حقوق هیچ کسی تجاوز نمی کنیم.

علامه دکتر محمد حسین اکبر در سخنانی در این سمینار ابراز داشت: ایده برگزاری سمینار سالروز شهادت رهبر  شیعیان پاکستان ایده بسیار خوبی بود و من از تمام بانیان برگزاری این سمینار کمال تشکر و قدردانی را دارم و گفتند: پاکستان نعمت خداوندی است که خداوند به مسلمانان شبه قاره عطا فرموده است و نقش اساسی در تأسیس آن متعلق به مسلمانان شیعه است. همچنین در استقلال پاکستان قائد اعظم محمد علی جناح و مادر ملت فاطمه جناح نیز نقش مهمی در استقلال پاکستان ایفا نمودند. مفتی جعفر حسین ، مفتی کفایت حسین و بسیاری از محققان و شخصیت‌های برجسته شیعه از جنبش آزادی پاکستان حمایت کردند.

وی گفت: روحانیون شیعه خواستار وحدت در برابر فرقه گرایی بودند و شیعیان نقش اساسی در وضع قوانین شورای ایدئولوژی اسلامی نقش اساسی ایفا کردند.

وی در پایان افزود: شهید سید عارف حسین الحسینی، خمینی پاکستان و رهبر بزرگی بود که همیشه در پرتو آموزه های انقلاب اسلامی سعی و تلاش کرد. او مروج فکر امام خمینی رہ و راهنمای بزرگ ملت تشیع پاکستان بود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امین شهیدی در این سمینار گفت: پاکستان اولین کشوری است کهبا نام جمهوری اسلامی و نام اسلام تاسیس شد. اسلام محور همه مردم پاکستان است و ٪۹۸ در صد مردم پاکستان مسلمان هستند و مذهب مختلف دارند ولی همه با اسلام موافقند. اکثریت واضح مسلمانان پاکستان به رهبری یک فرد شیعه یک کشور اسلامی را تاسیس کردند و این بدان معناست که آنچه انگلیسی ها تلاش کردند تا با ایجاد فرقه گرایی در پاکستان و ایجاد نفاق میان مسلمانان را داشتند ، با شکست مواجه شد.

وی افزود: پاکستان نتیجه تلاش های مشترک شیعه و سنی است ، برای پایدار ماندن پاکستان باید با دو نیرو مخالفت کرد که در صدد تقسیم پاکستان در دین ، فرقه ، نژاد و زبان هستند ایستاده و باید به ترویج پاکستانی بودن و اسلام در کشور پرداخت.

وی در پایان گفت: یک ملت زنده همیشه فداکاران خود را به یاد می آورد و فراموش نمی کند و یکی از این فداکاران شهید علامه عارف حسین الحسنی است که تمام زندگی خود را وقف خدمت به کشور و ملت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختار احمد امامی هم در سخنانی در این سمینار گفت:  ما باید به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم چون هدف از تاسیس پاکستان این بود که مسلمانان را در مشترکات متحد کنیم و هر مسلمان به عقاید مسلمانان دیگر احترام بگذارد و اگر ما به توانایی هایمان ایمان داشته باشیم ، هیچ کس نمی تواند ما را شکست دهد.

ایشان در ادامه  گفتند: این شهید والامقام چنان شخصیتی داشت که ملت را به سمت خود جذب می کرد، ایشان در دل ملت پاکستان اعم از شیعه و سنی نفوذ کرده بود. سید عارف تنها متعلق به پاکستان نبود، بلکه متعلق به همه جهان اسلام بود.

سید ثاقب اکبر نقوی در سخنان خود در این سمینار بر اهمیت تبیین افکار شهید و ایجاد برادری و اتحاد بین شیعه و سنی تأکید کرد و گفت: آگوست ماه مناسبت های مهمی برای ما است که در آن ما آزادی از استعمار بین المللی برای پاکستان حاصل شد. شیعه و سنی به رهبری محمد علی جناح راه  برای آزادی و استقلال پاکستان تلاش کردند و اگر با هم برای ساخت و ساز و توسعه کوشر همکاری نماییم به مقاصد و اهداف خود خواهیم رسید.

مولانا انیس الحسنین خان در سخنرانی خود در این سمینار ضمن تشکر و قدردانی از میهمانان گرامی و شرکت کنندگان در این سمینار گفت: علماء تشیع و بزرگان دینی برای پاسداری از کشور و ملت خدمات زیادی را انجام دادند و شیعیان و اهل سنت پاکستان به رهبری فردی شیعه برای استقلال و آزادی پاکستان تلاش کردند. علماء و روحانیون شیعه در جنبش آزادی پاکستان نقشی پر رنگ و اساسی ایفا کردند.

وی گفت: استقلال پاکستان نتیجه وحدت همه فرق اسلامی از جمله شیعه و اهل تسنن بود و امروزه متأسفانه کشور ما با توطئه دشمنان اسلام و مسلمانان مواجه است که بیش از پیش نیاز به وحدت شیعه و سنی داریم.

وی افزود: شهید عارف حسین الحسینی نماد زهد و تقوی و عشق به ولایت و روحانی برجسته و مبارز بود و به همین جرم شهید شد. ما راه این شهید عزیز را ادامه  خواهیم داد.

همچنین مولانا سید خاور عباس تقوی در سخنانی گفت: چه  افتخار بزرگی  برای  ما پاکستانی‌ها  است که نعمتی به نام سید عارف حسینی داشتیم؛ وی مرد خدا بود و  در عمر کوتاه ۳۷ ساله خود تأثیر زیادی در جامعه پاکستان گذاشتند، مردم را مانند مغناطیس جذب می‌کرد و بگونه ای در دل‌های جوانان پاکستانی چه  شیعه و سنی نفوذ کرده بود که به او خمینی پاکستان می‌گفتند.

وی گفت: شهید عارف الحسینی مخالف هر گونه فرقه گرایی در کشور بود و برای ایجاد وحدت میان مسلمان بسیار تلاش کرد و ما امروز ثمره را می بینیم.

امروز ما باید برای امنیت و صلح در جامعه پاکستان تلاش کنیم و نگذاریم که بیگانگان برای ما تصمیم گیری نمایند و باید در برابر هر گونه دخالت خارجی در امور کشور ایستادگی نماییم۔

سید نثار علی ترمذی هم در این سمینار گفت: اولین کسانی که نظریه  دو ملت را  در شبه قاره بیان کردند شیعه بودند، شخصیت اول پدر مولانا محمد حسین آزاد مولوی محمد باقر بود که اولین زونامه نگار مسلمان هندی بود که بعد از ارائه نظریه دو ملت توسط انگلیسی ها به شهادت رسید و دومین نفر امیر علیه از بانیان حزب سازمان ملی محمدان  بودند.

محمد علی جناح ره هم شیعه دوازده امامی بود و برای استقلال پاکستان تلاش های زیادی کرد. شهید عارف حسین الحسینی شخصیتی برجسته بود که برای سرافرازی اسلام و مسلمین و شیعیان پاکستان همیشه تلاش کرد و در این راه جان خود را نیز فدا نمود.

دبیر این سمینار دکتر ندیم عباس بلوچ بود که در پایان از همه میهمانان و شرکت کنندگان برای حضور در این سمینار مجازی تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha