پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مراسم عزاداری مدرسه معصومیه قم

حوزه/ قائم مقام مدیرحوزه های علمیه در امور استان ها گفت: دعا و زیارات گنجینه ای از معرفت هستند و زیارت عاشورا به عنوان یک حدیث قدسی است در واقع آیین نامه زندگی شیعیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها طی سخنانی در مراسم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی که در مدرسه علمیه معصومیه قم از شب گذشته تا شب عاشورا برپا می باشد، اظهار داشت: وقتی به مضامین زیارت عاشورا اعم از محتوا و سند آن نگاه شود معلوم می شود که به عنوان حدیث قدسی از جانب خداوند متعال به بندگان رسیده است و نمی شود به خواندن زیارتی این همه از سوی ائمه هدی و بزرگان دین سفارش شده باشد و توجه و تدّبر در آن عبرت ها و درس هایی برای ما نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاه ژرف و عمیق مقام معظم رهبری نسبت به زیارت عاشورا، بیان نورانی «درس های عاشورا» و «پندها وعبرت های عاشورا» را دارند، افزود: دعا و زیارت ها گنجینه ای از معرفت هستند و زیارت عاشورا آیین نامه زندگی و چراغ هدایت شیعیان است یعنی یک شیعه اگر بخواهد زندگی کند باید اصولی را رعایت کند که در زیارت عاشورا بیان شده است. این زیارت مجرب مملو از درس و عبرت است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: مردان الهی کسانی هستند که هر روز زیارت عاشورا را همراه با صدلعن قرائت می کنند تا در مسیر بمانند، همراه و در معیت باشند. زیارت عاشورا منشوری برای توابین، دستورالعملی برای رشد و تکامل، پند و عبرتی برای تعلل کنندگان و غافلین است.

وی تصریح کرد: تدّبر و درک مفاهیم زیارت عاشورا بهترین مکتب تربیتی، بهترین مکتب جهاد، ایثار، رشادت و شهادت را به انسان عرضه می کند و خوشا به حال کسانیکه از این مدرسه عاشورا و مکتب کربلا درس زندگی می گیرند و در کاربست زندگی خود اهتمام دارند.

استاد حوزه علمیه قم تأکیدکرد: با درک مفاهیم زیارت عاشورا دریافت خواهیم کرد که حتی برای حفظ دین و قرآن باید جان داد و دست از زندگی کشید. زیارت عاشورا به ما می گوید فرد اگر با تقوا بود باید بصیر هم باشد تا کلاه سرش نرود، به ما درس می دهد که هرکسی بی امام و پیشوا شد به زلالت کشیده و گمراه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملی از زیارت عاشورا به عنوان آیین نامه یاد کرد و گفت: باید به این زیارت که مانند آیین نامه ای از دستورالعمل های زندگی است مراجعه و آن را یاد گرفت و عمل کرد. سفارش شده است که امام محمدباقر(ع) به علقمه فرمود: "اگرتوانستید زیارت عاشورا را هر روز بخوانید".

وی درباره محتوای زیارت عاشورا توضیح داد: می توان به مضامینی که در آن بیان شده توجه کرد. هر روز این دعا خوانده شده و با اولیای الهی ارتباط برقرار شود. مخاطبان می توانند به مفاتیح الجنان مراجعه کنند و زیارت عاشورا که بر آن تأکید شده خوانده و به آن عمل کنند. این زیارت به طور خاص از امام محمد باقر و امام جعفر صادق(ع) روایت شده است. اکثر ادعیه و زیارات شیعیان از این دو امام بزرگوار است.

لازم به ذکر است، مراسم عزای سیدالشهدا(ع) تا شب عاشورا هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در حیاط مدرسه علمیه معصومیه ویژه برادران و ابتدای بلوار جمهوری مدرسه علمیه مشکات(جنب ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه) ویژه خانواده ها میزبان عزاداران حسینی است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha