شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 917570
۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵
عاشورا

حوزه/ عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: مطالعه خانواده‌هایی که درجبهه امام حسین(ع) قرارداشتند و همچنین خانواده های جریان مقابل که این جنایت را مرتکب شدند نشان دهنده اهمیت خانواده است که اگر خانواده به اصول و ارزش‌ها پایبند باشد چه پیامدهای خوبی در زندگی برای خودشان و دیگران خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی سجادی امین در سومین جلسه از سلسله جلسات عاشورایی که با موضوع خانواده های سیاه و سفید در جریان عاشورا برگزار شد، با اشاره به نقش خانواده‌ها در شکل گیری جریان عاشورا اظهار داشت: مطالعه خانواده‌هایی که درجبهه امام حسین(ع) قرارداشتند و همچنین خانواده های جریان مقابل که این جنایت را مرتکب شدند نشان دهنده اهمیت خانواده است که اگر خانواده به اصول و ارزش‌ها پایبند باشند چه پیامدهای خوبی در زندگی برای خودشان و دیگران خواهند داشت و اگر پایبند نباشد به ارزش های دینی و الهی و انسانی چه پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به تاثیر اعضای اصلی خانواده که پدر و مادر هستند بر کل خانواده و فرزندان، افزود: نوع نگاه خانواده به ارزش های الهی این پیامدها را دارد، کارکردهای مختلفی برای خانواده ذکر شده است اما بیشتر جنبه نظری دارد اما در واقعه عاشورا این بحث های نظری به واقعیت رسید و جلوه آن را توانستیم در خانواده های سفید و سیاه جریان کربلا ببینیم.

وی با بیان اینکه این تقسیم سفید و سیاه بر اساس نتیجه است، خاطرنشان کرد: حلال زادگی از این مسیر خانواده صحیح شکل میگیرد، در قرآن کریم خداوند تاکید میکند و خطاب به مردان به عنوان مدیران خانواده که علاوه بر مسئولیت هایی که دارد یک سری آزادی برای مدیریت خانواده دارد می فرماید که خودتان و اهلتان را از آتش جهنم حفظ بکنید و این وظیفه شماست و اگر کوتاهی بکنید مورد بازخواست قرار می گیرید.

سجادی امین افزود: آیات متعددی داریم که بعضی ها از این مسئولیتی که بر عهده آنهاست به خوبی برنیامدند، چون قوام خانواده به مرد است و اگر مرد در مسیر درست نباشدمعمولا بر روی همسر و فرزندان هم تاثیر میگذارد که البته استثنا هم وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم که در آینده فرزندان تاثیر دارد بحث مشروعیت نسب است، اگر زن و مرد پایبند به ارزش‎‌های دینی نباشند و خودشان را در چارچوب خانواده حفظ نکنند و فرزندانی حاصل رابطه نامشروع آنها شود این تاثیر بسیار شگرفی می گذارد.

وی ادامه داد: اگر حلال زادگی را زن و مرد برای فرزندان به عنوان یک مسئولیت که باید در خانواده متعهد باشند تامین نکنند گرایشش به انحرافات بیشتر است و یکی از کارکردهای مهم و منحصر به فرد حلال زادگی این است که در خانواده دینی انجام میشود گرچه دین اسلام حلال زادگی در دین های دیگر را هم پذیرفته است اما اگر این رابطه نکاح نباشد یکی از تاثیراتی که روی فرد دارد این است که محبت اهل بیت در او ایجاد نمیشود.

سجادی امین با اشاره به روایت امام صادق(ع) اظهار داشت: امام می فرماید دوست ندارد کسی ما را مگر اینکه حلال زاده باشد و کسانی که بغض و دشمنی ما اهل بیت را دارند دچار ناپاکی ولادت هستند و ولد مشروع نبوده اند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: کسانی که مقید به این اصل دینی و عرفی نبودند فرزندانشان جنایت هایی را در دنیا مرتکب شدند.  در واقعه عاشورا هم کسانی که توانستند جنایت های عظیم را مرتکب بشوند از این متغیر مهم در خانواده بی بهره بودند.

وی با اشاره به برخی از این شخصیت ها اظهار داشت: یزید بن معاویه که ۳۸ سال زندگی کرد عمده عمرش را در می گساری سپری کرد و در سه سال و هشت ماه حکومتش چند جنایت را رقم زد، واقعه عاشورا، واقعه حره که باعث کشته شدن هزاران نفر از مردم مدینه شد و سه روز جان و مال و ناموس مدینه را بر سپاهیان خودش حلال کرد. هشتاد نفر از صحابه پیامبر و ۷۰۰ نفر از حافظان قرآن کشته شدند و در سال آخر حکومتش هم به مکه حمله کرد و کعبه را به آتش کشید.

سجادی امین با اشاره به اینکه مادر یزید از قبیله کلبیان بود و مسیحی بود، خاطرنشان کرد: شهرت زیبایی و ویژگی های خاصش باعث شد که معاویه ندیده عاشق او شود و با او ازدواج کند، نطفه یزید قبل از ازدواج معاویه از رابطه نامشروع مادر معاویه و غلام پدرش شکل گرفته بود مورخین میگوید که یزید اصلا فرزند مشروع معاویه نبوده است و این در جنایت هایش تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: عبیدالله بن زیاد شخصیت دیگر واقعه عاشورا بود که معروف به ابن مرجانه است که ۳۴ سال زندگی کرد و در این فاصله این همه جنایت را انجام داد، یکی از شخصیت های منفور در نزد شیعیان است، والی بصره بود و بعد از شورش های کوفه به عمارت کوفه منصوب شد و جنایت های بسیاری از جمله شهادت مسلم بن عقیل و حانی بن عروه و سرکوب قیام امام حسین(ع) و قیام توابین را انجام داد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه مرجانه زنی کافر و گمراه بود که مشهور به انحرافات اخلاقی بود، خاطرنشان کرد: وقتی میخواستند به ابن زیاد طعنه بزنند او را به نام مادرش صدا می زدند ، امام حسین (ع) هم زمانی که میخواستند او را خطاب قرار بدهند می گفتند کسی که زنا زاده است و پدرش هم زنا زاده است. هم عبید الله و هم پدرش از دشمنان سرسخت امام علی(ع) و فرزندانش بودند.

وی با اشاره به عمربن سعد به عنوان یکی دیگر از شخصیت های منفور واقعه عاشورا، اظهار داشت:  عمربن سعد ۴۳ سال عمر کرد و فرمانده سپاه عبیدالله بن زیاد بود، بار را بسته بود که به سمت ری برود که عبیدالله او را برگرداند و گفت شرط اینکه به حکومت ری برسی این است که سپاهت را به جنگ حسین بن علی ببری. در نسب خود عمربن سعد و هم در نسب پدرش تردیدهای زیادی وجود دارد.

سجادی امین با اشاره به اینکه شمر بن ذی الجوشن یکی از جنایتکارترین افراد واقعه عاشورا بود، افزود: شمر در ابتدا از یاران امام علی (ع) و در جنگ صفین یکی از جنگاوران سپاه ایشان بود اما سرشت ناپاک به خاطر عمل زشتی که مادرش مرتکب شده بود و ولد نامشروع بودنش باعث شد که مرتکب این جنایت ها بشود، در روایت های تاریخی مادر شمر را به پلیدی و ناپاکی یاد کرده اند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های شمر این بود که خیلی و بی ادبانه صحبت میکرد و چندباری که امام حسین(ع) را در خطابت قرار داده است بسیار بی ادبانه صحبت کرد در یکی از روایت ها آمده است، در روایت های تاریخی هم آمده است که امام حسین(ع) جایی که شمر را خطاب قرار میدهد او را پسر زن بزچران  خطاب میکند که اشاره به این دارد که مادر شمر زن بزچرانی بود که در از یک چوپان تقاضای آب میکند و چوپان در ازای دادن آب از او درخواست رابطه نامشروع میکند و شمر حاصل این رابطه نامشروع بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد : ده نفری که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان اسب تاختند به نقل تاریخ همه شان دچار حرام زادگی بودند که اسامی همه آنها در تاریخ ثبت است. وقتی کسی این ویژگی ناپاکی را داشته باشد خسرالدنیا و آخرت میشود.

سجادی امین با اشاره به اینکه بعضی ها بدی میکنند و بعضی ها بدی را به بدترین وجه انجام می دهند، عنوان کرد: این ها آدم های معمولی نیستند و جنایتکارانی هستند که یک ویژگی ای که دارند که نسبت ناپاکشان است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به ویژگی های دیگر تربیتی خانواده های سیاه خاطرنشان کرد: جاه طلبی و مال اندوزی از جمله ویژگی هایی بود که از سعدبن ابی وقاص به پسرش به ارث رسید بود که باعث شد این چشم داشتن به اموال دنیایی به این جنایت ها مرتکب شود.

وی با اشاره به خانواده های پاک و تربیت از حیث نسبت و تربیت در واقعه کربلا اظهار داشت: این فرزندان در خانواده هایی رشد کرده اند که اعتقاد به آزادی و آزادگی در آنها وجود دارد و اینطور رشد میکنند و به همین دلیل حماسه ایجاد میکنند.

سجادی امین با بیان اینکه طیب و طاهر بودن امام حسین  انقدر آشکار و بارز است که حتی دشمنان هم به آن معترف بودند، افزود: کسی که سر امام حسین را از تن جدا کرد بعد از آن با صدای بلند اعتراف میکند که من سر فرزند بهترین پدر و مادر دنیا را از تن جدا کردم.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به برخی از خانواده های ارزشمند واقعه کربلا اظهار داشت: در خانواده هاشمی یکی از خانواده های بسیار مهم و اثرگذار خانواده زینب کبری و عبدالله بن جعفر است که زینب کبری در کنار امام خود از ابتدا تا انتهای واقعا عاشورا حضور دارند و پس از آن هم سرپرست زنان به جای مانده از بودند و رسالت حفظ و پاسداری از قیام عاشورا را بر دوش کشیدند.

وی افزود: دو فرزند عبدالله بن جعفر در کربلا شهید شدند و عده ای به او زخم زبان می زدند که در پاسخ به آنها با ایمان و صبری که داشت می گفت چیزی که شهادت این ها را برای ما آسان میکند که در کنار برادر و پسرعمویم حسین بن علی شهید شدند و همین باعث میشود که در شهادت فرزندانم صبر کنم.

سجادی امین با اشاره به ام خلف به عنوان یکی دیگر از زنان محب اهل بیت خاطرنشان کرد: مسلم بن عوسجه و خلف همسر و فرزند این زن محب اهل بیت هر دو در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند بعد از اینکه مسلم بن عوسجه به شهادت رسید ام خلف فرزندش را برای رفتن به میدان آمده کرد و گفت این تنها خواسته من است و باعث آرامش من میشود. امام حسین(ع) مانع می شود و میفرماید سرپرستی مادر از کشته شدن در جنگ ترجیح دارد. ام خلف شاهد این سخن امام حسین بود به فرزندش خطاب میکند که ای پسرم نصرت و یاری فرزند پیامبر را بر سلامت خودت ترجیح بده و اگر غیر این کنی من هیچ وقت از تو راضی نخواهم شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده ام عمر بن جناده را یکی دیگر از شیعیان مخلص امام حسین نامید و تاکید کرد: جناده در روز عاشورا به شهادت رسید بعد از جناده همسرش فرزندش عمر را که از شهدای نوجوان کربلاست را راهی میدان کرد،‌ بعد از اینکه سرش را برای مادرش می آورند مادرش سرش را به سمت لشکر دشمن پرتاب میکند یعنی شبیه همان کار ام وهب تکرار میشود.

وی افزود: وهب و مادر و همسر از دیگر خانواده ها هستند که مسیحی بودند و وهب در جریان کربلا به شهادت می رسد و مادر بعد از بوسیدن سر فرزندش سر را به سمت لشکر دشمن پرتاب میکند. ام وهب دیگری هم در واقعه عاشورا حضور داشته است که کمتر از او گفته شده است که از شیعیان مخلص بود که تا مدتی لباس همسر را گرفته بود و میگفت من هم باید با تو به شهادت برسم که بعد امام حسین(ع) او را از این کار منع می کند و می فرماید خداوند جهاد را از زنان برداشته است. بعد از شهادت همسرش زمانی که درحال گریه بر بالین همسرش بود توسط غلام شمر به شهادت میرسد که تنها شهید زن واقعه کربلا میشود.

سجادی امین با اشاره به خانواده های خاکستری افزود:  در این خانواده ها بعضی وفادار به امام حسین بودند و بعضی در سپاه مقابل بودند که در این خانواده ها بودن در مسیر حق سخت تر هم هست و ارزشش هم بیشتر است، یکی از این خانواده ها خانواده طوعه است که همان کسی است که در کوفه به مسلم بن عقیل پناه داد. پسرش بلال وقتی متوجه شد جای بلال را لو میدهد و جایزه را دریافت میکند و همسرش هم از هم قطاران عبیدالله بن زیاد است اما طوعه خودش تا آخر در مسیر اهل بیت ماند.

۳۱۳/۶۱ پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha