جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر هوایی از اربعین حسینی در کربلای معلی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: بندگی خالصانه امام حسین(ع) یکی از عواملی است که بعد از صدها سال توانست این قیام را جاودانه کند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، در خصوص جلوه های بندگی در واقعه کربلا گفت: این بعد اخلاص و عبادت و تجلی بندگی خالصانه امام حسین(ع) بود که صاحبنظران غیرمسلمان را نیز شیفته خود کرد. 

وی با اشاره به مراحل بندگی خالصانه اظهار داشت: اولین قدم برای بندگی شناخت معبود با معرفتی عمیق نسبت به جلال خداوند است. نیاز انسان به شناخت خداوند یک حقیقت فطری است که در درون هر فردی به وجود آمده است و هر موجودی باید این حقیقت را به مرحله ظهور بگذارد.

استاد جامعة الزهرا(س) ادامه داد: در همین رابطه امام حسین(ع) در راز و نیازی با خداوند می فرماید" ای خدای من تو حال زار مرا می بینی و راز و نیاز مرا می شنوی" از این رو هر کسی که شناختش به خداوند بیشتر باشد معرفتش نیز بیشتر خواهد بود و در همه جا خداوند را حاضر خواهد دید.

وی اضافه کرد: بعد از شناخت معبود، عشق به دنبال آن می آید. عشق و معرفت دو بال بندگی محسوب می شود که این عشق خالصانه است که ما به واسطه آبروی حضرت از خداوند آبرو را طلب می کنیم.

درویشی به جلوه های عبادت و نیایش امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: کسی که صداقت در معرفت و عشق دارد باید خداوند عالم را پرستش کند و با عبادت خدا از عبادت غیرخدا بی نیاز شود.

وی گفت: حس پرستش در وجود انسان ها فطری است این حضرت آنقدر به عبادت عشق می ورزد که از دشمن وقت می گیرد که در شب آخر به راز و نیاز و نماز بپردازد. نه تنها خودشان بلکه تمام یارانش آن شب به راز و ستایش با معبود پرداختند.

استاد جامعة الزهرا(س) با اشاره به باور عدل و عدالت خداوند بیان داشت: انسان اگر باور کند که کارهای خداوند بر عدل و حکمت است خودش را در جلوه این عدالت تسلیم می کند همانگونه که در واقعه کربلا به نمایش درآمد.

وی تاکید کرد: صبر هم یکی از جلوه های عبودیت است صبر در برابر سختی هایی که انسان در راه خداوند انجام می دهد دارای اجر و پاداش است در همین رابطه، روحیه صبر و مقاومت امام حسین(ع) و خاندانش یکی از زیباترین جلوه ها و ماندگاری واقعه کربلا بود.

این استاد حوزه، خاطر نشان کرد: یکی از سفارش های حضرت به خاندان، اهل بیتش و یارانش صبر و تحمل در برابر سختی ها بود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در واقعه کربلا عزتمندی را به نمایش گذاشت گفت: در آموزه های قرآن آن را یاد گرفتیم یکی از راه های دست یابی به عزتمندی، اطاعت و بندگی خداوند است.

استاد جامعة الزهرا(س) ابراز داشت: یکی از فضایل امام حسین(ع) عزتمندی است که اگر بخواهیم برای آن حضرت لقبی را انتخاب کنیم همان عزیز است که از دیدگاه امام تاکید بر این اصل قرآنی است و امروز نیز عزت گران حقیقی از این امام همام الهام می گیرند.

وی با بیان اینکه تکلیف گرایی یکی دیگر از جلوه های کربلاست گفت: دیدگاه های متفاوتی در این زمینه است برخی می گویند، علت قیام کربلا دعوت مردم کوفه، بحث امر به معروف و نهی از منکر بود ک همه این ها درست بوده است.

درویشی گفت: امام حسین(ع) به دنبال انجام تکلیف بودند در واقع تکلیف توجه به عمل و حرکت به سوی آن و کسب رضایت خداوند است که گاهی مطابق و یا مخالف با خواسته های انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: امامان شیعه هر کدام بر اساس تکلیف خود عمل می کنند و عاشورا یکی از جلوه های عمل به تکلیف الهی بوده است. امام حسین(ع) با سلاح مظلومیت به مبارزه حق ضد باطل پرداخت و این امر در تاریخ زنده نگه داشته شد. 

به گفته وی، یکی دیگر از جلوه های بندگی، خدمت به بندگان خداوند است در این باره نقل شده است که یکی از اصحاب رسول خدا (ص) بیمار و بستری شده بود. امام حسین (ع) به عیادت او رفتند و شنیدند که با آهی جانسوز می‌گوید: «وای از غم و اندوه.»امام حسین (ع) فرمودند: برادرم؛ غم و اندوه تو برای چیست؟ آن صحابی گفت: غم و اندوهم به خاطر قرض‌هایی است که دارم و مبلغ آن به ۶۰ هزار درهم رسیده است.امام حسین (ع) فرمودند: قرضهایت بر عهده من. ناراحت نباش.ولی آن صحابی گفت: از این می ترسم که قبل از ادای قرض خود بمیرم. امام حسین (ع) فرمودند: نترس. قبل از مرگ تو حتما آن را ادا می‌کنم و آن حضرت همین کار را هم کردند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha