جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین علیهم السلام است گفتند: حوزه های علمیه و مجامع دیگر علمی باید از صحیفه سجادیه توشه‌ بیشتری بردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت اللّه نوری همدانی، پیامی به کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام صادرکردند که این همایش لحظاتی دیگر در هرمزگان برگزار می شود و متن آن به این شرح است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الأوصیاء(علیهما آلاف التحیّة و الثناء) بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّیء الی الله.
باسلام و تحیت به حضورمحترم شرکت کنندگان کنگره حضرت سیدالساجدین علیه السلام که با هدف معرفی شخصیت آن حضرت در حال برگزاریست و تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و یارانش و شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام.
امروز یکی از وظایف ما معرفی ابعاد مختلف شخصیت ائمه معصومین علیهم السلام است و در این میان وجود مبارک حضرت سجاد علیه السلام سراسر زندگی‌اش درس‌ها وحکمت‌هایی است که بسان مشعل فروزان برای جوامع بشری موثرخواهد بود.
اخلاقیات، عبادات، توجه به اجتماع ،عملکردسیاسی، صبر و استقامت در مقابل باحوادث که منجر به برچیده شدن خاندان اموی شد که بنا از بین بردن اصل اسلام را داشته‌اند و  آنچنان کردند که دوره‌ی زندگی امام سجاد علیه السلام سخت ترین و خفقان‌بارترین دوره‌ی ائمه علیهم السلام بود و همه اینها از جریانات برجسته دوران آن حضرت است.
خطبه بلند آوازه آن امام که ارکان حکومت اموی را لرزاند و تا آینده بشر فرهنگ آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم را استوار ساخت و بساط ظلم وستم را درهم کوبید و آن ادیب و سخنور عرب آن امام را این گونه توصیف می‌کند: «امَّا علیُّ بن الحسین بن علیّ فلم أرَ الخارجیَّ فی أمره إلّا کالشیعیِّ و لم أرَ الشّیعیَّ إلّا کالمعتزلیِّ و لم أرَ المعتزلیَّ إلّا کالعامیِّ و لم أر العامیَّ إلّا کالخاصیِّ و لم أجد أحداً یَتماری فی تَفضیلِه و یَشُکّ فی تقدیمه»
 و یا مجموعه صحیفه سجادیه که زبورآل محمد(ص)شهرت یافت. اثری که بی شک چراغ راه هدایت برای سالکان مسیر حق و عارفان حقیقی بوده و در  زدودن رذائل و برجسته کردن فضایل موثراست و بند بند دعاهای صحیفه سجادیه چگونه بندگی ارتباط با خدا را می آموزد، که علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر می‌گوید عالم بزرگ اهل سنت در نامه ای که در پاسخ اهداء صحیفه سجادیه برایم ارسال کرد نوشت: نه تنها امام زین العابدین بلکه سایر ائمه شیعه را نیز از این اثر ارزشمند شناختم.
این اثر گرانسنگ یکی از کرامات آن حضرت است که عقول بشر را در درک معانی و معارف آن عاجز کرده است و این اثر آنچنان بودکه حاکمان اموی را در محدود کردن آن امام عزیز زمین گیر کرد.
این جلسه ارزشمند می تواند درگسترش این اثرماندگار تأثیرگذار باشد و حوزهای علمیه و مجامع دیگر علمی باید از این صحیفه توشه‌ی بیشتری بردارند. اینجانب خود را بسیار کوچک‌تر از آن می‌دانم که درباره مقام و مرتبه امام سجاد علیه السلام سخنی گفته یا مطلبی را به رشته تحریر در آورم.
در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزان برگزار کننده خصوصاً نماینده محترم ولی فقیه در آن استان و تمامی میهمانان محترم، فرهیختگان و اندیشمندانی که در این مجمع حضور دارند تشکر نموده و توفیق همگی را از خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم.
     

قم مقدسه                       
      حسین نوری همدانی              
     نهم محرم الحرام١٤٤٢          

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha