پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش بانوان زینبی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، تصریح کرد: خطبه های زینب کبری(س) در کوفه و شام، خفتگان جامعه اسلامی را بیدار و زمینه هدایت آن ها را فراهم نمود.

فاطمه انصاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از عوامل اصلی ماندگاری پیام نهضت عاشورا، نقش آفرینی زینب کبری(س) پس از شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار داشت: واقعیت آن است که نهضت حسینی چنان تحول عمیقی در تاریخ بشریت پدید آورده که هنوز هم پس از گذشت ۱۴ قرن باید از ابعاد مختلف این پدیده بی نظیر سخن گفت و کتاب ها نوشت.

وی افزود: بدون تردید پس از نقش امامت و ولایت حضرت زین العابدین(ع)، یکی از دلایلی که قیام امام حسین(ع) توانسته این قدر در دنیا ماندگار شده و عامل هدایت انسان ها شود، به جهت نقش آفرینی ام المصائب زینب کبری(س) است که در ماجرای کربلا حضور بسیار موثری داشت و پس از شهادت مظلومانه ثارالله (ع) در کنار امام سجاد(ع)، هدایت کاروان اُسرای اهل بیت(ع) را به سمت کوفه و شام برعهده گرفت.

وی همچنین گفت: اباعبدالله (ع) ساعاتی پیش از شهادت خویش، وظیفه حفظ و مراقبت از زنان و کودکان و پرستاری از ‌بیماران را به خواهرشان حضرت زینب (س) سپردند، چرا که ایشان با شناختی که ‌از شخصیت بی‌نظیر خواهرشان داشتند به خوبی می‌دانستند که تنها زینب(س) است ‌که می‌تواند پناهگاه و تکیه‌گاه اهل حرم و داغدیدگان خاندان عصمت و طهارت باشد.

انصاری ادامه داد: این بانوی بزرگوار به جهت مصیبت ها و سختی های بسیاری که از دوران کودکی تا پایان عمر متحمل شدند، ما از ایشان به عنوان " ام المصایب" یاد می کنیم و این کوه صبر و استقامت در کنار سرپرستی اطفال و زنان مصیبت زده، پیام رسان خون های پاک و مقدس سیدالشهدا(ع) و اصحاب باوفایشان بودند و حقیقتاً چنانچه ایشان نبودند، چه بسا کسی از واقعه خونین کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) در طول تاریخ اطلاع پیدا نمی کرد و داستان عاشورا در همان صحرای کربلا باقی می ماند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، گفت: زینب کبری(س) پس از شهادت سرور همه آزادگان عالم، علیرغم آن که در اسارت دشمنان اهل بیت(ع) بودند، اما با شجاعت تمام در خطبه هایی که در کوفه و شام قرائت کردند، پرده از چهره مزورانه، دروغین و فساد یزید و ایل و تبار او برداشته و مردم را با حقایق زمانه به روشنی آشنا کردند و در یک کلام خطبه های حیدرگونه ایشان در کوفه و شام، بسیاری از غافلین و خفتگان آن زمان را بیدار و هوشیار کرد.

وی اضافه کرد: سخنان ایشان در کنار فرمایشات حضرت سجاد(ع) توانست علاوه بر آن که جنایات حکومت یزید را برای مردم غافل و جاهل آن ایام، بر ملا کند در حفظ و حراست از اصل اسلام و ارزش های اسلامی نیز بسیار تاثیرگذار بود و به درستی آن شاعر سرود که "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود"

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha