پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله تسخیری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ویدئوی توهین به پیامبر اکرم (ص) در کشمیر جنجال آفرید

پخش ویدئویی در شبکه های اجتماعی که در آن یک هندو اظهاراتی توهین آمیز را نسبت به پیامبر اکرم (ص) بیان می کند منجر به به برگزاری اعتراضات گسترده ای در کشمیر شده است. در پی این اعتراضات دولت کشمیر اقدام به برقراری حکومت نظامی در منطقه «کیشتوار» جامو کرده است. منطقه کیشتوار پیش از این همواره شاهد درگیری های گسترده مذهبی بوده است و به همین دلیل دولت کشمیر برای جلوگیری از وقوع درگیری های خشونت آمیز در این منطقه حکومت نظامی برقرار کرد. بر اساس گزارش های دریافت شده زندگی مردم در سراسر کشمیر به دلیل محدودیت های اعمال شده مختل شده است. این در حالی است که گروه های مذهبی مختلف از همه مردم دعوت کرده اند تا در واکنش به توهین به پیامبر اکرم (ص) اعتراض های خود را ادامه دهند. یکی از گروه های اسلامی در کشمیر خواستار توقف کامل نشر این ویدئوی جنجالی در رسانه های اجتماعی شد. سازمان های تجاری و حامی آزادی مختلف نیز حمایت خود را از درخواست اعتصاب برای اعتراض به توهین علیه پیامبر اکرم (ص) اعلام کردند. رهبران اسلامی همچنین از مسلمانان کشمیر درخواست کرده اند تا راهپیمایی های مسالمت آمیز که آغاز آنها از مساجد سراسر کشمیر است را برگزار کنند.

"خمینی سنگال" درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ «نـوح مانی» بنیانگذار پیروی از مذهب اهل بیت(ع) در منطقه "کاسامانس (Casamance)" واقع در جنوب کشور "سنگال" دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم که در حوزه های علمیه شیعی عراق، لبنان و سوریه تحصیل کرده بود پس از بازگشت به کشور خود، به فعالیت گسترده تبلیغی مشغول شد که بیش از چهل سال استمرار یافت. شیخ نوح مانی همچنین با تأسیس "مرکز رسول اعظم(ص)" در شهر "زیگنشور (Ziguinchor)" شاگردان زیادی را برای ترویج معارف قرآن و عترت تربیت نمود. اقدامات و توفیقات او در ترویج مکتب اهل بیت(ع) و نیز شجاعت وی در این راه و پرهیز از انفعال برخی از افراد با بهانه تقیه، وی را به "خمینی سنگال" معروف کرد. مرحوم شیخ مانی تا پایان عمر در "مدرسة الرسول الأعظم(ص)" و نیز مسجدی به همین نام به فعالیت دینی و اجتماعی پرداخت و مبلغان فراوانی که از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند هم اکنون در شهرها و مناطق مجاور پراکنده هستند. حجت الاسلام والمسلمین شیخ نـوح مانی همچنین به دلیل حسن خلق و خدمات گوناگون، در نزد تمامی ساکنین این منطقه - و نه فقط شیعیان - مورد احترام قرار داشت. پیکر پاک این عضو سنگالی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر دوش علاقمندانش و با شعار "لبیک یا حسین" تشییع و دفن شد. با وجود شرایط خاص کرونایی، تعداد زیادی از پیروان اهل بیت(ع) در این مراسم شرکت کردند.

آیت الله تسخیری درگذشت

آیت الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد) در سن هفتادوشش سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت. به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت. این شخصیت علمی و دینی ایران، در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در نجف اشرف در خانواده ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سید محمدباقر صدر، آیت الله خویی، آیت الله سید محمدتقی حکیم و آیت الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت. وی فعالیت های علمی خود را از سال ۱۳۵۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد. آیت الله تسخیری از چهره های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد. وی خدمات ارزنده ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد. مشارکت در ده ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان، عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت های مؤثر ایشان در زمینه های علمی و فرهنگی بود. وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. تسخیری در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت. از این اندیشمند مسلمان ده ها کتاب و صدها مقاله به تألیف یا ترجمه منتشر شده که محاضرات فی علوم القرآن، الاقتصاد اسلامی، القواعد الاصولیة و الفقهیة علی مذهب الامامیة (در سه جلد)، تفسیر قرآن کریم (در سه جلد)، دروس فی اصول الدین و همچنین الامامة و الولایة فی القرآن الکریم از جمله آنهاست. عزیز حسنوویچ مفتی اعظم کرواسی در پیامی به مناسبت رحلت آیت الله محمد علی تسخیری عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نوشت: شهادت می‌دهم ایشان برای صلح و احترام به عقاید انسان‌ها مبارزه کرد. حسنوویچ در پیام خود افزود: با اندوه فراوان خبر رحلت حضرت آیت الله تسخیری را دریافت کردم. برای سال‌های متمادی، ایشان مجدانه همت خود را صرف ترویج ارزش‌های انسانی و جهانی کرد که جزو اعتقادات همه ما هستند. مفتی اعظم کرواسی ضمن ابراز تسلیت به خانواده آیت الله تسخیری، دولت و برادران و خواهران دینی خود در ایران، نوشته است: من بارها افتخار دیدار با آن مرحوم را داشتم و در این جهان و جهان دیگر شهادت می‌دهم که او در جهت ترویج صلح، ثبات و احترام به تنوع عقاید انسان‌ها مبارزه کرد. انجمن علمای یمن در پیامی درگذشت آیت الله محمدعلی تسخیری عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است که امت اسلامی شخصیتی فعال و جامعی را از دست داد که بر توجه به مشترکات برای توحید صفوف جهت مقابله با دشمن آمریکایی و اسرائیلی تاکید می کرد. ترجمه کامل این پیام تسلیت به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم

برادران محترم در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاسف خبر درگذشت آیت الله محمد علی تسخیری عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در امور جهان اسلام به دست ما رسید. ما در انجمن علمای یمن به شما، رهبری ایران، ملت ایران و امت اسلامی درگذشت این عالم که برای وحدت بین مسلمین و تقریب بین شیعه و سنی و دفع توطئه های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه در بین فرزندان امت اسلامی تلاش می کرد، تسلیت می گوییم. این عالم در کنفرانس های اسلامی مشارکت داشت و در این کنفرانس ها بر دفع فتنه ها و مواجهه با جریان های تکفیری که به پروژه آمریکایی صهیونیستی خدمت می کنند، تاکید داشت. امت اسلامی شخصیتی فعال و جامعی را از دست داد که بر توجه به مشترکات برای توحید صفوف جهت مقابله با دشمن آمریکایی و اسرائیلی تاکید می کرد. از خداوند مسئلت داریم که این مرحوم را قرین رحمت خود گرداند و به بازماندگانش صبر عطا کند.

گاف تازه بی بی سی مرزهای جغرافیایی را جابه جا کرد

به تازگی خبرگزاری بی بی سی مرتکب اشتباه فاحش جدید شده است. این خبرگزاری که سابقه بلند بالایی در گاف‌های رسانه‌ای دارد اخیرا قاره‌ای جدید را در فهرست خود معرفی کرده است. بی بی سی با انتشار گرافی از میزان ابتلا مردم به ویروس کرونا در قاره‌های مختلف، تصمیم گرفت تا نام خاورمیانه را نیز در فهرست خود قرار دهد و آن را به عنوان یک قاره جدا حساب کند. مسئولان مربوطه در رسانه بی بی سی عنوان "خاورمیانه" را سه پله پایین‌تر از "آسیا" قرار داده‌اند و به نظر می‌آید که اطلاع صحیحی از محل قرارگیری قاره‌ها و مناطق مختلف ندارند.

علمای شیعه عربستان خواستار احیای مجازی محرم شدند

بیست تن از علمای شیعه منطقه شرقی عربستان تاکیدکردند که بزرگداشت عاشوارا تنها منحصر به شرکت در مجالس حسینی نیست و آنها خواستار احیای این مراسمات از طریق وسایل ارتباطی مدرن شدند. این گروه از علمای منطقه شرقی عربستان(استان‌های قطیف و أحساء)، در بیانیه‌ای جمعی خواستار ایجاد خلاقیت و ابتکار در احیاء مراسم محرم و خدمت رسانی با استفاده از وسایل مختلف فناوری شدند به طوریکه با اقدامات احتیاطی بهداشتی متناسب باشد. آنها درخواست کردند که احیای مراسم سید الشهداء در امسال کم‌تر از سال‌های گذشته نباشد. در راستای حفظ پروتکل‌های بهداشتی، آنها پیشنهاد دادند برای جبران حضور محدود در مراسمات، به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به صورت جداگانه یا با خانوداده در مراسم محرم شرکت کنند. همچنین آنها بر اهمیت تلاش برای برجسته کردن جلوه‌های غم و اندوه در این روزها، با پوشیدن لباس سیاه و دوری از رفتارهای شادی و خوشحالی، تاکید کردند. این علماء در این بیانیه، با توجه به شرایط استثنایی بهداشتی در سراسر دنیا، در نتیجه بیماری همه‌گیر کرونا، از مؤمنان خواستند تا در احیای مراسمات محرم، همه موارد لازم برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان را رعایت کنند. آنها در این بیانیه تاکید کردند: بزرگداشت عاشورا نقطه عطف مهم و الهام بخشی برای مسلمانان است که در درجه اول فهم خود از اسلام و در درجه دوم شرایط و واقعیت کنونی خود را بسنجند. آنها بر ضرورت تلاش حداکثری برای استفاده هرچه بیشتر از این روزهای غم و اندوه برای پیشرفت معنوی و فکری تاکید کردند. آنها در پایان خاطرنشان کردند: این فضای ویژه و استثنایی که مؤمنان در این روزها در آن هستند؛ فرصتی برای خودنگری در دو سطح فردی و اجتماعی است، به گونه ای که تحولات اساسی فرد و جامعه بررسی شود تا بتوان آن را با آنچه که اسلام از انسان مؤمن انتظار دارد مقایسه کرد و سپس روند تغییر را شروع کرد.

پاپ و نماینده مسلمانان برای اولین عبادتگاه میان ادیانی پیشگام شدند

«پاپ فرانسیس»،رهبر کاتولیک های جهان و یکی از نمایندگان ارشد مسلمان برای بحث و گفتگو درباره اجرایی کردن بیانیه ابوظبی و ساخت یک حرم ابراهیمی میان ادیانی با هم دیدار کردند. پس از این دیدار «کمیته عالی برادری انسانی» اعلام کرد که پاپ فرانسیس و «احمد الطیب»،شیخ الازهر سند مربوط به برادری انسانی را به عنوان مهم ترین سند انسانی در تاریخ معاصر توصیف کردند. دیدار پاپ با «محمد عبدالسلام» ،دبیر کل کمیته عالی برادری انسانی هم در راستای برآورده کردن اهداف همین سند صورت گرفت. گفته می شود که این دیدار متمرکز بر کار انجام شده در طول بیش از یک سال از سوی کمیته عالی برادری انسانی بر روی پروژه ها و طرح هایش به ویژه ساخت مرکز عبادت میان ادیانی یا همان حرم ابراهیمی میان ادیانی بود. این عبادتگاه میان ادیانی قرار است تا ژوئن یا جولای ۲۰۲۲ میلادی در ابوظبی ساخته شود. هدف از ساخت این عبادتگاه افزایش فرهنگ گفتگو و احترام میان ادیان مختلف و ایجاد پل ارتباطی میان آنهاست. پاپ فرانسیس و شیخ الازهر حدود دو سال پیش سند برادری انسانی را در مسجد شیخ زاید ابوظبی به امضا رساندند. به گفته مقامات واتیکان،گفتگوهای میان مذهبی از اهمیت ویژه ای برای پاپ برخوردار است و سفر او به کشورهای اسلامی نمونه بارز تلاش او برای گسترش فرهنگ تعامل با جهان اسلام است

آذربایجان عاشورای حسینی را ممنوع اعلام کرد

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور آذربایجان اعلام کرد: با توجه به اجرای قرنطینه در کشور، به دستور شورای وزیران تا ۳۱ آگوست، برگزاری هر گونه تجمعات مذهبی ممنوع است. وزارت کشور آذربایجان در آستانه ماه محرم الحرام از مردم خواست به نکاتی که اعلام شده توجه داشته باشند. این وزارتخانه اظهار کرد: مراسم روز عاشورا در مساجد برگزار نخواهد شد و مردم حق تجمع بیش از ۵ تا ۱۰ نفر در اماکن عمومی را ندارند. وزارت کشور آذربایجان در این باره گفت: ما به اعتقادات مردم احترام می گذاریم، اما شرایط بحرانی کرونا مانع از برگزاری مراسم در مساجد می شود و برای ما سلامت مردم مهم است. این وزارتخانه افزود: مردم در ماه محرم الحرام و در روز عاشورا حق برگزاری هیچ مراسمی را ندارند و تمامی اماکن عبادی و مقام ها بسته خواهد بود و مردم در منازل خود نیز نباید تجمع داشته باشند تا آمار مبتلایان زیاد نشود. این وزارتخانه در ادامه از مردم خواست نکات بهداشتی را رعایت کنند و موارد لازم را در قرنطینه رعایت کنند.

آیت‌الله مهدی فقیه ایمانی دار فانی را وداع گفت

آیت الله حاج شیخ "مهدی فقیه ایمانی" از اساتید برجسته حوزه علمیه اصفهان در سن ۹۱ سالگی به دیار باقی شتافت. این عالم برجسته عمر خویش را در راه تدریس علوم اهل بیت(ع) و تحقیق و تألیف کتب اسلامی - بویژه درباره امام زمان علیه السلام- سپری نمود. کتاب ارزشمند «الامام المهدی(عج) عند أهل السنة» از جمله تألیفات این دانشمند فقید است که به وسیله انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام منتشر گردیده است. آیت الله مهدی فقیه ایمانی در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر اصفهان به دنیا آمد، او از اساتید حوزه علمیه اصفهان، محقق و عضو هیأت موسسین و بنیانگذاران رادیولوژی مرکز تشخصی مهدیه اصفهان بود. پدر این عالم برجسته آیت‌الله "میرزا محمدباقر فقیه ایمانی" بود که ۷۰ جلد کتاب عربی و فارسی تالیف کرد و بخش زیادی از عمر خود را صرف خدمت به خاندان عصمت و طهارت نمود که تعداد ۲۷ جلد از آن‌ها مختص به حضرت بقیة‌الله(عج) است. جد مادریش آیت‌الله حاج‌آقا منیرالدین بروجردی که در سال ۱۳۴۲ قمری درگذشت، در تحریم تنباکو بسیار فعال بود. آیت الله فقیه ایمانی در حوزه علمیه قم در کلاس فقه و اصول مرحوم آیت‌الله حاج سید "محمدباقر سلطانی" و مرحوم آیت‌الله "حاج شیخ مرتضی حائری" و مدت کوتاهی در محضر مرحوم آیت‌الله العظمی "بروجردی" حاضر شد و در فلسفه از درس مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استفاده کرد. وی پس از وفات پدر به اصفهان مراجعت کرد و مراحل عالی فقه و اصول را با شرکت در درس آیت الله "حسین خادمی" که از شاگردان آیت الله "نائینی" بودند، ادامه داد. آیت الله ایمانی پس از شرکت در درس مرحوم آیت‌الله خادمی به تدریس سطح عالی فقه و اصول پرداخت و بعد از حدود ده سال در اوایل انقلاب بر اثر حادثه ترور و معلول شدن از ناحیة دهان و زبان از تدریس ناتوان و معذور شد و به کار تألیف و تحقیق بیش‌ از پیش ادامه داد. مقدمه‌ای بر «عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار» میر حامد حسین هندی، مقدمه‌هایی بر کتاب‌های مطبوع مرحوم والد و بیش از بیست جلد کتاب از جمله "اصالة المهدویة فی الإسلام فی نظر أهل السنة و الجماعة"، "مهدویت از دیدگاه نهج‌البلاغه"، "الإمام علی(ع) فی آراء الخلفاء"، "الإمام المهدی عند أهل السنة"، "امام امیرالمؤمنین(ع) یگانه مظلوم تاریخ"، "حدیث المنزلة عند أهل السنّة" و "تحقیق الفرقة الناجیة مرحوم بحرانی" از جمله آثار مکتوبات به جای مانده از آیت الله مهدی فقیه ایمانی است.

علمای جزیرة العرب بیانیه دادند

تجمع علمای جزیرة العرب در واکنش به توافق امارات با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که پروژه های عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، خیانت به قضیه فلسطین و ملت فلسطین و خیانت به قضایای امت اسلامی است. متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است: خداوند در آیه ۱۲۰ سوره بقره از قرآن کریم فرمود: " وَلَن تَرضیٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصاریٰ حَتّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الهُدیٰ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ"پروژه های عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، خیانت به قضیه فلسطین و ملت فلسطین و خیانت به قضایای امت اسلامی است. اقدام دولت امارات برای برقراری روابط مستقیم با رژیم صهیونیستی لکه ننگی بر پیشانی حکام این کشور و دست کشیدن از ارزش های عدل الهی و مبانی انسانیت است. علمای جزیره العرب هر گونه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی را محکوم می کنند و مخالف هر گونه اقدامی از سوی حکام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این راستا هستند، چون این توافقنامه ها موجب از بین رفتن حقوق ملت فلسطین می شود و عقب نشینی صریح از حق امت اسلامی برای بازگرداندن فلسطین و طرد رژیم صهیونیستی است توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی، خنجری بر پشت امت اسلامی و حمایت از اقدامات مجرمانه رژیم صهیونیستی در حق ملت مظلوم فلسطین و اعتراف صریح به دولت اسرائیل بود. ما جوامع و نخبگان سیاسی و فرهنگی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به اعلام مخالف با هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اتخاذ مواضع منسجم با مراجع دینی در مخالفت با این گونه عادی سازی روابط و قرار گرفتن در صف دشمن امت اسلامی در قضایای عادلانه فرا می خوانیم، سکوت در قبال این سیاست گناهی بزرگ و جنایتی در حق ملت فلسطین است. ما از حکام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می خواهیم که به این سیاست های ذلت بار را پیگیری نکنند و به رژیم سعودی در خصوص خضوع در قبال فشارهای آمریکایی هشدار می دهیم، سعی آمریکا برای اجبار دولت های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی چیزی از دشمنی ملت های منطقه با این رژیم نمی کاهد. باید رژیم سعودی و دیگر رژیم های استبدادی به اراده ملت های منطقه، ملت های اسلامی و به خصوص ملت آزاده فلسطین احترام بگذارند و همه کمک های لازم را به این ملت برای بازگرداندن خاکش و آزادی اش از اشغالگر غاصب تقدیم کنند. گفتنی است که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در روز پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند و عادی سازی در روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی صورت بگیرد.

داعش به مرقد ابراهیم بن مالک حمله کرد

در حمله گروه تروریستی داعش به مرقد ابراهیم بن مالک در ناحیه الدجیل در استان صلاح‌الدین عراق دست کم یک نفر شهید و یک نفر دیگر مجروح شده است. پایگاه خبری صابرین نیوز از حمله گروه تروریستی داعش به مرقد شیخ ابراهیم بن مالک در ناحیه الدجیل در استان صلاح‌الدین عراق خبر داد. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، گروه تروریستی داعش با یک بمب مرقد ابراهیم بن مالک را هدف قرار داده که طی آن دست کم یک نفر شهید و یک نفر دیگر نیز مجروح شد. رزمندان الحشد الشعبی عراق به همراه نیروهای ارتش استان صلاح‌الدین با این حمله داعش مقابله کرده و باعث فرار تروریست‌های این گروه شدند.

سینماهای کشور تعطیل شدند

مدیرکل حوزه ریاست سازمان امور سینمایی و سمعی بصری از تعطیلی سینماهای سراسر کشور از ابتدا ماه محرم به مدت ۱۱ روز خبر داد. به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید رجبی فروتن با اعلام این خبر گفت: امسال سینماهای کشور نسبت به سال های گذشته زودتر به استقبال عزاداری ایام سوگواری سالار شهیدان می روند و از ابتدای محرم تا پایان روز یازدهم سینماها تعطیل است. وی افزود: بنیاد سینمایی فارابی مجموعه برنامه هایی را در قالب محتوای دیجیتال برای انتشار در فضای مجازی آماده کرده که در هفته های پیش رو منتشر می شود. رجبی فروتن اضافه کرد: گفت و گو با دست اندرکاران فیلم های عاشورایی، نشانه شناسی فیلم های عاشورایی از زبان منتقدان سینمایی، نماهنگ تولید شده بر اساس نماهای منتخب فیلم های عاشورایی و نیز تقدیر از دست اندرکاران فیلم های مروج و مبلغ فرهنگ عاشورا از جمله برنامه های پیش بینی شده بنیاد سینمایی فارابی است.

شبکه اینترنتی شمس افتتاح شد

شبکه اینترنتی شمس همزمان با اولین روز ماه محرم در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) افتتاح می‌شود. شبکه اینترنتی «شمس» در طلیعه ماه عزای سید و سرور شهیدان حضرت سیدالشهدا (ع) از افق ارادت و به وقت عاشقانه های کربلا طلوع می کند. مراسم افتتاح این شبکه اینترنتی روز جمعه ساعت ۱۶ در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار و روزانه از شبکه تلویزیونی سپهر برای مخاطبان پخش می شود.  شبکه اینترنتی شمس در بستر سپهر و تلوبیون و همچنین سایت شبکه قرآن و معارف سیما قرار دارد و در راستای جایگزین کردن حضور در هیئات عزاداری در ایام کرونا با عزاداری در هیئات مجازی راه اندازی می شود. عاشقان حسینی می توانند شعر، شور، شعور، شیدایی و شیفتگی را از مشرق شمس به تماشا بنشینند. علاقه مندان همچنین می توانند شبکه شمس را در فضای مجازی از طریق @shamstvirib و همچنین سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۴۴۰۰  تماشا کنند. شبکه شمس زیر نظر شبکه قرآن هر شب از ساعت ۲۱تا نیمه شب به مدت سه ساعت در بستر سپهر برنامه هایی را پخش می کند. شورای معارف سیما امسال برنامه‌های عزاداری ماه محرم را به دلیل شیوع ویروس کرونا با عنوان حسینیه تلویزیونی ایران طراحی کرده که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود و پخش مجدد این برنامه ها از شبکه اینترنتی شمس صورت می گیرد بر اساس جدول پخش حسینیه تلویزیون ایران عزاداران حسینی هر روز از ساعت ۱۸ تا ۱۹ می توانند پای سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی بنشینند و از مداحی سعید حدادیان استفاده کنند و از ساعت  ۱۹ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ نیز از منبر حجت الاسلام میرهاشم حسینی و مداحی سیدمجید بنی فاطمه بهره مند شوند. سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاریان هر روز از ۱۳:۳۰ دقیقه از شبکه دو با مداحی ذاکران حسینی پخش می شود و از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه نیز کارشناسان مذهبی در برنامه کوی محبت به ایراد سخن می پردازند. در شبکه سه از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه تا ۱۶:۱۵ دقیقه سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی با مداحی سعید حدادیان پخش می شود و در شبکه چهار نیز حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری از ساعت ۱۷ تا ۱۸ سخنرانی خواهد داشت و در شبکه پنج نیز  عزاداران حسینی می توانند از سخنان حجت الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی حسین سازور استفاده کنند. مداحی سیدرضا نریمانی هر شب از ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه تا ۲۲ از شبکه افق پخش می شود و شبکه مستند در ساعت های ۱۹ و ۲۲ مستندهای ویژه محرم را پخش می کند. شبکه قرآن نیز از ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه تا ۱۳ و ۲۱:۱۵ دقیقه تا ۲۲ و ۴۵ دقیقه مرثیه سرایی و مداحی مداحان تهران و شهرستان ها را پخش می کند و از ساعت ۱۳:۳۰ به مدت یک ساعت سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاریان و از ساعت ۱۵ تا ۱۶ سخنرانی آیت الله محمدعلی جاودان را برای عزداران ماه محرم پخش خواهد کرد.

بزرگترین تابلو نقاشی جهان به مزایده گذاشته شد

اثر یک هنرمند بریتانیایی که قرار است به عنوان بزرگترین تابلو نقاشی جهان معرفی شود، در یک حراجی و برای امور خیریه به مزایده گذاشته می‌شود. ساشا جفری» هنرمند بریتانیایی در ماه دسامبر امسال بزرگترین تابلو نقاشی جهان را برای جمع‌آوری ۳۰ میلیون دلار در دبی به مزایده می‌گذارد. این اثر هنری که خلق آن تاکنون ۲۰ هفته زمان برده و انتظار می‌رود تا اوایل سپتامبر تکمیل شود، ابعادی معادل دو زمین فوتبال خواهد داشت. این هنرمند بریتانیایی در حال حاضر در یک هتل لوکس واقع در دبی مشغول خلق این اثر هنری است. انتظار می‌رود در ماه نوامبر و در همان هتل از این اثر هنری رونمایی شود. قرار است این تابلو نقاشی عظیم در قالب ۶۰ تابلو کوچکتر در ماه دسامبر به فروش گذاشته می‌شود. سود حاصل از فروش این اثر برای کم کردن فاصله بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته در دسترسی دیجیتالی صرف خواهد شد. هنرمند این اثر در نظر دارد پس از تکمیل این تابلو نقاشی آن را به عنوان بزرگترین تابلو نقاشی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

نمایشگاه کتاب الجزایر مجازی شد

نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و هنر این کشور به صورت مجازی برگزار خواهد شد. «جمال فوقالی» مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و هنر الجزایر اعلام کرد تصمیم برای برگزاری مجازی بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر که مهم‌ترین رویداد فرهنگی این کشور است در راستای تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا گرفته شده استبا توجه به نبود امکان برگزاری فیزیکی این رویداد فرهنگی که سالانه میزبان بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده است، وزارت فرهنگ الجزایر با مشورت ناشران به تصمیم نهایی مبنی بر برگزاری مجازی دوره سال ۲۰۲۰ رسیده است. با این وجود، ناشران الجزایری پیش‌تر برگزار نشدن نمایشگاه کتاب الجزایر را بسیار مخرب توصیف کرده و معتقد بودند تنها راه بهبود اوضاع نشر در این کشور برگزاری این رویداد به صورت معمول است و در غیر این صورت عواقب قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود. برنامه نسخه آنلاین نمایشگاه کتاب الجزایر هنوز نهایی نشده اما قرار است این رویداد شامل برگزاری نشست‌ها، گفت‌وگوها و میزگردهایی باشد. همچنین قرار است یک سامانه فروش آنلاین کتاب نیز درنظر گرفته شود، گرچه برخی ناشران معتقدند سامانه‌های آنلاین فروش با چالش‌های فراوانی همراه می‌شوند که یکی از دلایل آن سرعت ضعیف اینترنت است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر هرساله از انتهای ماه اکتبر تا اوایل نوامبر برگزار می‌شود. این نمایشگاه سال گذشته میزبان ۱۰۳۰ ناشر از ۳۶ کشور جهان بود و بیش از یک میلیون نفر از آن دیدن کردند.

آیت الله العظمی سیستانی پاسخ استفتاء عزاداری محرم را دادند

جمعی از هیأت داران تهران در استفتائی از حضرت آیت الله سیستانی درباره برگزاری مجالس عمومی در محرم امسال سؤال کردند که متن پرسش و پاسخ معظم له بدین شرح است: - سؤال بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای سیستانی (دام ظله) سلام علیکم و رحمة الله – احتراما به استحضار می رساند پس از انتشار پاسخ دفتر معظم له درباره شیوه برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال (با توجه به وجود بیماری کرونا) برخی افراد آن را به معنای صدور فتوا در منع برگزاری مجالس عمومی از جانب حضرتعالی تفسیر نمودند. آیا این برداشت صحیح بوده و ما باید از انجام و برپایی عزاداری عمومی (هرچند با رعایت دستورات پزشکی) دوری کنیم و به عزاداری از طریق رسانه ها بسنده نماییم؟جمعی از هیأت داران تهران  پاسخ: بسمه تعالی مفاد این بیانیه منع از برگزاری مجالس عمومی با رعایت نکات بهداشتی نیست.

استاد معظم عرفان و اخلاق درگذشت

حاج کریم محمودحقیقی، استاد معظم عرفان و اخلاق، چهارشنبه ۲۹ مردادماه در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. ‌وی از شاگردان عرفانی و سلوکی آیت‌الله انصاری همدانی و آیت‌الله شیخ حسنعلی نجابت بود. از این استاد فقید، حدود ۳۰ اثر در زمینه اخلاق و عرفان به یادگار مانده که آداب سلوک قرآنی، پیک مشتاقان، فریاد جرس، تازیانه‌های سلوک و از خاک تا افلاک از جمله این آثار هستند.

همایش شیرخوارگان حسینی لغو شد

مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امسال با توجه به معضل جهانی کرونا، مراسم همایش شیرخوارگان در اولین جمعه ماه محرم برای توسل به باب الحوائج  حضرت علی اصغر(ع) با شیوه‌ای متفاوت برگزار خواهد شد. متن کامل اطلاعیه بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم به محضر گرامی بانوان و مادران سربازان ظهور در اقصی نقاط ایران و جهانهمانطور که مستحضرید مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام مستعد برگزاری  ٧٠٠٠ همایش شیرخوارگان حسینی در ایران و ٤٥ کشور جهان می‌باشد. لیکن امسال با توجه به معضل جهانی کرونا که شاید برای بشریت و همه ما انسان‌ها یادآوری همراه با تفکر را به همراه داشته باشد، این مراسم با شیوه‌ای متفاوت برگزار خواهدشد. در هجدهمین سال برگزاری همایش جهانی شیرخوارگان حسینی، این بار در خانه‌هایمان دست توسل به ضریح گهواره مسیح حسین می‌زنیم و دعا می‌کنیم خداوند #به خاطرشیرخواره‌ها دنیایمان را از ناامنی نجات دهد. لازم به ذکر است، ۳۱ مرداد ماه مصادف با اولین جمعه ماه محرم به همین مناسبت برنامه‌ای همراه با نذرخوانی از شبکه‌های تلویزیونی از ساعت ۱۰ تا ۱۱ پخش خواهدشد.

طشت گذاری و اعلام عزا در زینبیه اعظم زنجان برگزار شد

ارادتمندان به اباعبدالله امشب با رعایت فاصله اجتماعی، مراسم طشت گذاری سالار شهیدان را در مسجد زینبیه اعظم زنجان برگزار کردند. به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز زنجان، آیین طشت گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم آذری زبان ایران، با این آیین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آیینی که به وسعت فرات و آب و به یاد لبان تشنه امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. چند روز قبل از محرم الحرام ارادتمندان در مناطق مختلف زنجان به صورت ویژه اعلام عزا می‌کنند. در مراسم امشب مسجد زینبیه اعظم زنجان که درفضای باز مسجد برگزار شد همه حاضران با فاصله یک ونیم متری و رعایت موارد بهداشتی در مراسم شرکت‌کردند. اجتماع عظیم مسجد حسینیه اعظم و زینبیه اعظم و عشق به امام حسین ع همه ساله به صورت عظیم به تصویر کشیده می‌شود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا هیچ دسته روی در زنجان نخواهد بود.

کشتی پهلوانی ثبت ملی شد

رشته ورزشی کشتی پهلوانی توسط سازمان میراث فرهنگی، ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس شد. رقابت‌های کشتی پهلوانی از دیرباز در ایران برای شناخت پهلوان کشور و گرفتن بازوبند پهلوانی برگزار می‌شود و تاکنون بسیاری از چهره‌های نام آشنای کشتی و ورزش ایران همچون جهان پهلوان تختی، عباس زندی، احمد وفادار و ... بارها موفق به دریافت بازوبند پهلوانی شده‌اند.

دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای عزاداری ماه محرم منتشر شد

ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ضمن گرامیداشت عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) در ماه محرم و صفر و با عنایت به شیوع گسترده کرونا در جامعه و ضرورت تلاش همه جانبه برای مقابله با این ویروس شوم  بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا  نکات ذیل به اطلاع عموم می‌رسد: ۱- براساس آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، موثرین ترین راه برای پیشگیری از کرونا است. ۲- هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار می شود. ۳- هرگونه جابجایی هیات و دسته روی، ممنوع است. ۴- برپایی هر نوع ایستگاه های صلواتی، توزیع نذورات و چای(موکب ها،خیمه ها،چادر و...) در تمامی استان ها و شهرستان ها ممنوع است. ۵- هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری  ممنوع است. ۶- همچنین نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع شود. ۷- نذورات خاصی که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارد براساس دستورالعمل ابلاغی با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته بندی و با توزیع در سایر اماکن (بدون تشکیل صف و تجمع و تراکم جمعیت) صورت می گیرد. ۸- ضمن تاکید مجدد بر فاصله گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر، درخواست می شود، افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای از حضور در مراسمات خودداری کنند.

پخش زنده هیأت‌ها رایگان شد

علی‌اکبر مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیات‌های رزمندگان اسلام اظهار داشت: هیات رزمندگان اسلام با همکاری رسانه اینترنتی مغناطیس، اپلیکیشن روبیکا و حمایت بی‌دریغ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل موفق شد، هیات‌های مذهبی را به صورت رایگان به صفحات تلفن همراه شما بیاورد. وی ضمن اشاره به راه‌اندازی بخش ویژه محرم در اپلیکیشن روبیکا گفت: از چند ماه گذشته با توجه به شیوع گسترده بیماری منحوس کرونا و ملاحظات ستاد ملی کرونا، ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام با همکاری تیم ایده‌پرداز رسانه اینترنتی مغناطیس و اپلیکیشن روبیکا به‌دنبال راهکاری برای ایام محرم امسال بودند که در نهایت با حمایت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به آن، جامه عمل پوشانده شد که برگزاری مراسم‌های عزاداری را در دوران محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تسهیل می‌کند. مداحی در ادامه ضمن اشاره به رایگان بودن پهنای باند مصرفی برای ارسال‌کنندگان (آپلود) و دریافت‌کنندگان (دانلود) در پخش زنده هیأت‌های مذهبی ویژه دهه اول محرم امسال خاطرنشان کرد: هیأت‌های مذهبی برای استفاده از این امکان فقط کافی است با ایجاد کانال در پیام‌رسان بومی روبیکا و بهره‌گیری از اینترنت همراه اول و یا ایرانسل، پخش زنده رایگان برای مخاطبین خود داشته باشند. مدیر ستاد مرکزی هیات‌های رزمندگان اسلام در ادامه افزود: برای پخش زنده در این پیام رسان نیاز به تجهیزات حرفه‌ای نیست و حتی با یک گوشی موبایل هم امکان پخش زنده وجود دارد البته امکان پخش زنده با تجهیزات حرفه‌ای نیز به همت واحد فنی روبیکا فراهم شده است. وی با اشاره به بخش ویژه محرم این پیام رسان گفت: هیأت‌های بزرگ و شاخص که برنامه‌های ویژه‌ای برای پخش زنده خود در ایام محرم در نظر گرفته‌اند، می‌توانند برای قرار گرفتن در بخش هیأت‌های منتخب با معاونت فرهنگی هیأت رزمندگان تهران با شماره ۸۸۹۶۰۴۳۰ تماس حاصل کرده و یا به ادمین رسانه اینترنتی مغناطیس به نشانی (https://rubika.ir/meghnatistv) پیام دهند.

«ماه خاتون» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «ماه خاتون»، تازه‌ترین اثر مجید پورولی کلشتری با حضور جمعی از اهالی فرهنگ برگزار شد. حجت‌الاسلام سبحانی، از فعالان فرهنگی، در ابتدای این مراسم گفت: این کتاب اولین رمان انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل است که با محتوای دینی در خدمت مخاطبان قرار می‌گیرد و امیدواریم که فتح بابی برای استمرار انتشار رمان و داستان‌های دینی در دنیای نشر کشورمان باشد. در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، حول موضوع فضائل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کتاب‌های متنوعی منتشر شده است. البته که فضائل هم خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که دستۀ اول شامل معجزات و کرامات اهل‌بیت می‌شود که از جمله آثار منتشرشده در این نشر می‌توان به کتاب «حدیث ردالشمس» اشاره کرد. وی افزود: دستۀ دوم هم مجموعه روایاتی است که فضائل و حقایق معرفتی اهل‌بیت را بیان می‌کند. کتاب‌های منتشر شده در این باب کتاب ترجمه‌ شده «تاویل الآیات» و «مختصر البصائر» است که در این کتب از هر دو دسته فضائل استفاده شده است. در مرکز چاپ و نشر بین‌الملل تمایل داشتیم کتابی در قالب رمان نوشته شود که به همین فضائل اهل‌بیت(ع) بپردازد و مخاطب به‌جای مراجعه به کتب حدیثی و مواجهه با روایات سنگین، به راحتی به این فضائل دست پیدا کند که الحمدلله قلم آقای کلشتری به خوبی از پس تبیین آن برآمد. سبحانی ادامه داد: داستان به این شکل است که گفت‌وگویی بین یکی از علمای شیعه و فرزند یکی از اُمرای اهل سنت شکل می‌گیرد که در لابه‌لای آن فضائل اهل‌بیت تبیین می‌شود و راه را برای هدایت او باز می‌کند. ما در این داستان می‌بینیم که چطور در یک گفت‌وگوی مسالمت‌آمیزی که بین یک طبیب شیعه و اهل سنت روی می‌دهد، نورانیت اهل‌بیت(ع) مشخص و آشکار می‌شود. در جامعه کبیره داریم که «کَلامُکُم نور» این نور تاریکی‌های نادانی و جهالت را از بین می‌برد. قاعدتاً اگر همواره در فضای دشمنی و تصادم باشیم، این نور متجلی نشده و حقیقت آن آشکار نمی‌شود. یا در روایت دیگری از امام صادق(علیه‌السلام) داریم که می‌گویند: «نور امام در قلب‌های اهل ایمان از خورشید تابان درخشان‌تر است.» در این داستان ما نمونه‌ای از این روایات را می‌بینیم. این اثر ترسیمی است از تأثیر حقایق زندگی اهل‌بیت(ع) بر افراد. کلشتری، نویسنده کتاب «ماه خاتون»، نیز در ادامه این نشست با بیان این حدیث که ‌«هر کس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»، گفت: من معلم هستم و ۸۰ درصد از شاگردانم تا کلاس دهم، به واقع از کلیات و ضروریات دین بی‌اطلاع هستند. کم‌اهمیت دانستن این امور در کتاب‌های درسی و نپرداختن به آن، دغدغه‌ای شد تا من در بخشی از این وادی وارد شوم و به ادبیات داستانی پناه ببرم؛ چرا که قشر جوان و نوجوان حوصله خواندن کتاب را ندارد، از آن فرار می‌کند و به فضای مجازی پناه می‌برد و در فضای مجازی هم سراغ مطالبی می‌رود که روند داستانی داشته باشد. این‌ مسائل سبب شد تا در قالب داستان به روایات و فضائلی مراجعه کنم که از دسترس عموم دور مانده و اینها را به دست مخاطب جوان و نوجوان برسانم. من در این موضوع احساس تکلیف می‌کردم. بچه‌های این دوره بسیار خوش‌اخلاق و بسیار متشخص و با ادب هستند؛ ولی درباره امام معصوم(ع) کاملاً کم سواد و بی‌سوادند. من به عنوان یک شیعه زمانی که می‌دانم این حدیث و روایت، حقیقت و فضلیت را بیان می‌کند، سعی می‌کنم آن را در فضای داستان بیاورم. من با این دغدغه وارد این وادی شدم. نویسنده «ماه خاتون» درباره پرداختن به فضائل اهل بیت(ع) در قالب داستان گفت: به این مقوله می‌توان از چند حیث جواب داد. اگر به خود حقایق نگاه کنیم، چیزی بیان نشده است. من اگر بخواهم منتظر باشم که مردم چه زمانی در آن فضا قرار می‌گیرند که پذیرش و آمادگی را داشته باشد که فایده‌ای ندارد. در کتاب قبلی هم که «کتاب مخفی» نام دارد و در انتشارات جمکران منتشر شد، دغدغه‌ام این بود که مخاطب بداند که چه افرادی، چه کارهایی با اهل‌بیت(ع) کردند. اگر بخواهیم عقب‌نشینی کنیم و ننویسم تا مردم به آن آمادگی برسند، چقدر باید منتظر بمانیم که مردم به این آمادگی برسند؟ مخاطب من خیلی از بدیهیات در مکتب امامت را نمی‌داند. مشکل این است که از رمان آیینی حمایت نمی‌شود. وی همچنین درباره نگاهش به موضوع وحدت اسلامی نیز توضیحاتی ارائه داد و اضافه کرد: ما برای اینکه تعریف صحیحی از بحث وحدت اسلامی داشته باشیم، باید به کلام امام معصوم(ع) رجوع کنیم. نگاه من به این وحدت اسلامی باید با تکیه بر مبانی اهل‌بیت(ع) و هم راستای با آن باشد. این منافی با زندگی در کنار اهل‌ سنت نیست. در این داستان تعریف من از وحدت اسلامی زندگی مسالمت‌آمیز با بیان تاریخ است. پس من موظف و اگر دلسوز شاگردم هستم، باید تلاش کنم تا او بداند که زندگی اهل بیت(ع) به چه صورت بوده و چه وقایعی در زندگی ایشان رخ داده است. البته بیان این مسائل باید در ذیل احترام صورت گیرد. کلشتری ادامه داد: متاسفانه امروز نگاه سلیقه‌ای وجود دارد. در جهان امروز هنوز قشر خاکستری وجود دارند که به مراسمات مذهبی نمی‌روند ولی در عوض کتاب می‌خوانند، فیلم می‌بینند. ما باید این فضائل را در فیلم و کتاب بیان کنیم تا ذهن این قشر هم روشن شود. نویسنده «ماه خاتون» همچنین در ادامه به روند نگارش این اثر اشاره کرد و یادآور شد: کتاب راجع ‌به فردی به نام «امیرخسرو» است که دختری به نام «ماه خاتون» دارد که بیماری لاعلاجی می‌گیرد. طبیبی شیعه طی ۱۰ روز دختر را معالجه می‌کند و در این دوره معارف اهل‌بیت(ع) را برای دختر بیان می‌کند. در این دوره جزواتی هم در اختیار این دختر قرار می‌گیرد. کلیت داستان تقابل بین این طبیب کاشانی شیعه و دختر امیرخسرو پیش می‌رود. در ابتدا قرار بود بر روی زیارت جامعه کبیره کار شود اما برخی فرازهای این زیارت سنگین است و باید با پناه بردن به برخی روایات دیگر معنا ‌شود که ممکن بود مخاطب را دچار چالش کند. در نهایت به خطبه‌ای از امام رضا(ع) رسیدیم که در مرو برای مخاطبان عمومی بیان و در آن بحث امام شناسی را مطرح کردند. سلطانی مدیر انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل نیز در پایان این جلسه گفت: چاپ و نشر بین‌الملل در دورۀ جدید در نظر دارد داستان‌های فاخر و ممتاز در حوزه‌ دین و انقلاب را منتشر کند. لذا از نویسندگان دعوت می‌کنیم آثارشان را جهت بررسی برای انتشارات ارسال کنند. در پایان مراسم نیز از مجید پورولی کلشتری برای نگارش داستان دینی تشکر و قدردانی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha