پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد زمان رستمی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان با وجود غنای بالای علمی، بسیار متواضع و مردمی بود و سعی می کرد با بیان و قلم ساده و دلنشین، سخت ترین مباحث اقتصادی را برای مخاطب عام توضیح دهد.

دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که مرحوم دکتر سید عباس موسویان، فرزند انقلاب و از مجاهدین دوران دفاع مقدس و از فضلای برجسته حوزه در زمینه علم اقتصاد بود، ابراز داشت: این دانشمند فرزانه حقیقتاً علاوه بر غنای بالای علمی، از منظر اخلاقی در جایگاه والایی از کمال قرار داشت و به خوبی زمینه های رشد و تعالی اخلاقی و خانوادگی در ایشان شکوفا شده بود که این مساله چه در دوران طلبگی، چه دوران دفاع مقدس و چه پس از آن کاملاً مشهود و هویدا بود.

وی افزود: مرحوم استاد موسویان پس از آن که چند سالی در سطوح خارج حوزه به تحصیل فقه و اصول پرداختند، وارد عرصه اقتصاد شده و با اقتصاد متعارف و اقتصاد غرب آشنایی خوبی پیدا کردند و همزمان به شناخت دقیق اقتصاد اسلامی که پیوند ناگسستنی با فقه شیعه داشت، نائل آمدند.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: در این دوران در موضوع پول و بانک وارد شدند و طی چند دهه تلاش بی وقفه در این حوزه، به سرآمد نظریه پردازان و اساتید در حوزه بانکداری اسلامی در ایران و شاید بتوان گفت در جهان اسلام تبدیل شدند.

وی ادامه داد: از ویژگی های آن مرحوم، علاوه بر تلاش بی وقفه علمی و آشنایی با فقه شیعی و اهل سنت، آشنایی با بانکداری رایج در غرب بود، ضمن آن که ایشان به خوبی از تجربه های بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی اطلاع داشت و لذا در مباحث فقهی و علمی از این تجارب به درستی در ارایه مباحث استفاده می کرد.

وی بیان داشت: مرحوم دکتر موسویان همچنین پیوند گرانقدری با اندیشمندان بانکداری اسلامی در کشور داشت و به تدریج با صاحب نظران حوزه های بانکی ارتباط خوبی برقرار کرد و به این وسیله طی ده ها سال، عمق و غنای علمی خویش در این زمینه را ارتقا بخشید.

رستمی افزود: از ویژگی های دیگر ایشان، آشنایی مناسب با ابعاد و ویژگی های بانکداری غربی بود، ضمن آن که با نگاهی کاملاً تیره به این موضوع نمی نگریست بلکه با ژرف اندیشی و حسن نیت، تجربه های گرانقدری که در آن جا بود را استخراج و مورد توجه قرار می داد.

وی همچنین اظهار داشت: از ویژگی های ممتاز دیگر ایشان این بود که مباحث دشوار در بانکداری اسلامی چه در حوزه فقه اسلامی و چه بانکداری متعارف را به زبان ساده و دلنشین با خوانندگان مطرح می کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در خاتمه گفت: البته ایشان در حال تکامل در این حوزه ها بود که خدا ایشان را قرین رحمت خود کرد و حال آن که اگر سال های دیگر عمرشان در این دنیا برقرار بود، قطعاً منشا تحولات علمی بسیاری در عرصه اقتصاد اسلامی به ویژه بانکداری اسلامی می شدند و لذا امیدواریم افراد دیگری به خوبی در مسیری که ایشان هموار کردند، قدم گذاشته و برای جامعه اسلامی همچون مرحوم دکتر موسویان، منشأ برکات فراوان باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha