پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

حوزه/ رئیس جمهور به اقدام امارات در عادی سازی روابط با رژیم کودک کش صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اقدام امارات یک اشتباه بزرگ، خیانت به آرمان ملت فلسطین و قدس شریف و ۱۰۰درصد محکوم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه همه باید متحدانه و همدلانه در مسیر مقابله با این بیماری حرکت کنیم، گفت: تقویت، تکمیل و توسعه زیرساخت های وزارت بهداشت اولین وظیفه دولت دراین شرایط است.

وی، توسعه زیرساخت های دیجیتال و دولت الکترونیکی، تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان،برنامه ریزی برای خرید واکسن تولید شده مورد تایید در خارج از کشور، تقویت تولید و تامین امنیت غذایی و همچنین تقویت صادرات غیر نفتی را از دیگر وظایف و اولویت های دولت برشمرد.

رئیس جمهور  با اشاره به اینکه خوشبختانه در بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی عملکرد خوبی در  مقابله با کرونا را شاهد بودیم و روند نزولی ابتلا در این استان‌ها، آغاز شده است، اظهار امیدواری کرد که در سایر استان‌های کشور نیز این روند نزولی را شاهد باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی در موج اول شیوع این بیماری در اسفند سال گذشته و فروردین امسال آن را جدی نگرفته و تصور کردند زمان این بیماری کوتاه است، افزود: در موج دوم شیوع کرونا برای مردم روشن شد که این بیماری جدی بوده و باید برای طولانی مدت نسبت به مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم و سبک زندگی و پروتکل مراسم‌ها را برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها تغییر دهیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ریشه‌کن شدن کرونا برای هیچ‌کس مشخص نیست، اظهار داشت: راه این است که برنامه‌ریزی بلندمدت‌تری را مدنظر داشته باشیم و باید برای تمامی فعالیت‌های ضروری زندگی، برنامه‌ریزی کرده و پروتکل‌های مخصوص را داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید در مراودات خانوادگی، کسب و کار و سایر امور زندگی خود را آماده سبک جدیدی از زندگی کنیم و باور داشته باشیم این بیماری برای مدت طولانی با ماست، گفت: برای این کار باید مردم به صحنه آمده و به وزارت بهداشت، متخصصان و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعتماد کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: همه کسانی که تریبونی در اختیار داشته و نفوذ کلام دارند باید با انسجام و وحدت رویه مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق کنند و همه باید متحدانه و همدلانه در این مسیر حرکت کرده و پیش برویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در مسیر آماده کردن جامعه برای مقابله با کرونا وظایف سخت و سنگینی را برعهده دارد، گفت: اولین وظیفه دولت تقویت، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است که در این راستا تا پایان سال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ویژه، آی‌سی‌یو تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر روحانی توسعه زیرساخت‌های دیجیتال را از دیگر وظایف دولت در این مسیر برشمرد و خاطر نشان کرد: باید علاوه بر گسترش دولت الکترونیک، اقتصاد، آموزش و زندگی مردم بر مبنای فضای دیجیتال، برنامه‌ریزی شود و فعالیت‌ها با توسعه زیرساخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال جاری برای توسعه دولت الکترونیک و ارتباطات مردم در چارچوب فضای دیجیتال سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام شده که با تلاش مسئولان در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری خواهد بود.

دکتر روحانی برنامه‌ریزی و تقویت زیرساخت‌ها برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر مسئولیت‌ های دولت برشمرد و خاطر نشان کرد: در این شرایط، شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید دارو، کیت‌های مخصوص و واکسن تلاش‌های بسیار خوبی را انجام داده اند و باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم، بویژه آنهایی که در رابطه با مقابله با کرونا فعالیت بیشتری دارند، می‌بایست بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور تأکید کرد: همچنان که به دنبال ساختن واکسن هستیم، باید در تحقیقات، همکاری خود را با دیگر کشورها ادامه دهیم و ضمن تقویت فعالیت‌ها برای ساخت واکسن در داخل کشور، اگر کشوری موفق به ساخت واکسن کرونا شد باید برای خرید آن تلاش و برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به وظایف دولت در زمینه تأمین امنیت غذایی، تولید امکانات بهداشتی و نیازمندی‌های ضروری مردم و نیز تقویت صادرات غیرنفتی، افزود: نیازمند ابتکارات جدید در مسیر مقابله با کرونا هستیم و از این رو در اقتصاد باید از بخش آسیب‌پذیر حمایت کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تعطیل کردن هنر چندانی نمی‌خواهد، گفت: اینکه بتوانیم امکانات مورد نیاز مردم را فراهم کرده، نشاط را به جامعه تزریق کنیم و همزمان در مسیر مبارزه با بیماری کرونا گام برداریم، هنر است. هنر این است که همه فعالیت‌ها در چارچوب پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه تخلفات از دستورالعمل‌ها و مجازات‌های پیش‌بینی شده، بررسی‌های لازم انجام و برخی از آنها به تصویب رسیده است، گفت: باید با تخلفاتی که انجام می‌شود، برخورد کنیم که امروز برخی از مجازات‌ها و مقابله با تخلفات اداری در اصناف در ستاد ملی تبیین شد و توسط دستگاه‌های مسئول ابلاغ خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌بایست برای برگزاری کنکور و عزاداری‌ها در ماه محرم نیز به طور دقیق از اجرای دستورالعمل‌ها مراقبت کنیم، گفت: نمی‌توان میلیون‌ها نفر اعم از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را نسبت به برگزاری کنکور در شرایط ابهام قرار دهیم.

دکتر روحانی افزود: البته براساس آنچه پیش از این اعلام شد، کنکور با توجه به همه شرایطی که از لحاظ بهداشتی باید انجام شود، برگزار خواهد شد، اما نمی‌توانیم مثل سال‌های گذشته عمل کنیم و باید نسبت به بسیاری از شرایط مراعات داشته باشیم که در این راستا تجربه بسیار خوب در برگزاری ۲ کنکور دکتری و کارشناسی ارشد را داریم و باید از آنها در برگزاری کنکور سراسری استفاده کنیم.

دکتر روحانی تجمع خانواده‌ها در محل برگزاری کنکور را از جمله مشکلاتی دانست که باید در برگزاری کنکور از تشکیل آن جلوگیری شود، گفت: باید همه امکانات کشور اعم از وزارت علوم، استانداران، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همه دستگاه‌های مسئول بسیج شوند تا به بهترین شکل و با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانیم کنکور را برگزار کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برگزاری عزاداری ماه محرم و احترام به خاندان رسالت برای ما اهمیت دارد، گفت: عاشورا باید زنده باشد و مراسم عزاداری امام حسین(ع) هم باید با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

دکتر روحانی افزود: تمامی دستگاه‌هایی که در ماه محرم مسئولیت اجرایی و فرهنگی دارند باید با همکاری هم در هر چه بهتر برگزار شدن مراسم عزاداری کمک کنند. همچنین صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی هم در فرهنگ‌سازی و برگزاری بهتر مراسم، همانند ماه مبارک رمضان باید تلاش کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام امارات متحده عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: متأسفانه این روزها یک کشور همسایه خود را به دشمن دنیای اسلام و منطقه و قاتل ملت فلسطین نزدیک کرده و تصمیم به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی گرفته است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امارات مردم مسلمانی دارد اما حاکمان آن دچار یک مسیر اشتباه شده‌اند، افزود: آنها تصور کرده‌اند که اگر به رژیم صهیونیستی نزدیک شوند، امنیت و اقتصاد آنها تأمین خواهد شد در حالی که این اقدامی نادرست، غلط و ۱۰۰ درصد محکوم و خیانتی آشکار به مردم فلسطین و آرمان قدس و مسلمانان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جای تأسف دارد در شرایطی که رژیم صهیونیستی به دنبال غصب بخش دیگری از سرزمین فلسطین بوده و برخی از کشورها بر خلاف قواعد بین‌المللی سفارتخانه خود را جابجا کردند، یک کشور مسلمان برای خوش‌آمد حاکم کشوری دیگر که قرار است در ماه‌های آینده در انتخابات شرکت کند، این اقدام را انجام دهد.

دکتر روحانی تأکید کرد: حاکمان امارات باید بدانند که اگر فکر می‌کنند به دشمنان اسلام و ایران نزدیک شوند می‌توانند برای خود امنیت بخرند، در مسیری اشتباه قرار گرفتند.

رئیس جمهور اظهار داشت: صدام حسین در دورانی از ایران تقاضا کرد سکوت کند تا بتواند به کویت، عربستان و امارات تجاوز کرده و این کشورها را اشغال کند، اما ایران در این ماجرا سکوت نکرد و به آنها چراغ سبز نشان نداد و اولین کشوری بود که این تجاوز را محکوم و به مردم آواره کویت کمک کرد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان حامی مسلمانان و همسایگان خود، در منطقه امنیت‌آفرین بوده است، گفت: متأسفانه امارات خطای بزرگی مرتکب شده و امیدواریم از این مسیر اشتباه برگردد، به آنان هشدار می‌دهیم که مبادا بخواهند پای اسرائیل را در منطقه باز کنند که در این صورت به گونه‌ای دیگری با آنها برخورد می‌شود.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در روز مباهله ایران در شورای امنیت پیروزی بزرگی را به دست آورد و برای اولین بار آمریکایی‌ها در شورای امنیت قطعنامه‌ای را ارایه می‌دهند و تنها یک کشور کوچک جزیره‌ای به آن رأی می‌دهد که این نشان از انزوای آمریکا در این عرصه است.

دکتر روحانی با بیان اینکه عدم موفقیت آمریکا نشان از قدرت برجام نیمه جان است که روبروی آمریکا ایستاد و آن را شکست داد، افزود: علت اینکه این قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف داشت به خاطر این بود که همه معتقدند حفظ برجام برای امنیت جهان ضرورت دارد و آمریکا در این عرصه با خفت شکست خورد و امسال روز مباهله در تاریخ ایران در مبارزه با استکبار جهانی یک روز تاریخی ثبت شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای پوشش خفت و افتضاح خود اعلام کردند که ۴ کشتی ایرانی را توقیف کردند، گفت: این خبر هم مشخص شد که دروغ است و آنها برای اینکه خفت خود را پوشش دهند دست به این اقدام زده‌اند.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرتی که در منطقه دارد و با همکاری با دوستان خود که با آنان اهدافی مشترک دارد تاکنون موفقیت‌های بزرگی را به دست آورده و روز گذشته یک پیروزی بزرگ سیاسی برای ایران و شکستی مفتضحانه برای آمریکا رقم خورد و امیدواریم کشورهای منطقه درس بیاموزند و خود را به کشورهای غاصب نزدیک نکنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha