جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب اقتصاد هیأت

حوزه/ کتاب «اقتصاد هیأت» از سوی دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و به قلم حجت الاسلام حمزه معلی و محسن رحمتی‌نیا منتشر شد که به چگونگی رابطه مقوله «هیأت» و «اقتصاد» می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «اقتصاد هیأت» از سوی دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و به قلم حجت الاسلام حمزه معلی و محسن رحمتی‌نیا منتشر شد که به چگونگی رابطه مقوله «هیأت» و «اقتصاد» می‌پردازد.  

بر اساس این گزارش، مسائل اقتصادی به عنوان موتور حرکت فعالیت‌های فرهنگی، همواره یکی از دغدغه‌های هیأت‌های مذهبی بوده و راهی است که هیأت‌های مذهبی همانند همه مجموعه‌های مردمی، برای حفظ حیات خویش، چاره‌ای جز گذر از آن ندارند. ظرفیت عظیم هیأت با استفاده از فرصت ارزش‌های زیبای‌شناختی، اخلاقی و اجتماعی می‌تواند بیش از سایر بخش‌ها، ارزش‌های اقتصادی خلق کند.

این کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است. بخش اول به واکاوی مسائل اقتصادی در ساختار هیأت می‌پردازد. بخش دوم به تبیین کارکردهای هیأت در اقتصاد کشور اختصاص دارد.

در قسمتی از متن این کتاب آمده است: «مدیریت مالی هیأت‌ها به گونه‌ای بود که بسیاری از آن ها بودجه آماده و از پیش تعیین‌شده‌ای برای برپایی مراسم عزاداری نداشتند و همان‌طور که مراحل آماده‌سازی هیأت پیش می‌رفت، سازوکار مدیریت اقتصادی و تأمین مالی هزینه‌های هیأت نیز طراحی می‌شد. به این طریق هیأت بیشتر از طریق نذرها و انفاق‌های مردمی تأمین مالی می‌شد. مثلاً هزینه اطعام و فعالیت‌های شب‌های مختلف ماه محرم را بانیان آن شب بر عهده می‌گرفتند؛ مدیر هیأت نیز تنها وظیفه هدایت بانیان و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها را بر عهده داشت. در بسیاری از موارد خود مدیر هیأت نیز یکی از بانیان اصلی هیأت بود؛ شاید به همین دلیل بود که بزرگترین هیأت‌ها در بازار و با مدیریت تجار مذهبی شکل می‌گرفت. بعدها مکان‌هایی نیز برای برگزاری هیأت حضرت اباعبدالله علیه السلام وقف شد که کارکرد آن تأمین مکان، یا هزینه آن بود.»

کتاب «اقتصاد هیأت»، روابط داخلی هیأت و رابطه آن با جامعه را با استفاده از تئوری‌های اقتصادی بررسی می‌کند. هرچند به خدمات هیأت عموماً به دید یک محصول سودآور نگریسته نمی‌شود؛ اما می‌توان از تئوری‌های اقتصادی در تبیین عملکرد این خدمات، در هیأت و در جامعه سود جست. «اقتصاد هیأت» به دنبال جواب سؤال‌هایی از این قبیل است: اصول و روشهای درآمدزایی و هزینه‌های هیأت چیست؟ رابطه اعضا و نحوه خدمت‌رسانی آنها به هیأت از نگاه اقتصادی چگونه است؟ نقش هیأت به‌عنوان یک سربازِ عرصه جهاد اقتصادی و یک نهاد فرهنگ‌ساز در زمینه اقتصاد اسلامی چیست؟

این کتاب برای نخستین بار شاخه جدیدی را در اقتصاد معرفی می‌کند که مخصوص بوم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران است. بنابراین توجه محققان و نویسندگان این عرصه را می‌طلبد. چراکه بدون شناخت و تحلیل دقیق از ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌های موثر در کشور، ارائه برنامه پیشرفت و توسعه کامل نخواهد بود.

برای تهیه نسخه PDF کتاب، اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha