چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حضرت زینب

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه بعد از عاشورا رسالت زنان کاروان آغاز شد گفت: عاشورا تنها نمونه همراهی تمام عیار زنان و خانواده ها در جنگ است

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حجت الله بیات در جلسه اولین جلسه از نشست های علمی خانواده عاشورایی که به همت خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج دانشگاه شریف برگزار شد،با اشاره به نقش الگویی زن و خانواده در عرصه عاشورا اظهار داشت: شاید تنها نمونه ای که از همراهی تمام عیار زنان و خانواده ها همراه مردان و جنگجویان در جبهه های نبرد سراغ داریم عاشوراست.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه از ابتدای حرکت سیدالشهدا شاهد حضور زنان پابه پای امام و همراهانش هستیم،‌ افزود: تازه بعد از روز عاشورا رسالت و ماموریت زنان شروع میشود و به همین خاطر موضوع زنان در عاشورا بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه از دو جهت میتوان بین زنان و عاشورا ارتباط برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: اول اینکه زنان مانند مردان در خط مقدم هستند در عاشورا پشت جبهه ای وجود ندارد و از این جهت عاشورا میتواند نهضتی باشد که هیچ کس خودش را جدایی از این نهضت نداند.

به گفته وی از این جهت که زن و خانواده در این نهضت حضور پررنگ و جدی دارند و از این جهت که زنان و خانواده ها میتوانند به خوبی از جای جای عاشورا الگو بگیرند از این جهت بین زن و خانواده و عاشورا پیوند سفت و محکمی وجود دارد.

بیات با اشاره به اینکه تفاوت های واقعی که بین عاشورا و سایر جنگ های صدر اسلام وجود دارد فراوان است، خاطرنشان کرد: امام در بحرانی ترین موقعیت بود و باید بهترین برنامه را برای برون رفت از این بحران طراحی میکردند و به همین خاطر امام یک برای همین امام یک برنامه جامع و کامل را طراحی کنند که برخلاف تصور ماست یعنی در کربلا خاتمه پیدا نمیکند بلکه امام یک دایره ای را بر اساس اصول مدیریت بحران طراحی کرد که از مدینه آغاز شد و به مدینه ختم شد که از مدینه تا کربلا برعهده مردان بود و از کربلا تا مدینه این رسالت برعهده زنان قرار گرفت که باید به وظیفه خودشان عمل میکردند.

عاشورا؛ دانشگاه آزادگی

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: کامل ترین انقلاب و نهضتی که از عاشورا در شعار و شعور الگو گرفت و عاشورا را الگو قرار داد انقلاب اسلامی ایران بود که خانواده ها و زنان کاملا در همه عرصه های انقلاب حضور داشتند و الگوگیری از عاشورا به اوج خودش رسید.

وی با اشاره به اینکه جنس عاشورا یک مسئله منحصربه فردی است که خداوند برای ما ارزانی داشته است، خاطرنشان کرد: وجود مقدس امام حسین(ع) و مسئله عاشورا و کربلا برای همه انبیای و اولیای الهی یک موضوع محوری بوده است واقعا عاشورا یک دانشگاهی است که همه درس ها را برای آزاده زیستن و سعادت واقعی با همه اساتید از شش ماهه تا سنین بالا، زن و مرد تا سیاه و سفید برای ما دارد.

نفوذ به درگاه یزید برای تبلیغ عاشورا با پوشش اسارت

حجت الاسلام بیات در پاسخ به این سوال که آیا امام از ابتدا برای جنگ راهی شدند، افزود: از آن جایی که امام زن و بچه را با خود به همراه می برد این سوال مطرح میشود که اساسا امام با چه هدفی زن و خانواده را از آغازین نقطه این حرکت و حتی بعد از آن همراه خود بردند، وقتی که عده ای زمان خروج امام حسین در دروازه مدینه امام را مورد انتقاد قرار میدهند که چرا زن و بچه را همراه خود میبرد، امام با یک جمله جواب میدهد که مشیت خداوند این است که این زن و بچه به اسارت بروند منتهی اسارت یک پوشش بود چون به جز اسارت هیچ قدرتی اجازه نفوذ درگاه یزیدی برای تبلیغ عاشورا وجود نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه بعد از عاشورا اهل بیت به عنوان یک گروه خبرنگار مطرح هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مشیت خداوند بر این تعلق گرفته بود و وقتی خواست خدا این است حتما بنده خدا بر اساس بندگی و ولایت مداری صرف نظر از پیوند برادری و خواهری اوج اطلاعت و ولایت مداری را در وجود و اقدام زینب کبری میبینیم.

وی افزود: رابطه عاطفی که بین زینب کبری(س) و امام حسین(ع) بوده است هم به عنوان یکی از عناصر کربلا و عاشوراست اما این عنصر یک عنصر فرعی است و با همه مصیبت ها زینب کبری می فرماید ما رایت الا جمیلا. زینب کبری هم دختر شهید بوده است هم مادر شهید و هم خواهر شهید و هم اطلاعت و اوج بندگی را میتوانیم در ایشان ببینیم.

اهل بیت، خبرنگاران نهضت عاشورا

بیات افزود: یکی از مشاغل بسیار سخت شغل خبرنگاری است که خبرنگار به نمایندگی از مردمی که حضور ندارند باید در متن حوادث باشند، نقش بر آب کردن نقشه های دشمن برای تحریف عاشورا که یک نمونه از آن این بود که اهل بیت را خارجی معرفی میکردند با حضور اهل بیت اتفاق افتاد به طوری که یک هفته بعد از عاشورا و حتی وقتی اهل بیت از شام بیرون نرفته اند ورق بر میگردد عظمت حضور اهل بیت آنقدر بالاست که قابل توصیف نیست.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در عاشورا یک اقلیت محض در مقابل اکثریتی که همه امکانات را در اختیار دارد قرار گرفته است. امام همه داراییش ۱۴۰-۱۵۰ نفر است که نیمی از آنها مردان هستند که در واقعه عاشورا به شهادت می رسند و مابقی در کنار امام سجاد(ع) که بعد از شهادت امام حسین(ع) امام زمان میشود و زینب کبری(س) در کنار امام زمانش قدم برمیدارد و خطبه میخواند و آنقدر تاثیر دارد این روشنگری که بعد از یک هفته میبینیم که ورق برمیگردد و این اتفاق شهادت امام حسین(ع) به نفع جهان اسلام تمام میشود.

ما امام حسین را نمی‌شناسیم

وی با بیان اینکه ما هنوز امام حسین(ع) را نمی شناسیم، تصریح کرد: ماهاتما گاندی به مردم هندوستان می گوید تنها راه نجات ما برای آزادی از یوق استعمار انگلستان اقتدا به حسین بن علی است، یعنی الگویی که امام اصرار دارند به تمام جهانیان بدهند چیزی کم ندارد و مهم این است که ما نقاط برجسته آن را دریافت کنیم.

بیات با تاکید بر اینکه باید نهضت عاشورا را به دو بخش تقسیم کنیم، افزود: حقیقتا اگر نگوییم بیشتر اما اوج نقش آفرینی زنان و خانواده ها در عاشورا فوق العاده است، شهادت فیض بزرگی است اما رنج اسارت که بعد از شهادت مردان کاروان بر زنان وارد میشود بسیار سنگین است و تازه زنان باید علم عاشورا را بردوش بگیرند، اگر زینب کبری در این صحنه ها بی تابی میکرد اگر صحنه را خالی میکرد بقیه چه میکردند اما جالب اینجاست که اوج انسانیت و بندگی را با جمله «ما رایت الا جمیلا» نشان میدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه بعضی ها در مشکلات جزع و فزع میکنند و بعضی ها به مقام رضا می رسند،‌ افزود: زینب کبری نه تنها در مقام رضا قرار دارد بلکه می گوید جز زیبایی چیزی ندیده است، این اوج ایمان و بندگی است. امام صادق می فرماید انسان به اوج ایمان نمی رسد مگر اینکه بلا و سختی را نعمت بداند، اگر انسان به فلسفه بلا و سختی توجه کند هر سکه بلا و سختی دو رو دارد که یک رو سختی ها و یک رو زیبایی ها و لذت های آن است و زینب کبری به خوبی صفحه زیبایی آن را به نمایش می گذارد.

قهرمانان کربلا الگوی انسان های سعادت طلب

وی با اشاره به اینکه انسان فطرتا حرکت عمودی دارد و به دنبال زیباترین و برترین هاست، خاطرنشان کرد: انسان به طور طبیعی به دنبال الگوهایی است که از او برتر است اما مهم این است که انسان بر اساس بینش و نگرشش الگوی واقعی را چه کسی می بیند، آیا یک بازیگر میتواند الگو باشد ؟ آنچه ما در کربلا می بینیم بازی و قصه نیست حقیقتی است که تاریخ برای ما نقل کرده است اگر ما بتوانیم واقعیت کربلا و الگوهای واقعی را به درستی نقل کنیم طبیعتا کسانی که به دنبال سعادت خوشبختی و پیشرفت و تکامل است متمایل به این الگوها خواهند بود.

بیات ادامه داد: با توجه به اینکه مسئله فرهنگ عناصر ثابت و متغیر دارد، مثل یک موجود زنده سلول ها و عناصری دارند که ریزش و زایش دارند و به همین خاطر نمیتوانیم بگوییم که نسل قبلی و نسل جدید باید مثل هم باشند اما در عناصر ثابت باید ثابت قدم باشیم و عناصر ثابت را به وفور ایجاد کنیم چون اگر ما ایجاد نکنیم دیگران برای  ما این کار را می کنند و اگر ما الگو نسازیم دیگران برای ما این کار را میکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: یک مثلث با سه ضلع تضعیف باورها و ارزش های انسان، تهاجم فرهنگی دشمن با استفاده از ابزار رسانه و عملکرد بخشی از مسئولین که قابل توجیه نیست در تضعیف اصول ثابت فرهنگ نقش دارد. یک جوان امروزی که انقلاب را درک نکرده است چیزی که در عرصه زندگی امروزی میبیند را تحلیل میکند، ما بامشکلات اقتصادی و مسائلی که در سطح مدیریتی وجود دارد که اصلا قابل دفاع نیستند اعتقاد جوانان به نظام را هم با شبهاتی مواجه کرده ایم.

به گفته وی در ارائه نکات عاشورا خام خوری میکنیم و درس های عاشورا را امروزی نمیکنیم که جوانان امروزی بتوانند به درستی از آن استفاده کنند.

الگوگیری بانوان از زنان عاشورا

وی افزود: اگر بانوان متوجه اسلام ناب و آن جایگاهی که اسلام برای زن در نظر گرفته است بشوند و ماهم تلاش کنیم که زن به جایگاه اصلی خودش برسد، نه افراط کنیم و تلاش کنیم که زن همه کاره مملکت بشود و نه زن را مانند یک کالای مصرفی در نظر بگیریم زن میتواند جایگاه خود را به دست بیاورد. ما بعضی مواقع قبل از انقلاب و با شروع انقلاب میتوانیم جایگاه واقعی و نقش آفرینی درست زن هم در جایگاه همسری و هم جایگاه مادری و هم نقش ویژه او در نظام اجتماعی را ببینیم، این نیاز به کار و تلاش دارد، خود زنان و مردان هم باید به این حوزه کمک کنند .اما اینکه فکر کنیم که زن در فرهنگ غربی جایگاه خاصی دارد حقیقت ندارد اما دشمن تبلیغات میکنند و ماهم کم‌کاری میکنیم و مردان هم گاهی خودخواهانه با وجود زن برخورد میکنند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) می فرماید شهادت امام حسین(ع) حرارتی را در قلب مومنان ایجاد میکند که هیچ وقت از بین نمی رود، افزود: امام حسین و یارانش قهرمانانی هستند که بشریت به دنبال آن است، انسان فطرتا به دنبال خوبی هاست، قهرمان هایی که امام حسین(ع) در دانشگاه عاشورا برای ما ایجاد کردند گروه و دسته خاصی نمی شناسد، ما عشق به امام حسین(ع) و یارانش را در افرادی که به ظاهر تقیدات مذهبی خاصی ندارد یا اقلیت های مذهبی هم مشاهده میکنیم چون می دانند این عظمت قابل انکار نیست.

بیات با بیان اینکه در سال های اخیر نقش ویژه خانواده کمرنگ شده است، افزود: خود رسانه یک رقیب جدی برای این نهاد مقدس است، باید به جایگاه خانواده پایبند باشیم، خانواده ریشه است، یک بنیاد است و هر شقاوت و سعادتی که در فرد شکل میگیرد از خانواده شروع میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های عاشورا این است که احساس و عرفان را با هم عجین کرده است، خاطرنشان کرد: در عاشورا هم میتوانیم عظمتی از احساس را مشاهده کنیم و هم وقتی سراغ عرفان و بینش می رویم درس های واقعی بگیرم که معرفت ما را اضافه میکند، ما در مقابل عظمت عاشورا باید کرنش کنیم و استغفار کنیم که این ظرفیت را نشناخته ایم. باید متعهد شویم که با کلید واژه های عاشورا ببینیم که در این نهضت عظیم چه خبر بوده است.

۳۱/۶۱پ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha