شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسن آقانظری

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و عضو شورای علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در خصوص بانکداری اسلامی کم کار کرده ایم، نیاز است تا حوزویان در این عرصه ورود کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد استاد سید عباس موسویان، اظهار داشت: شهید صدر بانکداری را مطالعه کرده بود و در این زمینه مباحثی داشتند.

وی افزود: مرحوم استاد سیدعباس موسویان سالیان زیادی در ارتباط با علم را سپری کرد و اولین کسی بود که در ایران ادبیات اقتصاد را مطرح و فصلنامه اقتصاد اسلامی را منتشر کرد.

عضوهیئت علمی گروه اقتصاد و عضو شورای علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: ۷۴ شمارش را در حوزه اقتصاد اسلامی منتشر کرد و با این فلسفه ادبیات اقتصاد را در دانشگاه رایج نمود.

وی با اشاره به اینکه ساختارهای بانکی نیاز به بازنگری دارد گفت: از دو راه پول می تواند جریان پیدا کند، جریان وام و پول بیشتر، جریان پول تولید کالا و خدمت و سود سرمایه است که در تولید و توزیع درآمد و مصرف خانوارها تاثیر مستقیم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آقانظری اضافه کرد: سازمان هایی داریم که قراردادهای بانکی را اجرایی می کنند، هر قدر قراردادهای شرعی را وارد این سازمان ها می کنیم قید های مختلفی بر آن می گذارد جوری اجرا می کنند که با اهداف سازمان اجرایی تناسب دارد.

وی افزود: کار تحقیقاتی در خصوص سازمان ها و نهادهای بانکداری کم شده است و ساختارها مشکل هایی دارد که نیاز به اصلاح است تا شریعت را از غیرشریعت جداکنیم.

عضوهیئت علمی گروه اقتصاد و عضو شورای علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مباحث پولی و بانکداری اسلامی باید در حوزه و دانشگاه ادامه پیدا کند، گفت: نهادها سازمان های مناسب خود را دارند و نهادی به عنوان بهره، سازمانی را به عنوان بانکداری به وجود آورده است.

وی خاطر نشان کرد: در این چهل سال رنج برده ایم و بر اساس نهادها، سازمان ها شکل نگرفته اند.

محمد محمدرضایی رییس بنیاد نخبگان استان قم نیز در ادامه این آیین گفت: استاد سید عباس موسویان شخصیت ارزشمند بود و هر گاه سوال اقتصادی از وی داشتیم با اخلاق مداری، سوالات را پاسخ می داد.

وی گفت: هر قدر از کمالات این استاد بگوییم کم است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha