چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مادران عاشورایی

حوزه/ پژوهشگر مطالعات قرآنی و مشاور خانواده با اشاره به پیشنیه تربیتی مادران افراد حاضر در صحنه عاشورا بر اهمیت زن در خانواده تاکید کرد و گفت: صلاح و فساد جامعه از صلاح و فساد زنان سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حوریه روشنی دوست در سومین جلسه از نشست های علمی خانواده عاشورایی که به همت خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج دانشگاه شریف برگزار شد، با اشاره به اهداف پیگیری مکتب عاشورا، اظهار داشت: دو دسته بندی در این رابطه وجود دارد، یکی اهداف کلی در رابطه با مصایب عاشورا و دیگری مسائل عاشوراست. در رابطه با مصائب عاشورا کارهایی شده است اما هنوز جای کار بسیاری وجود دارد اما همانقدری که بر روی مصائب عاشورا کار شده است هم روی مسائل عاشورا کار نشده است.

پژوهشگر مطالعات قرآنی با بیان اینکه هر انسان آزاده ای میتواند از مکتب عاشورا تربیت بگیرد، افزود: ما از عاشورا با عنوان مکتب یاد میکنیم، نگاه لغوی به واژه مکتب هم نشان میدهد که مکتب به جایی گفته میشود که انسان را از جهت انسانیت تقویت میکند و عاشورا میتواند در این تعالی انسان نقش حیاتی ایفا کند.

وی با اشاره به جریان واتیکان و تحقیقاتی که با هفت هزار نخبه انجام دادند، تاکید کرد: تحقیق کردند که از چه راهی میتوانند به جامعه اسلامی ضربه بزنند که تنها نظری که از بین هفت هزار نظر دریافت شده است این است که باید زن یک خانواده نشانه گرفته شود.

روشنی دوست با تاکید بر اینکه برای هر عملی باید حاصل و نتیجه آن در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در خانواده حاصل و نتیجه تربیت نسل های آینده است، وقتی زن خانواده مورد هدف قرار گرفته شد ما به حاصل که تربیت نسل برومند و درست است دست نخواهیم یافت.

وی ادامه داد: اگرکسی با عقلانیت کامل و فارغ از دین و مذهب فکر بکند دریافت میکند که مکتب عاشورا میتواند تمام آزادگی و عقلانیت را برای انسان به منصه ظهور برساند.

اهمیت تربیت مادر حاضران صحنه عاشورا

این مشاور خانواده با اشاره به پیشینه خانواده های حاضر در عاشورا خاطرنشان کرد: حضور خانواده حضرت زهرا و فرزندانشان، حضرت زینب(س) ام لیلا و ام وهب همه نشان دهنده تربیت در خانواده آرمانی است. در مقابل یزید نوه هند جگرخوار است یا در مورد عبیدالله بن زیاد که در زیارت عاشورا به نام مادرش مرجانه ذکر میشود که همه اینها روی تاکید بر تربیت خانوادگی و نقش با اهمیت مادران آنها دارد.

پژوهشگر مطالعات قرآنی با تاکید بر اینکه صلاح و فساد جامعه از صلاح و فساد زنان سرچشمه میگیرد، عنوان کرد: امام خمینی(ره) هم در همین رابطه می فرماید که از دامن زن مرد به معراج می رسد، یا بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که زن اگر چه از نظر آماری نیمی از جامعه است اما از نظر آثاری همه جامعه است و این نشان دهنده اهمیت زنان در جامعه است.

ویژگی های خانواده آرمانی

وی با اشاره به ویژگی خانواده آرمانی افزود: یکی از اولین ویژگی های خانواده آرمانی پذیرش نقش هاست، اگرانسان نسبت به مسئولیتش آگاهی و پذیرش داشته باشد. در قرآن تاکید شده است که همه انسان ها را خداوند بر یک فطرت خلق کرده است و اگر انسان بر فطرت خودش باشد راه راست و حرف درست را می پذیرد و اگر انسان نقش ها را بپذیرد همه تنش ها و کشمکش هایی که امروزه در قالب مسائلی مانند فمینیسم مطرح میشود همه زیرسوال می رود و دیگر هیچ زنی به دنبال این است که برخلاف فیزیولوژی و شرایط جنسی و جسمانی اش کاری مردانه انجام دهد.

روشنی دوست با اشاره به اینکه آمار بزه در فرزندان خانواده های تک والد بیشتر از خانواده های دیگر است، تاکید کرد: ویژگی دیگر خانواده آرمانی حمایت ذهنی است، حضرت زینب(س) در روزهای منتهی به عاشورا دل آشوبه پیدا میکنند که برادرشان تنها بمانند و خیلی ها می آیند بیعت بکنند که این اضطراب حضرت زینب(س) آرام بشود.

وی افزود: به روز شده این موضوع در جامعه امروزی با مشکلات اقتصادی این است که حمایت ذهنی یک خانم از همسرش بسیار میتواند راهگشا باشد. در مسائل و مشکلات و دست اندازهای زندگی حتما باید همراهی بین همه افراد خانواده و افراد فامیل باشد.

خانواده آرمانی و حمایت عاطفی افراد از یکدیگر

این مشاور خانواده با اشاره به حمایت عاطفی به عنوان ویژگی دیگر خانواده آرمانی عنوان کرد: یکی از مواردی که حمایت عاطفی در عاشورا خیلی بروز و ظهور پیدا میکند این است که وقتی امام حسین (ع) بالای سر پیکر اربا اربای علی اکبر(ع) حضور پیدا میکنند حضرت زینب برای حمایت عاطفی با برادر همراه میشوند. حمایت عاطفی همسران، حمایت خانم رباب که تا جایی که در توان دارند با آقا همراهی میکنند درس بزرگی برای ماست.

وی با بیان اینکه بحث حمایت عاطفی برای زنان ما بسیار بااهمیت تر است، افزود: به واسطه خصوصیت فیزیولوژیکی زنان این حمایت در مورد زنان بسیار بیشتر احساس میشود که باید از طرف همسرانشان دریافت شود. وقتی که این مسائل را ترویج بدهیم دیگر مسائلی مانند کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان مطرح نمیشود، چرا که متوجه میشویم که برخلاف چیزی که از اسلام نشان داده شده است میبینیم که حمایت های بسیار زیبایی از زن در بحث عاطفی وجود دارد.

روشنی دوست افزود: وقتی میبینیم که امام حسین(ع) در شرایط جنگ و با مصیبت‌های بسیاری که بر آنها وارد شده است وقتی دخترانشان جلوی ایشان را میگیرند چندین بار از اسب پایین می‌آیند و با بچه ها و فرزندانشان صحبت میکنند و به عاطفه آنها توجه میکنند و از آنها حمایت میکنند نشان میدهد که این حمایت های عاطفی در خانواده بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به آمار بالای طلاق،‌خاطرنشان کرد: درست است که مسائل اقتصادی تاثیرگذار است اما اگر این ویژگی های خانواده آرمانی در خانواده های ما به وجود بیاید خانواده ها با اولین مشکلات به طلاق نمی رسند و یا برای فرار از طلاق به شکل جدید و غیرمتعارف خانواده هایی که امروزه مطرح شده است روی نمی آورند.

ادای احترام افراد به یکدیگر در خانواده آرمانی

وی با اشاره به ادای احترام به افراد خانواده به عنوان ویژگی دیگر خانواده آرمانی، تصریح کرد: وقتی در فرهنگ عاشورا میبینیم که افراد چطور در مقابل همدیگر احترام و ادب میکنند اهمیت و تاثیر این احترام را درمی یابیم. رفتار سرشار از ادب و احترام حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) یا رفتار حضرت علی اکبر(ع) با پدرشان همه نمونه های این رفتار محترمانه و سرشار از ادب است که نشان می دهد اعضای این خانواده شان بسیار والایی برای یکدیگر قائل هستند.

وی افزود: در خانواده های متزلزل ارتباط با دیگر افراد خانواده تنها در حد رفع نیاز است به این معنا که اگر این نیازها در خانواده تامین نشد هر فردی آزاد است و به راحتی میتواند خانواده را رها کند و نیازش را جای دیگری تامین کند.

روشنی دوست ادامه داد: اگر قرار است از مکتب عاشورا درس بگیریم باید در مقابل امام حسین(ع) و سایر بزرگان حاضر در عاشورا زانوی ادب بزنیم، تنها راه نجات ما همین احترام و ادب به بزرگان دین است، این ادب کردن را باید در جامعه ترویج بدهیم و اگر همین ویژگی ها را از خانواده آرمانی عاشورا دریافت کنیم بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد.

 پ۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 1
    حکام و سر دمداران هر جامعه نقش مهم تری در صلاح یا فساد آن جامعه دارند."الناس علی دین ملوکهم" مردم بر آیین حاکمان خود هستند.