جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رامیان

حوزه/ خانم فاطمه سوسرایی گفت: حسین گفتن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید فرهنگ عاشورا را در زندگی خود جریان داده و آموزه های آن را نیز الگو و سرمشق قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم فاطمه سوسرایی، در نشست معرفتی که با محوریت «فرهنگ عاشورا» به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: واقعه عاشورا در سال های اخیر و در زمان و مکان خاصی رخ داد، اما جلوه های آن جهان را فراگرفته و دل های آزادگان با حادثه عاشورا جاودانه شده است.

وی به بحث پیرامون علت جاودانگی و جهانی شدن قیام امام حسین(علیه السلام) پرداخت و تشریح کرد: بحث عاشورا و عزاداری حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) تنها مختص کشورهای اسلامی نیست، بلکه در تمام جهان مطرح بوده و صاحب نظران غیرمسلمان نیز به آن حضرت عشق می ورزند.

استاد حوزه خواهران، تجلی بندگی و تسلیم خالصانه در برابر خداوند متعال را از مهم ترین عوامل جاودانگی قیام امام حسین(علیه السلام) برشمرد و افزود: شناخت حقیقی معبود از جلوه های بندگی حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) است، لذا اگر معرفت نسبت به حق در دل انسان پیدا شود، در برابر خداوند متعال کرنش کرده و تسلیم اراده الهی می شود.

سوسرایی اضافه کرد: وجود حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) سر منشأ همه خیرات و برکات است، اما با این حال خود را لحظه ای بی نیاز از خداوند نمی بیند، لذا بندگی و معرفت حقیقی نسبت به خداوند موجب شد که امام حسین(علیه السلام) در صحرای کربلا تسلیم اراده حق شود و تحمل مصائب برای ایشان آسان گردد.   

وی معرفت را لازمه بندگی حقیقی دانست و با اشاره به آیه ۱۵ سوره فاطر، توضیح داد: نیاز انسان به شناخت خداوند، حقیقتی فطری است که در سرشت هر موجودی وجود دارد؛ بر این اساس، وقتی معرفت نسبت به پروردگار برخاسته از دل و آمیخته با فطرت آدمی باشد، همیشه خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود می بیند.

کارشناس فرهنگی، عشق به معبود را از دیگر جلوه های بندگی در قیام امام حسین(علیه السلام) معرفی کرد و افزود: عشق به خالق و معرفت نسبت به او لازم و ملزوم یکدیگرند و این دو ویژگی در زندگی سرور و سالار شهیدان تجلی یافته است؛ به همین دلیل نزد خداوند متعال آبرومند شده و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) نیز از ایشان استمداد جسته و آن حضرت را در پیشگاه خداوند واسطه قرار می دهند.

سوسرایی با اشاره به کلام جاودانه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) «ما رایت الا جمیلا» تشریح کرد: معرفت و عشق و علاقه خالصانه حضرت زینب(سلام الله علیها) نسبت به خداوند متعال باعث شد که تمام سختی ها و مصائب کربلا را زیبا ببیند.

وی با استناد به کلام نورانی امام حسین(علیه السلام) «...لعلنا نصلی لربنا اللیله و ندعوه و نستغفره و هو یعلم انی کنت احب الصلاه»، عبادت، نیایش و خلوت با معبود را از عالی ترین تجلیات بندگی در قیام امام حسین(علیه السلام) دانست و گفت: شناخت پروردگار زمینه محبت و عشق را فراهم می کند و علاقه به معبود نیز زمینه ساز عبادت خالصانه و صادقانه نسبت به حق تعالی می شود که این ویژگی در زندگی امام حسین(علیه السلام) به ویژه در شب و روز عاشورا نمایان است.

استاد حوزه خواهران در ادامه مباحث خود، زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را مصداق تجلی بندگی خداوند عنوان کرد و افزود: وی نسبت به خداوند متعال معرفت و شناخت پیدا کرد و از خوشی ها و لذت های دنیا گذشت، لذا اگر یاد و خاطره شهید سلیمانی در دل ها مانده، به دلیل گام برداشتن در مسیر امام حسین(علیه السلام) است.

سوسرایی گفت: حسین گفتن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید فرهنگ عاشورا را در زندگی خود جریان داده و آموزه های آن را نیز الگو و سرمشق قرار دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha