سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ مشاور امور بانوان مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه زینب کبری یک اسطوره و یک زن استثنایی است، خاطرنشان کرد: از زینب کبری تصویرسازی زن مویه کن و گریه کن خیانت در حق این بانو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فریبا علاسوند در دومین جلسه بازخوانی جریان کربلا از منظر زن و خانواده که ظهر دوشنبه در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، با اشاره به کنش ورزی‌های بانوان در مکتب اهل بیت(س) اظهار داشت: تنها امکانات عملیات حضرت زینب در عرصه چهل روز و بعد از آن تا زمان رحلت خودشان تنها و تنها کلمه بود، این کلمه وقتی که با احساسات آتشین بانویی که مادر و خواهر شهید است درهم می آمیزد حماسه می‌آفریند و قالب آن عقلانیت را گسترش داده است.

عضو پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه امروزه با فضاهای مجازی با تحریفات بیشمار دررابطه با حرکت سیدالشهدا(ع) و قیام عاشورا مواجه هستیم، افزود: همیشه تحریف یکی از ابزارهای قدرتمند بوده است برای اختفای حقیقت، تحریف با رنگ و لعاب اشعری مسلکی در زمان خود حکومت اموی یک شکلی داشت و امروزه با توجه به مسئله ها و ادبیات و کلید واژه های امروز رنگ و لعاب دیگری یافته است.

ببینید:

وی ادامه داد: تقطیع تاریخ با استفاده از برداشت کردن معنی از روایت های ضعیف امکان جدیدی را برای تحریف فراهم کرده است و اگر نبود خطبه های حضرت زینب(س) که اتفاقا برای جلوگیری از این تحریفات صورت گرفته است ما نمی توانستیم به طور مستند امروز جلوی این تحریف ها بایستیم و پاسخ بدهیم.

علاسوند با اشاره به اینکه قدرت کلمه قدرت شگفت انگیزی است که حضرت زینب از آن استفاده کردند، خاطرنشان کرد: حضور زنان دانشمند عالم و آگاه که علاوه بر علمشان بسیار شجاع و صریح الهجه بودند و گاهی اوقات حتی در ابراز کلمه حق گوی سبقت را از مردان هم ربوده بودند در خاندان اهل بیت(س) عمومیت دارد و چنین شخصیتی وارد مجلس یزید می شود.

عاشورا و دو شقه شدن تاریخ

عضو پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه در برخی از این شبهات ابعاد این واقعه بسیار بزرگ که کل تاریخ اسلام را به تا به امروز به دو شقه یزیدی و حسینی به یک اختلاف دراماتیک مبتذل فروکاهش می دهند، تصریح کرد: حتی اگر به کلمات امام حسین(ع) استناد نکنند کسانی که دوست دارند تحریف ایجاد کنند میتواند به کلمات یزید استناد کنند که اینطور میگوید که انتقام تاریخی از اسلام گرفته ام و کاش پدرانم که بدر و احد کشته شدند می دیدند که من چطور انتقام گرفتم یعنی انتقام او انتقام از پیغمبر بود. بنی هاشم پیغمبر با دستگاه پادشاهی بازی کردند که آن را با دین آمیختند و همزمان با خواندن این اشعار است که به لب و دهان سر مبارک امام حسین(ع) در تشت روی به روی خودش جسارت می‌کند.

وی ادامه داد: کار به اینجا می رسد که حضرت زینب(س) حرکت میکند و مجلس را به دست می گیرد، زینبی که یک اسیر است و یک بانواست و یک مصیبت زده است که همه این عوامل می تواند دلیلی باشد برای سکوت و انزوای حضرت زینب(س) اما انسانی که هدف دارد و بر اساس یک مقصد متعالی حرکتی را شروع کرده است کلا در انزوای تاریخی قرار نمیگیرد.

علاسوند با اشاره به اینکه در خطبه شام حضرت زینب یک بسته معارفی را با تطبیق بر جریان یزید برملا میکند، خاطرنشان کرد:این اوج خطابه و توانمندی های ایشان را نشان میدهد و در کنار اینها زن آگاهی را نمایش می دهد که بسی شجاع است.

به گفته عضو پژوهشکده زن و خانواده امروزه سلبریتی ها جهان ذهنی مارا تسخیر کرده اند. کسانی که در حوزه نمایش بخش زیادی از قدرت خودشان را مرهون شهوت و اهمیت به بدن و بحث هایی از این قبیل هستند و به نظر می رسد که اگر جریان فمینیستی بخواهد به آموزه های خودش متعهد بکند باید از این جریان های ابراز انزجار بکند اما  زینب کبری یک الگو پیشرو از زن قدرتمند با آمیزه ای از حیا و عفت را ارایه می کند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب در این خطبه به معرفت قرآنی و رابطه بین گناه و تکذیب آیات الهی اشاره میکند، عنوان کرد: حضرت زینب در این جلسه می فرماید: که چقدر خدا راست گفت کسانی که گناه روی گناه می آورند یعنی کسانی که گناه می کنند بدون اینکه احساس پشیمانی کنند و بدون اینکه بخواهند به خدا بازگردند، اثر قهری و طبیعی شان تکذیب آیات الهی است پس به فرزندان خودمان توبه را یاد بدهیم.

دریافت درسهای قرآن از خطبه حضرت زینب(س)

علاسوند افزود: قرآن کریم وقتی که در مورد حضرت آدم صحبت میکند می فرمایید آدم چند ظرفیت و چند آسیب داشت، یکی  از ظرفیت ها علم آموزی بود که ملائکه به پای او نمی رسیدند اما آسیبش این بود که ظرفیت تخلف و عصیان دارد، اما خداوند به او کلماتی آموزش داد که با آن کلمات توبه کند، یعنی به موازات خلقت بشر گناه رخ داده و توبه آموزش داده شده است، اگر انسان توبه نکند آن اژدهای درونش بیرون می زند و مقابل خودش از لگدمال کردن هیچ حقیقتی فرو نمیگذارد حتی اگر آن حقیقت حقیقت فاش حسین بن علی باشد.

عضو پژوهشکده زن و خانواده با اشاره سنت دومی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید یادآوری میکند، افزود: حضرت زینب به یزید می فرماید که همه درهای آسمان و زمین را بر ما بستی و ما را در یک زمانی در سرزمین کربلا اسیر کردی، مردان مارا کشتی و زنان ما را اسیر کردی، با این جملات میخواهند این را بگویند که خیلی قدرتی نمیخواهد اینکه با ۳۰ هزار سرباز به جنگ ۷۲ نفری بفرستی و زن و بچه ها را اسیر کنی که اصلا در قاموس اسلام نبوده است که با زن و بچه ها و پیرمردها و پیرزن ها بجنگند و بنابراین از عزت شما نیست.

وی ادامه داد: اینکه همه اتفاقات پیش هم می افتند و برای تو اتفاقی نیفتاده است برای تو عزت نیست، بلکه کسانی که می بینند در شرایط فوق العاده قرار دارند با اینکه گناه میکنند و ظلم میکنند، خداوند آنها را در باطل گناه قرار میدهد تا خوب غرق بشوند و بعد یک دفعه آنها را اخذ میکند که این نکته تربیتی بسیار مهمی است.

علاسوند با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) حساسیت های جنسیتی خود را وارد گفتگو میکنند تصریح کرد: حضرت زینب بانو است و مسئله هایش مسئله های انسانی است، مسئله های زنانه هم دارد، امروز ما میبینیم که مسئله زنان و مناقشات تبدیل شده است به یک مسئله بین المللی در زمینه جنگ، در سند پکن که به عنوان یکی از اسناد تاثیرگذار در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان شناخته میشود، یکی از عرصه های خطرناک را به عنوان زنان و مناقشات مسلحانه شناخته است و در آنجا از جنگ صحبت میکند و از مسئله هایی که فقط برای زنان پدید می آید و حضرت زینب کبری هم به سهم خودشان به جنسیت خودشان در جنگ اشاره میکنند.

عضو پژوهشکده زن و خانواده افزود: زینب کبری با عصبانیت به یزید جملات ناراحت کننده برای غیرت اسلامی می گویند و عقلانیت بشری را به اصول شناخته شده ارجاع میدهد و با عصبانیت از یزید می پرسد که  این عدالت است که حتی کنیزان خود را در پرده کردی اما دختران رسول الله را در ملا عام قرار دادی و حجاب آنها را فتح کردی، چهره های آنها را گشودی و در ادامه این جملات هست که بین کاروانسراداران و آدم های معمولی آنها را چرخاندی و چهره های آنها را جلوی چشم بیگانگان آشکار کردی در حالی که هیچ کدام از مردان آنها همراهشان نبود . این یک قدرت پوشالی بیش نیست.

تاکیدحضرت زینب(س) بر شرایط تربیتی

وی افزود: حضرت می فرمایند چطور میکنند از فرزندی که در این شرایط پرورانده شده است امید خیر برود و چند ویژگی از یزید را بر می شمارند، اول اینکه تو فرزند هندجگرخواری یعنی این کینه ای است که تاریخی است و نسل به نسل به یزید رسیده است، از خانواده و ریشه ای هستی که دشمنی اهل بیت را در دل دارد. دوم اینکه در محیطی بزرگ شده ای که مرتب پالس منفی نسبت به اهل بیت(ع) گرفته ای. یعنی اگر ما با کسانی وصلت کردیم که خو و خصلت آنها دینی نیست قطعا این مسئله در تربیت نسل بعد ما اثر دارد واگر در خانواده ما مرتب گفت و شنود ها به نفع دین و تشیع  و مسائل انسانی و اخلاقی نباشد وسط این معرکه کسی که تربیت میشود انسانی نخواهد بود که با رفتارهای دینی و انسانی و اخلاقی خو بگیرد.

علاسوند ادامه داد: حضرت ادامه می دهند که در این شرایط برای توی یزید طبیعی است که بدون احساس گناه با سر حسین چنین جسارت هایی بکنی.

عضو پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه کسانی که در کربلا شهید شدند به شهادت تاریخ انسان های برجسته ای بودند، خاطرنشان کرد: از بین کسانی که در لشکر اشقیا حضور داشتند اگر کسی کورسویی از انسانیت در دلش بود نسبت به این واقعه احساس شرم میکرد و حضرت تبیین میکنند که این دعوا دعوای بدترین ها و بهترین هاست.

وی با اشاره به اینکه زینب کبری یک اسطوره و یک زن استثنایی است، خاطرنشان کرد: از زینب کبری تصویرسازی زن مویه کن و گریه کن خیانت در حق این بانو است.

علاسوند با اشاره به اینکه ایشان در این جلسه می فرمایند که حق به سرانجام می رسد،‌ عنوان کرد: اگر کسی بتواند افق نگاه خودش را دراز دامن بکند میتواند این را ببیند،‌ اگر کسی به آینده نمیتواند برود میتواند به گذشته نگاهی بیاندازد و سرگذشت خوبی ها و بدی ها را ببیند به این نتیجه خواهد رسید.

عضو پژوهشکده زن و خانواده  با بیان اینکه حضرت زینب کبری نماد حضور اجتماعی زن مسلمان را نشان میدهد، ادامه داد: اگر چه این روزگار من را به جایی رساند که مثل من و تویی با هم صحبت کنیم اما بدان من خیلی بی ارزشت می دانم و توبیخ تورو خیلی بر خودم لازم می دانم و این کار را با تو خواهم کرد حیف که چشمم اشک بار و دلم سوخته است و در نهایت هم یک آینده نگری مهم می کند.

وی ادامه داد: ما در فضای فراخ آزادی داریم صحبت میکنم اما  زینب کبری اسیر و داغدار و خسته از سفر است و در این شرایط به یزیدی که پادشاه است می فرماید: من میگویم بدتر کن و غایت تلاشت را بکن اما بدان نام و یاد ما را نخواهی یافت،‌ این یک آیه قرآنی است که وارثان زمین متقین هستند.

علاسوند با اشاره به اینکه در این مکتب سایر زنان اهل بیت هم پرورش می یابند، ‌خاطرنشان کرد: ۱۲ زن در گرداگرد امیرالمومنین تربیت شدند و از شاگردان ایشان بودند، در صراحت لهجه و قدرت گفتاری و سخن وری کمتر مردی به گرد پای ایشان می رسد و این ها مرتبا گرداگرد شمع ولایت چند کار انجام میدادند اول اینکه مرتبا ارجاع میدادند به منزل امیرالمومنین و فاطمه زهرا که حق آنجاست، دوم اینکه مرتبا بحث می کردند که یکی از این ها به نامه آمنه بنت شریب وقتی می میرد معاویه نقل پخش میکند و بعضی از این ها کسانی بودند که معاویه به آنها گفت که شجاعت شما از سر نادانی و شور نیست بلکه شجاعت عاملانه است و علی طوری شما را فقیه و آگاه به دین کرد که زیر بار ظلم و ستم نمی روید.

وی با اشاره به اینکه دختران خاندان اهل بیت در مدار زنانه از همان اهمیت برخوردار بودند که پسرانشان، تاکید کرد: این اتفاق با حفظ نقش های خانگی زنان صورت می گرفت و این اتفاق باعث شد که در طول تاریخ جریان تشیع این جریان ادامه پیدا کند که از نقاط روشن این مکتب است.

۳۱۳/۶۱ پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha