جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه بر لزوم مطالبه گری رسانه ها در راستای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به نقش مهم رسانه‌ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به توسعه رسانه‌های جمعی و تأثیر آن‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی، این امکان می‌تواند بسان تیغی دو دم نقش‌آفرینی کند؛ یعنی رسانه هم می‌تواند اشاعه دهنده منکر باشد و هم ترویج کننده معروف و توصیه‌کننده به امر نیک.

وی با بیان اینکه پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام برای رسیدن به رسانه‌های مطلوب اسلامی دارای اهمیت است، گفت: بر این اساس می توان با تحلیل و کنش رسانه‌ای بر این فریضه الهی، عناصر و کارکردهای آن توجه کرد.

مدرس سواد رسانه‌ای تأکید کرد: اگر بپذیریم که امر به معروف و نهی از منکر بخشی از سیاست نظارتی و کنترلی اسلام و عنصر مکمل فرایند اجتناب‌ناپذیر «جامعه‌پذیری» محسوب می‌شود و این که وظیفه رسانه در ذیل وظایف اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت جامعه‌پذیری و کمک به تربیت فرهنگی افراد جامعه است، پس در این پیوستار رسانه بر ترویج امر به معروف و نهی از منکر نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند چراکه رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین کانال‌های فرهنگ‌ساز که هدایتگری روند کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارند، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه با اقدامات متنوعی می‌تواند به گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یاری رساند، افزود: افزایش آگاهی مردم از جایگاه این فرضیه در نظام هنجاری دین، تأکید بر اهمیت توجه به این مهم در جامعه، بیان مصادیق «معروف» و «منکر» و البته موانع محقق شدن آن در جامعه از جمله وظایف رسانه‌ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

نصیری همچنین خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند آثار جدی و بعضاً غیرقابل جبران شیوع انحرافات را تشریح کرده و با تأکید بر نقاط قابل‌توجه این حوزه ضمن حساسیت‌زایی، نگرش‌ مردم را به‌سوی التزام عملی بیشتر به اجرای این فرضیه سوق دهند، ضمن آن که بسترسازی‌های مناسب روانی برای قبول و هم‌افزایی مردم با این آموزه، زمینه‌ پذیرش «امر به معروف و نهی از منکر» را فراهم می‌آورد.

وی، ترویج روحیه اصلاح‌گری و اصلاح‌پذیری را یکی دیگر از وظایف رسانه‌ها در راستای پیاده‌سازی امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و افزود: رسانه‌ها باید شاخص‌های کیفی و دقیقی برای کنترل فرایندهای «معروف سازی» و «منکر گریزی» ارائه کنند تا افکار عمومی با خط کش دقیق‌تر و صحیح‌تری در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

عضو سابق هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین تأکید کرد: فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر باید با توجه به تمام علل، عوامل و معلول‌ها، تلاش کنند این فریضه الهی به حق انجام شود. تعامل رسانه‌ای دقیقی ایجاد کنند و با زبانی قابل رمزگشایی بهتر از سوی افکار عمومی این مهم را پیگیری کنند.

وی در خاتمه در خصوص این که امروزه چه میزان رسانه‌ها در این مسیر گام برمی‌دارند اظهار داشت: این کار باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که در کنار نهی از منکرات، امر به معروف‌ها به‌صورت اثباتی بیشتر تبیین و ترویج شود، تا از طریق آن بسیاری از منکرات نیز تضعیف شود، ضمن آن که باید توجه داشت که سکوت رسانه‌ای در این خصوص، کمکی به بسط و توسعه و تعمیق امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha