جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اروجی

حوزه/ حجت الاسلام اروجی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده توصیه کمیته معنوی به هیچ وجه تعطیلی مجالس نیست، بلعکس توصیه اکید ما برگزاری باشکوه مجالس با رعایت پروتکل های بهداشتی هست، حتی امکان برگزاری روضه های خانگی با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رحمت الله اروجی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون آخرین مصوبات کمیته امور معنوی ستاد مدیریت کرونا اصفهان، اظهار کرد: اگر نگاه ژرف اندیشانه داشته باشیم، باید بپذیریم بزرگترین چالشی که در سال با آن مواجه هستیم بحث ماه محرم، کم و کیف نحوه برگزاری و حضور مردم در این مراسمات است، چرا که از سال گذشته ایران به تبع جهان، دچار شیوع ویروس منحوس کرونا شده است، عمده چالش این ویروس مربوط به تجمعات است و راهکار موثر آن پرهیز از اجتماعات بوده چرا که مهمترین مقوله شیوع این ویروس راه تنفس است.
 

*مراقب نظرهای  افراطی و تفریطی درباره نحوه برگزاری مجالس باشیم

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: رجوع به نظر متخصصین بهداشتی و پزشکی نظر اغلب بزرگان دینی و مسئولین بوده و براین اساس مناسبت های مختلف چون نماز جمعه ها، آئین شب های قدر و اعتکاف رجبیه همگی بر اساس نظر کارشناسان بهداشتی تعطیل شد.

وی با اشاره به نظرات افراد مختلف در نحوه برگزاری مجالس عزای حسینی و اهمیت تعظیم شعائر حسینی و افراط و تفریط فراوان نظرات و نگاه ها پیرامون این بحث در فضای مجازی گفت: این تعدد نظرات تا جایی پیشرفته که عده ای افراطیون ادعا کردند مجالس حسینی شعبه ای از حرم اهل بیت است و نباید خلوت شود و چنانچه کسی در مجالس حسینی کشته، بیمار شود چون شهید مدافع حرم در سوریه هست.

حجت الاسلام اروجی با تاکید براینکه این نظرات غلط و افراطی باعث ایجاد دوگانه دین و عقلانیت وسلامت را در جامعه رقم زد که باعث سردر گمی جامعه متدینین شده، اذعان کرد: در مقابل این نگاه، نگاه تفریط که تاکید بر تعطیلی مجالس عزای حسینی و تعظیم شعائر حسینی را داشت قرار گرفته که هدف اجرای بغض و کینه سالیان خود از برگزاری باشکوه مجالس حسینی بود.

وی افزود: خدا را صد بار شکر که رهبر جامعه از یک تفکر عقلانی و یک رفتار کاملا برهانی سخن می گوید و آن تبعیت از دستورالعمل های متخصصین بهداشتی و پزشکی  وستاد مقابله با کرونا است.

دبیر کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه دستورالعمل های خوبی متناسب با شرایط جامعه از سوی کارشناسان امر و ستاد مقابله با کرونا برای برپایی مجالس حسینی مصوب شده است خاطرنشان کرد: سامانه ای تحت نام «سامانه بیرق» برای ساماندهی هیأت مذهبی راه اندازی شد تا هر شخص حقیقی وحقوقی که قصد برگزاری مجالس عزای حسینی را داشته با نگاشتن مشخصات کامل اعم از اسم سخنران، اسم مداح و مکان برگزاری و مدت زمان مراسم سپس مراجعه اجمالی به اداره تبلیغات اسلامی و دادن فرم پذیرش مسولیت خدمت، مجوز لازم را برای برپایی مجالس حسینی می گیرد.
 

*۱۵ دوره آموزشی پروتکل های بهداشتی برای ارکان مسجدها

حجت الاسلام اروجی عنوان کرد: جلسات متعددی را در ماه های اخیر با ستاد مقابله با کرونای استان برگزار شد و پس از همفکری با بانیان و مسئولین هیأت مذهبی اصفهان، نظرات مختلف را برای برگزاری مجالس حسینی جمع آوری و اصول و ضوابط را تعریف کردیم.

وی ابراز داشت:  ۱۵دوره آموزشی با محوریت نکات بهداشتی ویژه ارکان مسجد همچون هیأت مسجد، پایگاه بسیج و ائمه جماعت  برگزار شد و پروتکل های بهداشتی برپایی مجالس حسینی به آنها ابلاغ شد، همچنین این دوره های آموزشی را برای بقاع متبرکه و امامزادگان نیز برگزارشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح داشت: یک سامانه نظارتی را در اصفهان با جبهه مردمی طراحی شده که تحت نام «همای سلامت» مخفف هیئت، مسجد و اصفهان است انجام شده که رعایت و یا عدم رعایت موازین بهداشتی در هیأت و مجالس حسینی توسط ناظرین آموزشی بررسی و ثبت وضبط می شود.

وی با تاکید براینکه این سامانه از اول ماه محرم راه اندازی شد گفت: رسالت نظارت این قوانین بهداشتی تحت سامانه همای سلامت به عهده ستاد امر به معروف ونهی از منکر گذاشته شده که بالغ بر۴ هزار آمر تحت شبکه است.

حجت الاسلام اروجی اضافه کرد: توزیع ماسک با قیمت تمام شده بین هیأت متقاضی و توزیع ۲۰ هزار ماسک رایگان در مناطق محروم شهر و توزیع مقداری گوشت با قیمت مصوب جهت ادای نذر مردمی و همچنین راه اندازی نمایشگاه ملزومات بهداشتی در باغ غدیر برای مسئولین هیأت مذهبی از جمله خدمات قابل ارائه به هیأت مذهبی است.

وی ادامه داد: از دیگر مصوبات کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا عدم برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذر واطعام عمومی بود، لذا با توجه به پیشنهاد مسئولین هیأت مذهبی برای تغییر رویکرد ایستگاه های صلواتی به جای برچیدن ایستگاه ها، تصمیم گرفته شد که ایستگاه نوا و نمای محرم به جای توزیع چای و نذری برقرار شود که حال وهوای محرم وشور وشعور حسینی در سطح شهر برقرار شود.

*ثبت درخواست ۷۵۲ هیأت در سامانه بیرق

دبیر کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد: ۷۵۲هیئت مذهبی در سامانه بیرق  استان اصفهان درخواست خود را  ثبت کردند و تا این لحظه ۳۰۵ هیئت مذهبی به  اداره  تبلیغات اسلامی مراجعه کرده و مجوز برپایی مجالس حسینی برای آنها صادر شده است.

حجت الاسلام اروجی توضیح داد: با توجه به شرایط پیش آمده توصیه کمیته معنوی به هیچ وجه تعطیلی مجالس نیست، بلعکس توصیه اکید ما برگزاری باشکوه مجالس با رعایت پروتکل های بهداشتی هست، حتی امکان برگزاری روضه های خانگی با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش ملزم شده که جهت برگزاری مجالس حسینی با هیات مذهبی محلات همکاری کنند، شعار کمیته معنوی ستاد استانی کرونا این است «مجالس را برگزار کنیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اگر محدودیت ها جمعیت را کاهش می دهد با هزینه های باقر مانده کار حسینی چون کمک به معاش خانواده های بی بضاعت و تهیه جهزیه و... کنیم».

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان یادآور شد: برخی از مداحان ما امسال خود به سراغ مردم رفته اند و در محلات برای مردم در خانه مانده، مداحی می کنند، بنابراین مجالس حسینی خود را تعطیل نکرده اند بلکه تغییر شیوه و روش دادند.

وی تشریح کرد: زیر مجموعه کمیته امور معنوی ستاد مقابله با استان ۱۱ دستگاه اجرایی قراردارد، که کمیته های مختلفی چون رصد و پاسخگویی به شبهات از آن جمله است.

حجت الاسلام اروجی عنوان کرد: راهبرد ممتاز و بی بدیلی در سطح کشور هست که براساس پیشنهاد کمیته امور معنوی اصفهان انجام شد و آن هم، راه اندازی اولین هیأت قرآنی به اسم «نینوا» با همکاری موسسات قرآنی استان است.

وی ادامه داد: مراسم این هیأت از ساعت ۶تا ۷.۳۰ صبح در مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ برگزار می شود که هدف اول برقراری مجالس حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی و دوم فرهنگ سازی و ترویج و توسعه فرهنگ تلاوت قرآن در ماه محرم وصفر است، چرا که اباعبدالله الحسین(ع) در شب عاشورا عاشقانه قرآن خواندند.

دبیر کمیته معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا  اظهار کرد: در خلال برگزاری این هیئت مسابقه تدبر در قرآن نیز برگزار می شود، همچنین در ابتدای این هیأت قاری های برحسته نیم جز قرآن تلاوت می کنند و صبحگاهان از شبکه استانی، شبکه شما و شبکه قرآن پخش و در همه شبکه های اجتماعی  با آدرس اینترنتی  @neinavaheyat قابل مشاهده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha