شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نماز

حوزه/ فاضل گفت: مهلت گرفتن حضرت سیدالشهدا علیه السلام از لشکر عمر سعد، در شب عاشورا نشان داد که حضرت به مناجات، اقامه نماز، استغفار، قرائت قرآن و راز و نیاز با پروردگار خود علاقه شدیدی دارد و نماز را جزو اهداف خود از قیام عاشورا بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، فرحناز فاضل، امروز در مراسم هشتمین روز از عزاداری محرم که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان اینکه امام حسین علیه السلام هرگز حاضر نمی‌شدند با فرد فاجر و فاسدی چون یزید بیعت کنند، اظهار داشت: امام علیه السلام برای اینکه با یزید شراب‌خوار بیعت نکند از مدینه به سمت مکه حرکت کرد.

وی با بیان این‌که خروج امام حسین از مدینه قبل از دعوت کوفیان بود، ادامه داد: امام حسین علیه السّلام در حرکتش از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا در مناطق و مقاطع مختلفی جایگاه و منزلت خود را بیان کرده و به اطلاع مردم می‌رساند که یزید صلاحیت رهبری و حکومت را ندارد، و حضرت در گفتارها و سخنان خود انگیزه قیام و خط سیر آینده‌اش را کاملاً مشخص می‌کند.

کارشناس فرهنگی افزود: به صورت ظاهری عوامل و انگیزه‌های متعددی در شکل گرفتن قیام امام حسین علیه السلام وجود داشت، اما علت اصلی این گام در هم شکستن قدرت حکومت یزید بود که نه تنها بدون داشتن صلاحیت می‌خواست مقدرات مسلمانان را به دست بگیرد و در نتیجه ظلم و فساد را ترویج دهد و امت اسلامی را به انحراف بکشد، بلکه او می‌خواست در صورت نبودن مانع هدف‌های خاندان ابوسفیان را در مبارزه با اسلام و قرآن که در گذشته با شکست مواجه کرده بود، منافقانه در لباس خلافت اسلامی پیاده کند و امام از این حرکت به امر به معروف و نهی از منکر تعبیر کرده است.

وی در ادامه اقامه نماز را از دیگر انگیزه‌های قیام اباعبدالله الحسین بیان کرد و گفت: مهلت گرفتن حضرت سیدالشهدا علیه السلام از لشکر عمر سعد، در شب عاشورا نشان داد که حضرت به مناجات، اقامه نماز، استغفار، قرائت قرآن و راز و نیاز با پروردگار علاقه شدیدی دارد و نماز را جزو اهداف خود از قیام عاشورا بیان می‌کند.

فاضل اضافه کرد: از درخواست مهلت امام از دشمن برای اقامه نماز، می‌توان به اهمیت نماز دعا و نیایش و تلاوت قرآن پی برد که آن حضرت تا آنجا به این مبانی علاقه دارد که از دشمن خود نیز درخواست مهلت می‌کند تا یک شب دیگر از عمر خویش را با این اعمال بگذراند.

وی در پایان گفت: امام حسین علیه السلام برای ترویج و اقامه نماز، قرآن و شعارهای الهی قیام کرده بود و مناجات و نیایش با پروردگار بهترین و لذت بخش‌ترین اعمال می‌باشد و باید هر ملتی که برای خدا قیام می‌کند همین اعمال و شعار را ملاک عمل خویش قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha