پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: اکنون و پس از پایان ایام دهه اول محرم باید با نگاهی معرفت‌شناسانه، دین‌شناسانه و جامعه‌شناسانه درزمینهٔ این دستاوردهای مهم در مناسک دینی به‌خصوص در عزای اباعبدالله الحسین (ع) تدبر و تأمل شده و برای آینده توشه‌های علمی و عینی برگرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، امروز در نشست ارزیابی برنامه‌های دهه نخست ماه محرم امسال، با اشاره به اجرای مراسم عزاداری این ماه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: حقیقت این است که از محدودیت‌ها و تعطیلی‌های آئین‌های مذهبی داغ و حسرت زیادی بر دل‌ها نشسته است و اشک‌های افسوس و درد جانکاه هجران بر جان‌ها سنگینی می‌کند؛ اما با وجود این در اغلب هیئت‌های مذهبی استان پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت شد.

وی افزود: اکنون و پس از پایان ایام دهه اول محرم که اوج مراسم عزاداری حسینی است، فرصتی است که با نگاهی معرفت‌شناسانه، دین‌شناسانه و جامعه‌شناسانه و رویکرد تمدن‌سازی به این دستاوردهای مهم در مناسک دینی به‌خصوص در عزای اباعبدالله الحسین (ع) تدبر و تأمل شده و برای آینده توشه‌های علمی و عینی برگرفته شود.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه این توشه‌گیری در دو سطح کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل انجام است، اضافه کرد: با توجه به مناسبت‌های دهه آخر صفر به‌خصوص اربعین حسینی، به احتمال زیاد امسال راهپیمایی اربعین حسینی با حضور زائران غیر عراقی برگزار نخواهد شد و یا محدودیت‌های زیادی خواهد داشت.

وی افزود: به همین دلیل باید از هم‌اکنون تا یک ماه آینده همه دست‌اندرکاران با بازبینی نقاط قوت و ضعف مراسم دههٔ اول محرم ۹۹ برای برگزاری باشکوه‌تر و قوی‌تر مراسم دهه آخر صفر تدابیر لازم را بیندیشند.

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: با توجه به برودت احتمالی هوا و احتمال بیشتر خطر شیوع بیماری کروناویروس، امکان ِبرگزاری مراسم در فضای باز، بیشتر کاهش خواهد یافت.

وی افزود: متأسفانه ممکن است بی‌توجهی به هشدارهای ستاد ملی در عدم مسافرت‌های غیرضروری، موجب فرارسیدن پیک زودرس سوم کرونا شود، ازاین‌رو باید برای اقامه عزای اهل‌بیت (ع) در اربعین و ایام دهه آخر ایده‌خواهی و ایده‌یابی شده و تصمیمات و تدابیر سنجیده و متناسب اتخاذ شود.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: در میان‌مدت و درازمدت با توجه به مناسبت‌های دیگر مانند دهه فاطمیه و ایام رجب و شعبان و... در صورت تداوم بیماری باید تدابیر درازمدتی در عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اندیشیده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: البته در این میان با نگاه‌های بلندتر و افق‌های والاتر می‌توان توشه‌های بیشتری و راهبردی‌تری نیز گرفت که باید موردتوجه و اهتمام مسئولان باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha