سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
میثم وافی

در نشست فاجعه جمعیت مطرح شد:‌ نباید دوگانه میان کمیت و کیفیت زندگی با فرزندان کمتر در جامعه مطرح شود؛ زیرا خانواده ها می توانند با تعداد فرزندان بیشتر از زندگی سالم­تر و شاداب تری برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی نهادهای حکومتی و فاجعه جمعیت در محل سالن همایش های اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

دکتر کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضعف دستگاه‌های نظارتی و نبود رصد و فاجعه‌انگاری که سبب حرکت مسئولان و نهادها به سمت کنترل و تحدید جمعیت شده گفت: حتی پس از ایثارگری رهبر انقلاب در عذرخواهی از مردم به خاطر گناه نهادها و مسئولان، اتفاق خاصی در کشور نیفتاد و بلکه سال ۹۲ قانونی خلاف منویات رهبری در این زمینه تصویب شد. همچنین امروز سیاست های غلط کنترل جمعیت با عناوینی فریبنده مانند حفظ سلامت در حال اجراست.

 وی به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجیه هزار نخبه حوزوی اشاره کرده و گفت: متاسفانه با وجود اینکه چند سال است از این امر رهبر انقلاب می‌گذرد هنوز حوزه علمیه این چنین جلسه‌ای برگزار نکرده و این نشست تخصصی، حرکتی امیدبخش برای موضوع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث جمعیت را در مقطع کنونی از وظایف حوزه و نهادهای دینی قلمداد کرد و از علما و فضلا درخواست کرد که درباره مطالبه رهبر انقلاب ورود قاطعی داشته باشند.

 دکتر خزعلی با گلایه از عدم همکاری نهادها در پایان بخشیدن به موضوع سقط جنین، به آمار ششصد هزار نفری سقط‌ جنین در سال اشاره کرد و از قوه قضاییه درخواست کرد که با توجه به قوانین موجود در این موضوع ورود قاطع پیدا کند.

حجت الاسلام نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست از تلاش های روزهای اخیر کمیسیون فرهنگی برای تصویب طرحی در خصوص لغو برخی قانون ها و تصویب قانون های مربوط به افزایش جمعیت خبر داد و از قضیه جمعیت به عنوان یکی از مهمترین موضوعات کشور نام برد.

وی مشکل اصلی در این زمینه را عدم همکاری نهادها و مسئولین قلمداد و بر لزوم ورود جریانات مطالبه گر زمینه تاکید کرد.

نیک بین با اشاره به این که باید از نهادهای کشور در موضوع افزایش جمعیت و سیاست های غلط دهه‌های گذشته مطالبه کرد افزود: ما به نظرات علمی و کارشناسی گروه های فعال در عرصه جمعیت در کمیسیون فرهنگی نیاز داریم.

در این نشست همچنین آقایان وافی، معظمی، اسدی و خانم دکتر اردبیلی سخنرانی کرده و به موضوعات ذیل اشاره کردند:

- لزوم ادامه فعالیت های فرهنگی در زمینه افزایش جمعیت

- ضرورت ورود سیاسی و مطالبه جدی از تمام نهادهای کشور

- آمار فاجعه بار و بهت آور سقط جنین به عنوان یک قتل عام و نسل کشی

- سوال از دستگاه‌های نظارتی درباره چرایی سکوت در زمینه سقط جنین و عدم برخورد با عوامل این نسل کشی

- ضرورت ورود شورای عالی امنیت ملی در موضوع سقط جنین

- فقدان تولیدات قابل توجه در صداوسیما درباره افزایش جمعیت

- ضرورت نظارت عمومی و مطالبه گری مسئله فرزند آوری و تبدیل شدنش به یک گفتمان ملی و فراگیر و از خطوط اصلی رسانه ملی

- ضرورت حرکت‌های خودجوش در زمینه مطالبه‌گری و همچنین ترویج فرزند آوری به مردم

- درخواست از طلاب جوان و نیروهای انقلابی برای توجه جدی به مطالبه رهبر معظم انقلاب

- به خاطر برخی از موضوعات مربوط به جمعیت مانند ازدواج جوانان و مواردی از این دست که نیاز به زمان دارد نباید ما از کارهای مطالبه‌ای دست بکشیم.

- فرزند بالا موجب تربیت بهتر فرزندان شده و فرزندان بیشتر زندگی مطلوب تری را رقم‌ می زند. باید به صورت چهره به چهره برای ترویج فرزند آوری تلاش کنیم.

- رهبر انقلاب 43 موضوع را در بحث افزایش جمعیت بیان کرده اند که تا کنون نتیجه و پیگیری ای از سوی نهادهای مختلف انجام نپذیرفته است.

- می توان امیدوار به حرکت های فعالان عرصه جمعیت بود، اما تاکنون کمتر از 5 هزار نفر در این عرصه فعالیت دارند.

- جامعه جهانی و دشمنان درصدد کنترل مسلمان به ویژه شیعیان هستند که با نفوذ در دستگاه ها و مسؤولان در حال پیگیری و اجرایی کردن این مسائل هستند.

- عدم ورود مدعیان طرفداری از انقلاب در زمینه جمعیت از علل اصلی کم شدن جمعیت و حرکت به سمت پیری جمعیت است.

- امیدی به مسئولانی که نگاه لیبرالی داشته و دچار کسالت و رخوت هستند نیست لذا باید از دیگر مسئولان نظام اسلامی در این زمینه مطالبه ی جدی صورت بگیرد.

- در قضایای مختلف با ورود جبهه انقلاب و افراد حزب اللهی بسیاری از مشکلات برطرف شده و در زمینه جمعیت نیز راهکار درست همین موضوع هست.

- باید تسهیلات خوبی برای زایمان مادران فراهم شود. باید به فرزند آوری ارزش دهی کنیم.

- نباید دوگانه میان کمیت و کیفیت زندگی با فرزندان کمتر در جامعه مطرح شود؛ زیرا خانواده ها می توانند با تعداد فرزندان بیشتر از زندگی سالم­تر و شاداب تری برخوردار شوند.

- اظهار نگرانی از از روند کم شدن جمعیت و از دست رفتن فرصت فرزندآوری متولدین نیمه اول دهه ۶۰ و روند شدید و جدی افت فرزندآوری در کشور

- اگر همچون موضوع کرونا که ده ها گروه مردمی با همکاری بسیاری از نهاد ها وارد میدان شدند در مسئله جمعیت نیز شور و شوق ملی و همت مضاعف و ورود نهاد های مختلف حاکمیتی جهت رفع مشکلات فرزند آوری و پشتیبانی های مختلف از پدران و مادران عزیز انجام شود می توانیم کاری کنیم که سال ۱۴۰۰ ، سال اوج فرزند آوری و شروع با برکت افزایش جمعیت ایران اسلامی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha