جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست اخلاقی

حوزه/استاد حوزه علمیه خواهران همدان، تأمل در رهنمودهای امام خمینی(ره) را چراغ راهی برای خودسازی طلاب دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان، ناهید بادامی، یکشنبه دوم شهریور، در نشست اخلاقی با موضوع «چهل حدیث خوانی» در مدرسه علمیه الزهراء(س)، با مقدمه ای از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) گفت: امام (ره) بر تربیت و تزکیه نفس تأکید بسیاری داشتند تا آنجا که اهتمام بر این امر را بر همه ی آحاد جامعه لازم دانسته و ضرورت آن را برای اساتید و مبلغان که با تربیت نسل جدید سر و کار دارند، افزون می شمرد و با معرفی چالش های پیش رو، همچون طبیبی حاذق، راه درمان علمی و عملی را نشان می دهد تا پس از بازشناسی تهذیب نفس، موانع را حذف نموده و روند تسهیل گردد.

وی ادامه داد : امام خمینی (ره) تهذیب و مبارزه با هواهای نفس را «در راس همه امور» می‌داند و می‌فرماید: «آن چیزی که در رأس همه امور است، برای همه ماها اول تهذیب نفس است و در خلال آن  تهذیب مردم است. اگر انسان خودش مهذب نباشد نمی تواند دیگران را تهذیب کند.» به این دلیل است که نفس تزکیه شده در راستای ارزشهای الهی قرار می گیرد و سر اطاعت در پیشگاه خداوند فرود می آورد و به قدرت های غیر الهی بی توجه است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: انسان عاقل با کمی تامل، می فهمد که مقصود از این بساط دنیوی، خلقت عالم بالا و بزرگتری است، زیرا قیامت، محل کشف باطن و ظهور درون آدمی است و جرأت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند و این جوهر شریف را از انسان می گیرد.

بادامی تصریح کرد: انسان موجودی است که می‏ تواند در مقابل عوامل مختلف ایستادگی کند و اگر عزم داشته باشد، می ‏تواند بر همه موانع غلبه کند و به سوی هدف پیش برود و چه بسا عالمانی که با جهد و ریاضت، برنامه های انسان سازی خود را در کنار امور روزمره زندگی جای داده و برآن مداومت نموده اند.

وی همچنین خود سازی، اراده و عزم راسخ، مقابله با رذایل اخلاقی، بخصوص بدخلقی و جدال و ولایت پذیری را از خصوصیات بارز یک مومن برشمرد و اظهار کرد: امید است با تذکر و تامل در گفتارهای پیر فرزانه انقلاب، راه خودسازی در مدارس علمیه هموارتر گردد.

این برنامه با ذکر مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha