جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قطب تیجانیه نیل ازرق

حوزه/قطب اعظم تیجانیه منطقه نیل ازرق واقع در ناحیه شاخ آفریقا در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری حوزه در شهر خارطوم اذعان داشت: روزه داری در روز دهم ماه محرم الحرام بدعت بوده و احادیث و روایات وارده در این موضوع سندیت و پشتوانه محکمی ندارند از این سو ما نیز در این روز بزرگ با برادران شیعه خود همدرد و سوگوار هستیم.

 علامه شریف  یعقوب فیصل آمبدی تیجانی قطب اعظم صوفیان تیجانی در منطقه نیل ازرق، در گفتگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری حوزه در خارطوم پایتخت سودان اذعان داشت: بخش اعظمی از صحرای غربی آفریقا از دیرباز مهد و جولانگاه امرا و فرمانداران مسلمان شیعی مذهب همچون فرمانروایی فاطمیان بوده و ما تیجانیون مفتخر هستیم که در طول سال ها و قرن ها با مسالمت در کنار برادران ایمانی خود از سایر مذاهب اسلامی و به ویژه شیعیان اثنی عشری زندگی میکنیم.

وی در ادامه در جواب سوالی مبنی بر فلسفه روزه داری ماه محرم در بین پیروان برخی از مذاهب اسلامی تاکید کرد: روزه گرفتن در ماه محرم و یا روز دهم از این ماه هیچگونه فضیلتی ندارد و اینکه برخی برای این کار به روایات و احادیث استناد میکنند باید بگویم که بنده خود شخصا در این مهم تحقیق و تفحص کرده ام و بداین نتیجه رسیدم که مجموع این روایات از سندیت و پشتوانه محکمی برخوردار نیستند و نمیتوان آنها را ملاک قرار داد.

وی همچنین افزود: بعضا گفته می‌شود که روز دهم ماه محرم روز فرود آمدن کشتی نوح نبی (علی نبینا و آله وعلیه صلوات الله) بر ساحل نجات و یا روز نجات یونس پیامبر (ع) از شکم حوت و غیره است که به جرات میگویم نمیتوان به هیچکدام از این گفته ها و اقوال مشابه برای روزه داری در این روز استناد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: روز دهم ماه محرم الحرام روز مواجهه تمامی حق با تمامی ظلم است و این روز همان روزیست که عرشیان و فرشیان در سوگ و ماتم سبط نبی اسلام (ص) به ماتم نشستند و ما نیز یوم عاشورا را ارج می نهیم زیرا که حضرت حسین ابن علی ابن ابی طالب (ع) سبط مکرم پیامبر اسلام و فرزند برومند خلیفه مسلمین علی علیه السلام بود که به تبعیت از سنت جدش و برای اصلاح در امت اسلامی خروج کرد و بر علیه دستگاه جور قیام کرد و در نهایت در مظلومیت تمام به همراه چندی تن از اهل بیت و اصحابش به درجه رفیق شهادت و همنشینی با اولیا و بزرگان امت نائل آمد.

قطب اعظم تیجانیه منطقه نیل ازرق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو مذهب تیجانیه و تشیع مشترکات و تشابهات بسیاری دارند برای مثال اینکه ما در برخی از مناسبات و مراسمات خود دعای توسل را قرائت میکنیم و برای طلب حاجات خود از درگاه احدیت پیامبر اسلام، حضرت علی، حضرت فاطمه زهرا، امام حسن، امام حسین و ذریه پاک امامت از نسل امام حسین علیهم‌السلام را واسطه قرار میدهیم.

شیخ شریف  یعقوب فیصل آمبدی تیجانی در پایان اشاره کرد: ما نیز همچون سایر مذاهب اسلامی و به ویژه بردران شیعه خود معتقدیم که نجات بخش هستی خواهد آمد بعد از آنکه بشریت را ظلم و جور تباهی فرا میگیرد و مهدی (ع) از نسل نبی اسلام ظهور خواهد کرد و با انفاس قدسیه خود ملت ها را نجات خواهد بخشید.

لازم به ذکر است، نیلِ اَزْرق یا نیل آبی رودخانه‌ای منشعب از بخش علیای دریاچۀ تانا، در اتیوپی است که سرانجام به نیل ابیض (سفید)، در خارطوم می‌پیوندد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاروق JP ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    با سلام. بسیار جالب و خواندنی بود جا دارد خبرگزاری حوزه بیش از پیش در زمینه معرفی فرق و ادیان قدم بردارد.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      البته آشنایی توام با نقد ، تا مخاطبان نادانسته دچار انحراف از حق نگردند ، و امکان نقد کردن را بیشتر دارا شوند .
  • کریم‌زاده ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    عالی و مفید.ممنون از حوزه نیوز. انتشار اینگونه مطالب نشانگر تحول و ارتقاء سطح حوزه نیوز در عرصه بین الملل است. متشکرم. سلام. بهتر این بود که بیشتر از الفاظ فارسی استفاده می‌کردید تا عربی مثلاً نیل آبی به جای نیل ازرق. درکل مطلب خوب و بجایی بود. یا علی با سپاس و قدردانی از حوزه نیوز بسیار پسندیده است که با انتشار این قبیل مطالب فرق و مذاهب هم سو با تشیع شناسانده شوند. ممنون
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      سلام علیکم ، یک . قومیت ها و علایم آنها از جمله زبانشان ، ابزار شناسایی اند ، نه برتری و افتخار . دو . استفاده از کلمات عربی از آن جا که زبان دینمان هست ، برای ما مفید است ، چرا که هر چه بیشتر با واژه های متناسب با زبان دینمان آشنا بشویم و عملا بکار ببریم ، امکان آشناییمان با دینمان بیشتر می شود . سه . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تغییر نام سلمان از روزبه به سلمان می توانست معادل فارسی سلمان بکار ببرد ، اما این کار را نکرد ، تا زبان عربی که می بایست زبان دین و بین الملل اسلامی گردد ، هر چه بیشتر در بین مسلمانان رواج پیدا کند ، و به تبع آن فهم آموزه های دینی که با زبان عربی منتقل می شود ، راحت تر گردد .