جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ کارشناس و مدرس رسانه به تبیین نقش رسانه ای بسیار مهم امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) در میدان جنگ و روایت‌های پس از عاشورا پرداخت.

دکتر معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره نقش رسانه ای و افشاگرانه حضرت زینب کبری(س) و امام زین العابدین(ع) بعد از واقعه عاشورا اظهار داشت: تصور بر این است زمانی که واقعه عاشورا رخ داد، رسانه فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک های رسانه ای وجود نداشته اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی است جز آنچه می پنداریم.

وی با بیان اینکه برای وقوع چنین جنایتی، آماده سازی افکار عمومی و تغییر ماهیت فکری جامعه دارای اهمیت بوده است، افزود: حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوه های رسانه ای همچون عملیات روانی و شایعه سازی، سعی در اقناع افکار عمومی به منظور همراهی با برنامه هایشان را داشتند و از همین رو، مردم کوفه به یکباره تحت تاثیر روش های مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام(ع) منصرف می شوند.

وی اضافه کرد: آنها که خود امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند، تحت تاثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند؛ در واقع با ایجاد اختلال در معیار، در رویه و محاسبات نیز اختلال ایجاد شد.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین بیان داشت: عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و القای دروغ در پوشش واقعیت، افکار عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. پنهان سازی بخشی از واقعیت و استفاده از تکنیک دروغ بزرگ توسط دستگاه حاکم، باعث شد تا بعد از حادثه عاشورا بسیاری ندانند آن کسی که یزید و ابن زیاد از او به عنوان خارجی یاد کردند و به قتلش رساندند، نوه رسول خدا (ص) بوده است.

وی افزود: آنها با روایت سازی و تمسک به تکنیک برچسب زنی و عنوان سازی، بسیاری از مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و روایت «قیام علیه ظلم» را به روایت «خروج علیه خلیفه» تغییر دادند. بنابراین استفاده از تکنیک های مختلف پیش از وقوع حادثه کربلا، در وقوع آن نقش مهمی را ایفا کرد.

نصیری همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ای حضرت زینب کبری(س) پس از عاشورا، تصریح کرد: نقش رسانه ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست. اوست که به همراه امام سجاد(ع)، پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ و انگاره سازی های مختلف علیه امام حسین(ع) وارد عمل شده، به گوش افکار عمومی زمانه ای خویش می رساند و با خطبه های تاریخی این دو شخصیت تاریخی و اثرگذار بعد از عاشورا به گوش دنیا می رسانند که آنچه به آن ها گفته شده، دروغ بوده و آنکه در دشت کربلا به شهادت رسیده، حسین بن علی(ع) بوده و آنجاست که مردم متوجه می شوند چه روی داده و آن کسی که علیه او وارد جنگ شدند، نوه رسول گرامی اسلام بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه زینب کبری(س) با افشاگری خود، انگاره سازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد می کند، ابراز داشت: بانوی عظیم الشان کربلا و امام سجاد(ع) پس از حادثه با خطبه های مختلف خود در شام و کوفه با ایفای نقش رسانه‌ای خود امکان هرگونه دستکاری یا رمزگشایی اشتباه را از مخاطب سلب و او را با حجمی از اطلاعات مواجه کردند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله (ع) در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ، زنده نگه داشته شود که اگر آنها و خطبه هایش نبودند، دروغ پردازی دستگاه جور، حادثه را به گونه ای دیگر روایت می کرد. این نقش آفرینی رسانه ای قدرتمند بود که توانست افکار عمومی را آگاه و تمام فضاسازی های شکل گرفته را بی اثر کند.

این مدرس رسانه همچنین یادآور شد: آنچه به عنوان کارکرد رسانه ای آن دوران توسط حاکمیت صورت گرفته بود سرکوب افکار از طریق حذف و قلب حقایق بود. آن ها با پاره حقیقت گویی، گاه بخشی از حقیقت را حذف و گاه بخشی غیرواقعی به آن اضافه می کردند و دست به تخریب و فریب افکار عمومی می زدند.

وی گفت: آن ها با برچسب زدن (خروج علیه خلیفه) به ایجاد حوزه معنایی منفی برای سرکوب موضوع و فرد موردنظر می پرداختند و امام سجاد(ع) و زینب (س) در عصر تحریف و دروغ و نیرنگ، توانستند با ایفای نقش دقیق و به هنگام خود پیام واقعی کربلا و آنچه رخ داده بود را به گوش افکار عمومی برسانند و تمام تکنیک های رسانه ای حاکمان دورانش را خنثی و پیام واقعی کربلا را برای همیشه در تاریخ زنده نگه دارند.

نصیری در خاتمه بیان داشت: در دوره ای که روایت های ارائه شده مبتنی بر دروغ و نیرنگ و تحریف عمیق تاریخی بوده، این دو چهره تاریخ ساز با ارائه روایت مبتنی بر واقعیت و اثرگذاری ویژه، افکار عمومی را با حقیقت بزرگی روبرو کردند که بنیانگذار جریانات پس از عاشورا و تا ابد خواهد بود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha