جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

حوزه/ دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) با سخنرانی علما و اندیشمندان داخلی و خارجی در دو بخش حضوری همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجازی در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، سه شنبه شب ۱۱ شهریور ۹۹ در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

آیت الله خاتمی: چهره حماسی امام سجاد(ع) به جامعه معرفی شود

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مراسم مجازی این کنگره بیان داشت: دشمنان انقلاب اسلامی از راه های مختلف در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی هستند، در عرصه سیاسی و اقتصادی، روشی از آغاز انقلاب داشتند و همچنان دارند و آن مبارزه فرهنگی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: مبارزه فرهنگی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تعابیر مختلف از جمله تهاجم فرهنگی، شبیخون همه جانبه فرهنگی در طول چند دهه اخیر هشدار داده اند، این دیده بان دقیق نظام اسلامی همواره هشدار دادند که چگونه باید عمل کرد.

عضو خبرگان رهبری با طرح این سوال که در مقابله با این تهاجم فرهنگی باید چه اقداماتی انجام داد، گفت: یک راه معرفی الگوهای صالح و سرمشق هایی است که همراهی با آنان یقیناً انسان را به ساحل نجات می رساند، ما باید به همان اندازه که تلاش برای احیای قرآن داریم، برای معرفی عترت نیز اهتمام ورزیم چرا که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی…».

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه باید چهره حماسی امام سجاد (ع) معرفی شود، اظهار کرد: در یکی از سفرهایی که به کربلا داشتم با پیرمردی مواجه شدم که محل خیمه اهل بیت در کربلا را نشان می داد و پس از نشان دادن محل خیمه امام حسین (ع) و حضرت زینب (س)، گفت: این نیز خیمه امام زین العابدین بیمار است! بسیار اندوهگین شدم و پس از بازگشت کتابی با عنوان «سیمای حماسی امام سجاد» نوشتم و در پی اثبات این سخن بودم که امام سجاد (ع) بیمار بودند اما در مقطعی ضمن اینکه این پسوند بیمار بار منفی دارد، آنچه که مطرح است اینکه اجتماع باید درگیر معرفی این چهره حماسی و با نشاط باشد.

وی با اشاره به اینکه باید روی صحیفه سجادیه بیش از این کار شود، افزود: صحیفه سجادیه زبور آل محمد و انجیل اهل بیت است، اما به نسل مان معرفی نشده است، معارف صحیفه بسیار بلند است و باید این دو تحفه غنیمتی یعنی صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) در جامعه معرفی شود.

رونمایی از کتاب «شبی که معراج شد» / اهدای انگشتر متبرک سردار شهید سلیمانی به پدر شهید خلیل تختی نژاد

حجت الاسلام احمد پهلوانی، دبیر اجرایی کنگره بین المللی امام سجاد (ع) نیز در آیین افتتاحیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)، گفت: کتاب «شبی که معراج شد» خاطرات پاسدار شهید «خلیل تختی نژاد» دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان را روایت می کند.

وی افزود: کتاب «شبی که معراج شد» به قلم «سبحان خسروی» و در ۱۷۸ صفحه به همت موسسه فرهنگی پژوهشی مبین و توسط انتشارات مقاومت چاپ و منتشر شده است.

محمد تختی نژاد، پدر دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان نیز با بیان اینکه شهید «خلیل تختی نژاد» رابط کانون فرهنگی هنری حضرت حمزه (ع) بندرعباس و پرورش یافته مسجد بود، گفت: با کانون های مساجد آشنایی کامل دارم و در برهه ای خودم مدیر و شهید تختی نژاد رابط کانون بود.

وی با ذکر این نکته که شهید خلیل تختی نژاد در جوار مسجد، قرآن و کانون رشد کرد، افزود: این رشد را مدیون کارهای فرهنگی که به همت کانون فرهنگی هنری در مسجد صورت می گیرد، می دانم.

پدر شهید خلیل تختی نژاد تصریح کرد: رشد خلیل و دهها جوان دیگر در استان هرمزگان بیانگر تاثیرگذاری برنامه های متنوع کانون های فرهنگی هنری مساجد است که زیر نظر ائمه جماعت برگزار می شود.

شهید خلیل تختی نژاد سومین فرزند خانواده محمد تختی نژاد ۱۰ مراد مرداد سال ۷۲ در شهر بندرعباس به دنیا آمد و وقتی یک ساله بود به دلیل شغل پدرش که نظامی بود به همراه خانواده به کردستان می رود و تا سال ۷۴ در این استان زندگی را سپری می کند.

دوران دبستان را در مدرسه بلال گذرانده و مقطع راهنمایی را در مدرسه امیرکبیر سپری نمود و سپس دبیرستان تا پیش دانشگاهی را در رشته تجربی در مدرسه شهید ذاکری بندرعباس با موفقیت طی نمود و پس از آن وارد دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) شد و تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس ادامه داد.

شهید تختی نژاد مقطعی را در سپاه شهرستان های بندر خمیر و قشم خدمت نمود و بعد از آن دوران خدمتش را به اصرار و علاقه خودش در سپاه قدس گذراند و سرانجام در شب ۱۹ رمضان در سال ۹۷ همزمان با شب لیالی قدر و ضربت خوردن حضرت علی (ع) در سوریه در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به دست نیروهای تکفری به فیض عظیم شهادت نائل شد.

بر پایه این گزارش؛ در این آیین انگشتری متبرک سردار شهید قاسم سلیمانی به پدر شهید خلیل تختی نژاد اهدا شد.

برنامه‌های دهمین کنگره امام سجاد(ع) در ۲۶ کشور برگزار می‌شود

علی علامه زاده دیگر سخنران آیین افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع)، به تشریح نحوه شکل گیری کنگره و توسعه کمی و کیف برنامه‌های آن پرداخت و اظهار کرد: ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ۱۰ سال پیش به دبیرخانه‌های استانی دستور داد که هر استان برنامه بزرگداشت یکی از ائمه اطهار را اجرا کند که هرمزگان مامور پرداختن به سیره امام سجاد (ع) شد.

وی با بیان اینکه امروز به برکت کنگره بین المللی امام سجاد (ع)، هرمزگان را به نام این امام می‌شناسند، افزود: این حرکت از شهر بندرعباس کلید خورد و سپس شهرهای دیگر استان، در مرحله بعد استان‌های جنوبی و سپس اقصی نقاط کشور و امروز در بیش از ۲۶ کشور از انوار این رویداد معنوی برخوردار شدند.

دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اندیشمندان شیعه و اخل سنت و مسیحیت از کشورهای مختلف در کنگره سخنرانی می‌کردند، عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی، سخنرانی ۵۰ اندیشمند داخلی و ۵۰ اندیشمند خارجی در رابطه با سیره امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه آماده شده است که از فردا در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

وی از راه اندازی وب سایت کنگره به عنوان دیگر اقدام برشمرد و گفت: صبح امروز نیز ۱۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با همکاری دادگستری و ستاد دیه از زندان‌های استان هرمزگان آزاد شدند.

علامه زاده از اجرای طرح نذر امام سجاد (ع) با هدف دستگیری از نیازمندان، تربیت بیش از ۵۰ حافظ، ویژه برنامه در محضر صحیفه و نشست‌های علمی با موضوع صحیفه سجادیه به عنوان دیگر اقدامات نام برد و افزود: از ۱۲ تا ۲۵ محرم نیز ویژه برنامه‌هایی در سطح استان هرمزگان برگزار می‌شود.

آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های هرمزگان، همزمان با دهمین کنگره امام سجاد(ع)

احمد مرادی نژاد نیز در حاشیه این کنگره از آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های هرمزگان خبر داد و گفت: بدهی این مددجویان ۶۰ میلیارد ریال است که با کمک خیران، تخفیف شاکیان و منابع استانی تامین شده است.

وی افزود: مبلغ تامین شده و پیگیری اعصار و تقسیط در محاکم قضایی استان بیش از ۵۷ میلیارد ریال و کمک نمایندگی ستاد دیه هرمزگان ۲۰۰ میلیون ریال است.

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان ادامه داد: این افراد به علت ناتوانی در پرداخت مهریه ومحکومیت مالی در زندان بودند.

مرادی نژاد خاطرنشان کرد: افراد خیر می‌توانند کمک‌های نقدی را به شماره حساب ۰۱۰۶۱۱۰۰۳۱۰۰۷ و یا با شماره #۷۷۷۷۰۷۶۷۸۰ برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد واریز کنند.

حجت‌الاسلام ارزانی مطرح کرد: جایگاه و ارتباط دو سویه عقل و معنویت در صحیفه سجادیه

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مراسم مجازی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) که در بندرعباس برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به شعار این دوره با عنوان «امام سجاد (ع)، اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» گفت: در فرازهایی از ادعیه مختلف صحیفه سجادیه به مساله عقلانیت اشاره شده است.

وی با اشاره به فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه، گفت: آن حضرت در این دعا می‌فرماید: «تَحْمَدُکَ نَفْسِی وَ لِسَانِی وَ عَقْلِی، حَمْداً یَبْلُغُ الْوَفَاءَ وَ حَقِیقَةَ الشُّکْرِ، حَمْداً یَکُونُ مَبْلَغَ رِضَاکَ عَنِّی، فَنَجِّنِی مِنْ سُخْطِکَ»، این تعبیر بسیار نورانی است که آن امام همام فرمود: «جان و زبان و عقل من تو را می‌ستایند؛ ستایشی که بر عرصۀ کمال و حقیقت شکر برسد؛ ستایشی که در قلّۀ نهایت خشنودی تو از من باشد؛ پس مرا از خشمت نجات ده.»، حضرت نفس، زبان، و عقل را نام می‌برد و عقل را در کنار این دو مولفه قرار می‌دهد گویا عقل یک زبان گویایی است که خدا را حمد می‌گوید.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: عقلی که خداوند به انسان عنایت کرده است، برای شکرگزاری از نعمت‌های حضرت معبود است، لذا امام سجاد (ع) این چنین تعبیر فرموده و در دعای ۲۸ صحیفه می‌فرماید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَخْلَصْتُ بِانْقِطَاعِی إِلَیک وَ أَقْبَلْتُ بِکلِّی عَلَیک وَ صَرَفْتُ وَجْهِی عَمَّنْ یحْتَاجُ إِلَی رِفْدِک وَ قَلَبْتُ مَسْأَلَتِی عَمَّنْ لَمْ یسْتَغْنِ عَنْ فَضْلِک وَ رَأَیتُ أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» (بارخدایا به بریدنم از غیر و پیوستنم به تو خود را از هر شائبه خالص کردم، و با تمام وجود به تو رو آوردم، و از آنکه نیازمند به عطای توست روی گرداندم، و درخواست خود را از طرف آنکه از فضل تو بی‌نیاز نیست گرداندم، و دانستم که حاجت خواستن محتاج از محتاج دیگر از سبک رائی و گمراهی عقل اوست). این تعابیر مهمی است که حضرت فرموده است و اشاره به این مساله دارد که انسان تنها خداوند را منشا اثر بداند.

وی گفت: یک وقت انسان طلب از دیگری می‌کند اما خدا را مصدر و سرچشمه می‌داند، اما گاهی سراغ دیگران می‌رود و آنها را منشا اثر می‌داند و خود که محتاج است از دیگری که او هم محتاج است طلب می‌کند، این محتاج ممکن است فردی دیگر، روه یدیگر یا جاامعه و کشوری دیگر باشد، مسئله آن است که از کسی جز خدا طلب شده است، امام سجاد (ع) در فرازی از دعای ۲۸ صحیفه به این مسئله اشاره کرده است و این مسئله مهم که طلب از دیگری گمراهی عقل است.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه رابطه میان عقل و معنویت از اهمیت والایی برخوردار است، گفت: آیا تعبیر درون دینی معنویت غیر از ارتباط با خدا و وصل شدن به حضرت معبود است؟ حضرت می‌فرماید اگر انسان دچار گمراهی عقل شود معنویت اش فروکاسته می‌شود یعنی عقل و معنویت دو بال انسان هستند، زمانی که عقل الهی و نه عقل دکارتی در انسان بالا می‌رود شاهد بالا رفتن و ارتقای معنویت هم خواهیم بود.

وی گفت: همچنین حضرت در فرازی از دعای ۵۱ صحیفه می‌فرماید: «تَحْمَدُکَ نَفْسِی وَ لِسَانِی وَ عَقْلِی، حَمْداً یَبْلُغُ الْوَفَاءَ وَ حَقِیقَةَ الشُّکْرِ، حَمْداً یَکُونُ مَبْلَغَ رِضَاکَ عَنِّی، فَنَجِّنِی مِنْ سُخْطِکَ» (ا جان و زبان و عقل من تو را می‌ستایند؛ ستایشی که بر عرصۀ کمال و حقیقت شکر برسد؛ ستایشی که در قلّۀ نهایت خشنودی تو از من باشد؛ پس مرا از خشمت نجات ده.)، اطاعت پرودگار انسان را سیراب می‌کند و از تحیر و سرگردانی نجات می‌دهد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: رابطه عقل و معنویت بر اساس همین ادعیه که ارایه شد رابطه دو سویه است، هر آنچه که عقل الهی افزون شود معنویت نیز بیشتر می‌شود و هرچه که معنویت و ارتباط با معبود بیشتر شود عقل انسان افزایش می‌یابد.

وی گفت:  صحیفه سجادیه نیاز امروز بشر است، معتقدم یگانه راه نجات بشر امروز انس با اهل بیت است و صحیفه در قالب دعا، معارف ژرفی را برای ما روشن کرده است.

تجلیل از مادران شهدا در دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

در حاشیه برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، از مادران شهیدان محمد و علی رضایی و اسحق و گنجعلی دارا از شهدای دوران دفاع مقدس و خلیل تختی نژاد دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان با اهدای لوح و تمثال مبارک تجلیل به عمل آمد.

این آیین در راستای اجرای طرح سه شنبه‌های تکریم به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس: تهدیداتی که با تدبیر امام سجاد(ع) به فرصت تبدیل شدند

دیگر سخنران این مراسم حجت الاسلام سید هاشم موسوی بود که با اشاره به سیره امام سجاد(ع)، اظهار داشت: شخصیت این امام همام، تا مدت‌های طولانی تحت الشعاع قیام امام حسین(ع) قرار گرفته، بنابراین مردم معمولاً بیشتر در مورد کربلا حرف می زنند تا امام سجاد(ع).

رئیس مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد: دولت اموی قادر بود کنترل کاملی بر شرایط اجتماعی به ویژه فعالیت امام سجاد(ع) داشته باشد، لذا تمام فعالیت‌های آن حضرت تحت نظر حکومت بود، این عوامل در کنار موارد دیگر سبب شد تصویری که از آن امام همام ترسیم می شود کامل و با جزئیات نباشد، بنابراین کمی دشوار است تصویری ارایه شود که نشان دهنده نقش امام سجاد(ع) در بخش‌های گوناگون به ویژه بخش معنویت، عقلانیت و مقاومت زندگی آن حضرت باشد، اما با این وجود به دلیل هوشیاری و تیزهوشی امام سجاد(ع) نسبت به درک شرایط و جامعه و انتخاب یک شکل خاص از مبارزه، حضرت الگوی مقاومت شد.

وی افزود: یکی از چیزهایی که می توان از امام سجاد(ع) به عنوان الگوی مقاومت آموخت، این است که با وجود تمام محدودیت های قبل و بعد از اسارت، آن حضرت قادر بود به روشی زیبا خانواده شریف خود را به دشمن معرفی کنند، امام سجاد (ع) این توانایی را داشت که سخنرانی‌های زیبایی در مکان های مختلف ارایه کند، موضوعات سخنرانی آن امام همام، در زمان اسارت مسایل بسیاری را برای آنها که با خانواده آ «حضرت و در اصل با حقیقت امام (ع) آشنا نبودند، معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی امام سجاد(ع)، که قرار است به آن اشاره کنیم این است که آن حضرت سبک خاصی از مقاومت را خلق کرد که با معنویت و عقلانیت مطابقت دارد، این مساله بسیار مهم است، آن امام همام بهترین روش مبارزه و مقاومت را انتخاب کرده و این روش دقیقاً با عقل و معنویت مطابقت دارد، با قرائت دعاهای صحیفه سجادیه در کنار بازگو کردن واقعه کربلا، از طریق توصیف فشاری که بر امام حسین (ع) بود این مهم محقق شد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: امام سجاد (ع) یک روش مبارزه را طراحی کرد که می‌توانست بسیاری از تهدیدها را حذف کند و حتی آنها را به فرصت بدل سازد، در این رابطه سه مثال عنوان می کنم، نخست تهدیدی که در مورد خانواده آن حضرت وجود داشت، هیچکس قادر نبود خاندان رسول الله (ص) را معرفی کند اگر کسی از خاندان پیامبر (ص) سخن می گفت احتمال داشت به دردسر بزرگی بیفتد اما امام سجاد (ع) بهترین روش را برای معرفی خانواده اش از طرق مختلف پیدا کرده بود، در جریان سخنرانی امام (ع) در شام، آن حضرت از تریبون دشمن به بهترین شکل استفاده می کند تا خاندان خود را معرفی کند، تهدید دوم که از سوی امام (ع) به فرصت تبدیل شد در زمینه تبلیغ دین و آموزش عقاید اسلامی است، می بینیم که آن حضرت قادر بود عقاید اسلامی را از طریق صحیفه سجادیه آموزش دهد.

وی اظهار داشت: اما تهدید سوم که بسیار قوی ارائه شد گزارش اخبار کربلا است، هیچکس اجازه نداشت در آن دوران از حوادث کربلا سخن بگوید اما امام سجاد (ع) بهترین روش را برای شرح وقایع کربلا را یافت، هربار که آن حضرت واقعه غم انگیزی را مشاهده می‌کرد از آن به عنوان فرصت استفاده می کرد تا برای مردم حوادث کربلا را شرح دهد، مثلاً می‌فرمود: آه پدرم و برادرم به چنین روشی شهید شدند، به این ترتیب مردم می توانستند بیشتر در مورد کربلا حرف بزنند.

گفتنی است، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از ۹ سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعه المصطفی همزمان با سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد (ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha