شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 914451
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
آیت الله ناصری - استاد اخلاق حوزه

حوزه/ آیت الله ناصری، محبت الهی را مقدم بر غضب عنوان کرد و گفت: چون محبت مقدم بر غضب است، رجا نیز مقدم بر خوف است، لذا انسان باید امیدوار باشد که به هر درجه و مقدار که مخالفت کرده، خداوند تمام پرونده های گذشته را محو می کند و یک پرونده جدید ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله  محمد علی ناصری با اشاره به موضوع «خوف و رجاء» و اثر آن در زندگی انسان، اظهار کرد: انسان باید اسباب رجاء را مهیا کند و اعمالی را انجام دهد و امیدوار باشد. حضرت حق در آیات قرآن کریم می فرماید: «وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَیٰ»، یعنی خداوند نسبت به کسانی که توبه می کنند و ایمان به مراتب توحید دارند و عمل صالح انجام می دهند، بخشنده است.

وی افزود: خدا کریم است، اما در جای خود کریم می باشد، چرا که حکیم بوده و کار بی مورد نمی کند، لذا انسان برای رجاء باید از اعمال گذشته پشیمان باشد و تصمیم بر ترک اعمال گذشته داشته باشد و اعمال صالح نیز انجام دهد.

استاد اخلاق حوزه با بیان روایتی در خصوص خوف و رجاء دو پیامبر بنی اسرائیل، عنوان کرد: خوف و رجاء مانند دو کفه ترازو است که همانند و برابر یکدیگرند، لکن از برخی روایات استفاده می شود که اگر رجاء بیشتر باشد بهتر است.

وی اضافه کرد: از حضرت صادق(ع) در مورد خوف و رجاء آن دو پیامبر بنی اسرائیل سوال کردند که کدام بهتر است و حضرت فرمود آن که رجاء دارد مقرب تر است، زیرا منشاء خوف، غضب و منشا رجاء، محبت و دوستی خدا است.

آیت الله ناصری، محبت الهی را مقدم بر غضب عنوان کرد و ادامه داد: چون محبت مقدم بر غضب است، رجا هم مقدم بر خوف است، لذا انسان باید امیدوار باشد که  خداوند پرونده های گذشته را محو و یک پرونده جدید ایجاد می کند، اما به شرط آن که به احدی اظهار نکند و تنها در محضر خدا اظهار پشیمانی نماید.

وی خاطر نشان کرد: در روایت دارد که نبی اکرم(ص) در مناجات فرمود "یا کریم العفو"، جبرئیل نازل شد و فرمود خداوند به واسطه رحمت خود، همه گناهان را می بخشد و به واسطه کرم، گناهان را به ثواب تبدیل می کند و این کلام صریح قرآن است.

استاد اخلاق حوزه  با تاکید بر مهربانی و عفو و بخشش خداوند، تصریح کرد: انسان باید ساعتی بنشیند و فکر کند چه کسی این عقل و ادراک و فهم را داده و چند کارخانه در وجود انسان است و اینها را از کجا آورده و پیش از این کجا بوده و چه کسی انسان را اینجا آورده است و از این منزل می برد.

آیت الله ناصری عنوان کرد: عمل، ملازم انسان است و تا قیامت همراه اوست، لذا این رفیق صمیمی را برای خود داشته باشید، چرا که انیس و مونس قبر است و بنابر روایتی از رسول خدا(ص) بهترین چیزی که خداوند به دوستداران خود و ائمه اطهار(ع) داده حسن ظن به خود است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha