جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 916586
۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
حرم حضرت عباس

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در واقعه کربلا شکستی برای سید الشهداء نیست و تماماً فتح الفتوح و فتح مبین است و کسانیکه به وفای خود در کربلا عمل نمودند از غنائم اخروی و معنوی این پیروزی متنعم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در تاسوعای حسینی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: در زیارت‌نامه حضرت عباس علیه‌السلام  صفاتی شمرده‌شده است که هر کدام از دیگری فوق‌العاده‌تر است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم حضرت عباس علیه‌السلام، مقام تصدیق، وفا، عبودیت، صداقت و… داشته‌اند معنایش این نیست که در این مقامات مثل دیگر اصحاب بوده‌اند بلکه در قله و اوج این مقامات بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین صفت حضرت این است که در مقام تسلیم بودند و امام حسین علیه‌السلام را تصدیق کرده و در حق سید الشهداء وفا نمودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری تأکید کرد: مقام تسلیم دارای درجات مختلف است و حقیقت تسلیم از صفات قلبی یک انسان است و اگر انسان تسلیم قلبی نداشته باشد تسلیم عملی را کسب نخواهد کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: تسلیم شرط ایمان است و اگر انسان تسلیم امام معصوم نباشد به مقام ایمان راه پیدا نمی‌کند و اساس تسلیم این است که انسان تمامی اوامر و دستورالعمل‌های صادره از امام را قبول نماید حتی اگر دستور و داوری امام معصوم علیه انسان و به ضرر منافع انسان باشد.

وی افزود: عدم احساس دل‌نگرانی و اضطراب در سختی‌ها نشانه مقام تسلیم است و اصحاب عاشورایی ازجمله حضرت عباس علیه‌السلام با تمام وجود تسلیم امام حسین علیه‌السلام بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تسلیم قلبی یعنی ترازوی انسان برمدار امام معصوم بچرخد و مقام بعد از تسلیم، تصدیق امام، یعنی دوری جستن از زدن اتهام‌های کذب به امام معصوم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: کسی که به مقام تسلیم نرسد مقابل خداوند نیز از مسیر تصدیق دور خواهد شد چراکه هوای نفسانی و عدم تسلیم انسان را زمین‌گیر خواهد کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: تصدیق یعنی وقتی امام حسین علیه اسلام اهل و عیال و اطفال و زنان را به کربلا ببرد و اصحاب عاشورایی این اقدام را تصدیق نمایند درحالی‌که عده‌ای این اقدام حضرت را تصدیق نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در امتحان با مجهولات و تسلیم و تصدیق نمودن در مراحل سخت بسیار مهم است به همین خاطر با اینکه در واقعه کربلا آوردن و همراه نمودن اهل و عیال توسط امام حسین علیه‌السلام یک اقدام مجهول برای اصحاب بود، اما اصحاب در این امتحان مجهول سربلند بیرون آمدند و کار امام را تصدیق نمودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری اظهار کرد: بعد از مقام تصدیق مقام وفا است یعنی انسان به عهد و بیعتی که با امام معصوم دارد به نحو احسن و کامل به این عهد و پیمان وفا نماید چراکه عدم وفا به عهد و پیمان جز خسران چیزی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقعه کربلا شکستی برای سید الشهداء نیست و تماماً فتح الفتوح و فتح مبین است و کسانیکه به وفای خود در کربلا عمل نمودند از غنائم اخروی و معنوی این پیروزی متنعم می‌شوند.

وی افزود: نصیحت و خیرخواهی حضرت عباس علیه‌السلام در کنار تسلیم، تصدیق و وفا، برای امام حسین علیه‌السلام با تمام وجود بود و تمام هدفش این بود که هدف امام به نتیجه برسد و تمام قوای خود را خیرخواهانه بدون اینکه برای خود منفعتی در نظر بگیرد برای هدف سید الشهداء به کار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha