جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماہ محرم

حوزه/ واقعه عاشورا تنها واقعه ای است که دستگاه های ظلم و جور نتوانسته اند آن را تحریف کنند و چهره غیر واقعی از آن به نمایش بگذارند. بعد از رحلت پیامبر واقعه غدیر خم که در تاریخ اسلام بسیار مهم بود، کاملا سانسور شد .

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به  فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، گفت: مسئله کشتار خونین کربلا، یک حادثه تاریخی در یک جغرافیای خاص نیست. مسئله ای نیست که در زمان محدودی (سال ۶۱هجری قمری) اتفاق افتاده و اختصاص به منطقه خاصی(سرزمین عراق و جنگ های قبیله ای) داشته باشد بلکه موضوعی است که گستره آن به پنهای جغرافیای زمین و تاریخ بشر، مورد بررسی و قابل ارزیابی است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، افزود: هیچ حادثه ای، به اندازه جریان عاشورا درتاریخ بشر، تأثیرگذار و دارای پیام نیست، چرا که این حادثه از ابتدای خلقت بشر، تا کنون کانون توجه انبیاء الهی و اولیاء خدا و همه موجودات زنده عالم از جن وانس و سایر مخلوقات بوده است و پیامبر اسلام هم مکررا به این مسئله اشاره کردند.

این استاد حوزه اظهار داشت: محرم و بزرگداشت این ایام، دارای پیام های بسیار، و دانشگاه بسیار گسترده تربیتی برای بشر است؛ زیرا این واقعه خونین از نظر شکل و نوع فاجعه و اتفاقات در جنگهای بشری بی نظیر است. همه جنگ ها با ابزار کشنده آغاز می شود و نهایتا با کشته شدن سپاه مقابل به پایان می رسد، ولی در قضیه عاشورا با شهادت همه اصحاب و یاران امام حسین(ع) نه تنها جنگ تمام نشده، بلکه شاهد عمق خشونت و خباثت دشمن با تاختن بر بدن و بریدن سرهای شهدا و قطعه قطعه کردن بدن ها و به نیزه زدن سرها و نمایش آنها در چند کشور هستیم.

وی عنوان کرد: در طول تاریخ حتی در مقاطع متعددی، زیارت این خاک و قبور شهدا و حتی گرفتن یادمان و یادبود برای این حادثه را هم ممنوع کرده بودند و اجازه نمی دادند عزاداری برگزار شود چون این حادثه را، مکتب انسان سازی می دانستند که اگر جریان سازی می شد، می توانست آثار زیانباری برای دولت های ظالم و جائر به وجود آورد، همچنان که الان این چنین است.

این استاد حوزه با بیان این که ابعاد تاریخی عاشورا، مربوط به زمان خاص نیست، بلکه حادثه تاریخی بسیار تأثیرگذار است که حتی می تواند سبب هدایت و مانع از انحراف مبانی دین و اسلام باشد، عنوان کرد: برای همین است که باید این مکتب زنده داشته شود و در این رابطه پویایی مکتب به زنده داشتن جریان کربلا همراه با دو عامل شناخت( و شعور) همراه با شور است.

وی بیان داشت: دلیل روشن آن این است که در ایام محرم، روح مواسات، همدلی، همدردی، توجه به فقرا و مستمندان، در جوامع افزایش یافته و میزان جرم و جنایت در جوامع شیعی کاهش می یابد و اثر دیگر آن قیام این است که نهضت های زیادی در تاریخ با  الهام گیری از قیام امام حسین، علیه ظلم آغاز شده و به نتیجه رسیده و برکات زیادی هم برای آن جوامع داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به مهمترین شاخصه قیام گفت: مهمترین شاخصه قیام همان بیان نورانی پیامبر اعظم(ص) است که فرمود « حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ » و تفسیر واقعی این کلام این است هر چیزی برای تداوم به دو عامل علت محدثه و مبقیه نیاز دارد که علت محدثه اسلام، وحی رسالی پیامبر است، ولی ضامن بقاء آن رسالت، خون هایی است که در کربلا ریخته شد و حضرت امام حسین(ع) با این کار دین اسلام را بیمه کردند و بقاء بخشیدند و اگر این کار نمی شد، امپراطوری بنی امیه به راحتی  می توانست اسلام را تحریف کند و اسلام جدیدی و ساختگی و جعلی را به خورد مردم  دهد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن افزود: در واقع آنها به دنبال بردگی نوینی برای بشر به نام دین بودند که اساس آن زیر پا گذاشتن توحید و نبوت و وحی بود و حتی این مسئله در سخنان بی پایه و اساس یزید هم مشاهده می شود که گفت، لعبت هاشم بالملک فلا، خبرُ جاء،ولا وحیُ نزل، ولی حضرت فرمود« تا من هستم اجازه نمی دهم شما بشریت را به بردگی بکشید».

این استاد حوزه با بیان این که واقعه عاشورا تنها واقعه ای است که دستگاه های ظلم و جور نتوانسته اند آن را تحریف کنند و چهره غیر واقعی از آن به نمایش بگذارند ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر واقعه غدیر خم که در تاریخ اسلام بسیار مهم بود، کاملا سانسور شد و فضا را چنان گل آلود کردند که حتی اصل و اساس واقعه برای مردم آن زمان هم پنهان ماند، چه بسا برای عصرهای دیگر اوضاع به مراتب بدتر هم می شود.

وی عنوان کرد: وهابیت، جبریه، و... قرآن را با همه عظمت تحریف می کنند و در تلاش هستند از قرآن تفسیر غلط  ارائه کنند با این که قرآن بزرگترین حجت خدا است، ولی دست خوش تحریف می شود، یا حتی سیره نبوی مانند وضو گرفتن هم دست خوش تحریف می شود. این افراد سعی کردند واقعیت را با چند روایت برای مردم بازگو کنند ولی جریان عاشورا تنها جریان بازگو و شفافی بود که نتوانسته اند آن را تحریف و تفسیر های غلطی از آن ارائه و جزئیاتش را پنهان و سانسور نمایند؛ این نشان می دهد که جریان عاشورا بسیار  منحصربه فرد بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به ویژگیهای زمین کربلا گفت: مسئله حقیقت الهی واقعه کربلا، از روز های آغازین حضور انسان در روی زمین، بدان توجه شده و هر پیامبری  الهی هم بدان توجه خاصی داشتند، که از جمله  طوفان نوح است که عمده آن در سر زمین عراق وترکیه بوده (و از نظر زمین شناسان،لایه های زمین، حکایت از وقوع طوفان در این منطقه دارد بطوری که این کشتی هنگام عبور از منطقه کربلا، دچار اضطراب و لرزش شدید می شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن افزود: جدای از این همه، سرزمین، سرزمین کرب و بلا است. در اعیاد مقدس که روز جشن و سرور است در همه آنها، زیارت امام حسین مطرح می شود. در روز عرفه، که همه در سرزمین عرفات دست به دعا بلند می کنند، خدا اول به زائران امام حسین(ع) و سپس به میهمانان خود توجه می کند، چون امام حسین(ع)، ثارالله است و نمادی از خون خداست، زیرا بشری که در روی زمین زندگی می کند و از همه نعمت ها برخورد است، به جای می رسد که اگر دستش به خدا هم برسد، ناسپاسی می کند. بهر حال خداوند نمادها و انسانهایی مانند اهل بیت و کعبه در زمین گذاشته، که اگر کسی به این ها جسارت کند، مثل این است که به خدا جسارت کرده وقتی کسی به این نمادهای توحیدی جسارت کند، قطعا دستش به خدا هم برسد همین کار را خواهد کرد.:

وی  با بیان این که انسان دارای دو نیروی تعقل و عواطف( احساسات وکششها) است، لذا برگزاری مراسم عاشورا، می تواند از مؤثرترین جریانها در جامعه بشری باشد ادامه داد: چون دانشگاه انسان ساز امام حسین دارای عواملی مانند حفظ نوع دوستی، محبت، عشق و نوع دوستی و عشق به خدا، ظلم ستیزی، مقاومت، ایستادگی در برابر ظلم، فداکاری، ایثار و صدها درس دیگر است که این مبانی، در هیچ دانشگاه دیگری تعلیم داده نمی شود و تنها در دانشگاه و مکتب حسینی ارائه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان داشت: این جریان به دلیل شفافیتش چون قابل تحریف نیست لذا حکومت های جائر که از حضور جوانان نگران هستند، دائم در تلاش اند جلوی برگزاری این مجالس را بگیرند و نگذارند این مجالس به جریان سازی علیه ظلم وستم و مقاومت در برابر استعمار و جبهه استکبار بپردازد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha