جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فرانس

حوزه/ پروژه انفجار بندر بیروت کلید می خورد تا لبنان دوباره در معرض آزمونی دشوار قرار بگیرد؛ راه سخت استقلال، عزت و خودکفایی یا راه به ظاهر آسان تسلیم شدن و هزینه سنگین قیومیت که تا سال ها بر دوش نسل های بعدی لبنان می ماند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حدود یک ماه از انفجار بندر لبنان می گذرد. انفجاری که هنوز دلیل یا دلایل اصلی آن در پرده ابهام است، اما با نگاهی گذرا بر سود و زیان طرف های مرتبط  در این حادثه و با توجه به نظرات کارشناسان و تحلیلگرانی چون "عبد الباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب" می توان مسبب اصلی این حادثه را شناخت.عطوان معتقد است: اسرائیلی ها توسط رهبران احزاب و نهادهای امنیتی دنباله رو خود در لبنان در جریان تمامی جزئیات تحولات این کشور قرار دارند و در همین راستا طی سالیان گذشته دوربین های مدار بسته و دستگاه های استراق سمع بسیاری در نقاط بسیاری از لبنان یافت شده است. علاوه بر آن پهپادهای اسرائیل همه روزه در حریم هوایی لبنان تمامی تحولات این کشور را رصد می کنند و بعید به نظر می رسد که اسرائیلی ها در جریان ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم با قابلیت انفجار شدید انبار شده ظرف هفت سال گذشته در انبارهای بندر بیروت قرار نداشتند. علاوه بر آن این احتمال وجود دارد که محموله یاد شده توسط اسرائیلی ها برای انفجار در وقت مناسب تعبیه شده است.

حضور سراسیمه مکرون در لبنان بعد از انفجار بیروت

بعد از انفجار بیروت رئیس جمهور فرانسه خود را به سرعت به لبنان رساند و در حالی که از ویرانه های بندر بیروت دیدار می کرد؛ اظهار همدردی عمیق خود را با ملت لبنان بیان نمود.

رئیس جمهور فرانسه در این مدت دو بار به لبنان سفر نموده و هر بار با اظهارات خود ضمن اعلام اعطای کمک های مالی به لبنان خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور شده است.موضوعی که به عقیده کارشناسان دخالت آشکار در امور داخلی لبنان محسوب می شود. پس از اولین سفر او به لبنان دولت حسن دیاب که گرایش به حزب الله لبنان داشت و مورد تایید این حزب بود با فشارهای خارجی و داخلی مجبور به استعفا شد.

قلب مردم فرانسه با ضربان بیروت می‌تپد ! فرانسه هرگز لبنان را رها نخواهد کرد

آسوشیتدپرس طی یادداشتی نوشت: امانوئل مکرون که بعد از انفجار بیروت به این شهر تخریب‌شده سفر کرده بود، جمعیت پرشور را تسکین داد، وعده بازسازی شهر را داد و هم‌چنین ادعا کرد که این انفجار قلب فرانسه را به درد آورده است. مکرون گفت: “فرانسه هرگز لبنان را به حال خود رها نخواهد کرد و قلب مردم فرانسه همچنان با ضربان بیروت می‌تپد!

یک نویسنده، به نام سامر فرنگیه می‌گوید که «مکرون سیاستمداران لبنانی را مثل بچه مدرسه‌ای‌ها دور خود جمع کرده و به این دلیل که وظایف‌شان را انجام نداده‌اند، آنها را توبیخ کرده است.»

جورج مالبورنو، روزنامه‌نگار فرانسوی به نقل از یک منبع حاضر در نشست‌های گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با برخی چهره‌های سیاسی در بیروت خبر داد که او برخی مقامات لبنانی را تهدید به تحریم کرده است. این منبع در این خصوص گفت که ماکرون «تهدید کرد در صورتی که اصلاحات اجرایی نشوند، برخی مقامات را تحریم می‌کند».

نقش مهم حزب الله در عرصه سیاسی لبنان

پس از استعفای دولت دیاب در لبنان در حالی که مردم لبنان با مشکلات بسیار اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، عده ای در داخل و خارج لبنان سعی دارند که حزب الله لبنان را مسبب اصلی تمام مصائب لبنان معرفی کنند تا از این طریق بر این حزب مقاوم فشار وارد نموده و آنها را مجبور به خلع سلاح کنند.

اما در این میان دولت فرانسه به خوبی می داند که حزب الله لبنان از احزاب تاثیر گذار در ساحت سیاسی این کشور است و بدون حضور این حزب نمی تواند به اهداف کوتاه و بلند مدت خود دسترسی نماید .از این رو رئیس جمهور فرانسه در جریان سفرهای خود به لبنان با مقامات لبنانی همچون محمد رعد رئیس فراکسیون «الوفاء» وابسته به مقاومت دیدار کرده و در خصوص تغییرات سیاسی لبنان صحبت نموده است.ماکرون در سفر اخیر خود به لبنان گفت: حزب الله نماینده بخشی از ملت لبنان و از جانب مردم لبنان انتخاب شده است. مشارکت امروز میان حزب الله و دیگر احزاب در لبنان وجود دارد و حزب الله از سوی ملت انتخاب شده است.

فرانسه در آرزوی رویای استعمار لبنان

پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی در آن، انگلیس و فرانسه بر اساس قرارداد سایکس- پیکو اقدام به تجزیه مناطق تحت نفوذ یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های آن زمان کردند. مطابق قرارداد سایکس- پیکو باید سوریه بزرگ که شامل سوریه فعلی، اردن، فلسطین و لبنان بود، تحت سیطره فرانسه قرار می‌گرفت؛ اما دولت تازه‌کار انگلیس که نخست‌وزیرش یک مسیحی صهیونیست بود و فلسطین را ارض مقدس می‌دانست که می‌بایست به یهودیان برسد با نادیده گرفتن قرار داد سایکس- پیکو اقدام به تحت نفوذ قرار دادن اردن و فلسطین برای انگلیس کرد.

انگلیس حتی تلاش داشت تا با حاکم کردن فیصل فرزند ارشد شریف مکه در آن زمان، سوریه را نیز از چنگال فرانسه خارج نماید که البته بعد از مدت کوتاهی حاکمیت فیصل بر سوریه این نقشه لوید جورج بر باد رفت. به‌هر روی فرانسه توانست قیمومیت لبنان و سوریه را در اختیار بگیرد ولی قیمومیت فلسطین را که لوید جورج آن را برای سکونت صهیون‌ها برگزیده بود از دست داد.

به‌هرحال لبنان تحت قیمومیت فرانسه تقریباً ساختاری فرانسوی به خود گرفت به‌گونه‌ای حتی پس از اعلام استقلال در ۱۹۴۳ سنن فرانسه در بخش‌های مختلف حاکمیت لبنان به‌خصوص اقتصاد باقی ماند. تا سال های نفوذ فرانسه  لبنان شبکه ای از مدارس فرانسوی و نیز فرانسه زبان داشت که تا همین لحظه نیز حیات خود را حفظ کرده اند. در همین حال روابط فرانسه با میانجیگیران قدرت در لبنان نیز گرم بود، افرادی که برخی شان متهم هستند به تشدید بحران سیاسی و اقتصادی لبنان.

سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان به عنوان اولین کشوری که بعد از حادثه بندر بیروت به این کشور سفر نمود برای بیشتر ناظران سیاسی و کارشناسان تداعی کننده قیومیت فرانسه بر کشور لبنان است.گویی هنوز فرانسه لبنان را مستعمره خود می داند و از این رو به خود اجازه می دهد در امور داخلی این کشور دخالت آشکار کند.

کاشت درخت سدر نماد ملی لبنان به دست استعمارگر قدیمی

 روز اول سپتامبر، مصادف باصدمین سالگرد اعلامیه شکل‌گیری لبنان بزرگ و آغاز حکومت فرانسه بر این کشور مکرون به بیروت باز گشت تا ببیند آیا اصلاحات وعده داده شده انجام گرفته‌اند یا نه.!

امانوئل مکرون، در سفر دوم خود به لبنان به همراه اعضای یک گروه غیردولتی در جریان مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس لبنان در جنگل حفاظت‌شده «جاج سدار» در شمال شرق بیروت یک درخت سدر کاشت.

لازم به ذکر است، ژنرال گورو فرانسوی در یک سپتامبر ۱۹۲۰ سوریه را به چند کشور تقسیم کرد که از جمله آنها لبنان بزرگ بود که پایتخت آن بیروت اعلام شد. پرچم لبنان ادغام دو پرچم لبنان و فرانسه با هم است. این کشور جدید به نام لبنان بزرگ براساس افزودن شهرهای ساحل، بقاع، طرابلس، جنوب دشت عکار به منطقه تاریخی در کوه لبنان که خودمختار و تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی بود، توصیف شد. لبنان به مدت ۲۳ سال یعنی تا سال ۱۹۴۳ میلادی تحت قیومیت فرانسه بود. 

مقارن شدن سفر رئیس جمهور فرانسه در تاریخ یک سپتامبر و تاسیس لبنان این پیام را به مردم و مسولان لبنانی دارد که این کشور همچنان تحت قیومیت فرانسه است و در شرایط کنونی گریزی از این واقعیت نیست.

 پشت پرده طومار عجیب ۶۰ هزار لبنانی که خواهان اعمال نفوذ فرانسه هستند

به گزارش آسوشیتد پرس، در روزهای گذشته یک عریضه عجیب در فضای مجازی منتشر شد که خواستار آن بود تا فرانسه موقتا اعمال نفوذ خود را در لبنان احیاء کند. در این یادداشت ادعا شده بود که رهبران لبنان  ناتوانی کامل خود را برای اداره کشور و تامین امنیت آن ثابت کرده اند.

از این اقدام عمدتا به عنوان یک نظر مضحک یاد می شود – حتی خودِ ماکرون چهارشنبه به ساکنانِ بیروت گفته بود " به خودتان بستگی دارد سرنوشت خودتان را تعیین کنید."   اما ۶۰ هزار نفر این عریضه را امضا کرده اند، از جمله اعضای جامعه مهاجران لبنان که حدود ۲۵۰ هزار نفر هستند و همچنین لبنانی هایی هستند که می گویند این اقدام راهی برای بیان بی اعتنایی به طبقه  سیاسی کشور و ابراز ناامیدی از آنها است.

اما شاید اظهارات فریبکارانه مکرون که اعلام کرده بود رابطه برادری میان فرانسه و لبنان وجود دارد و از این حیث فرانسه در قبال جوانان لبنانی برای تحقق رویاهایشان وظیفه دارد و از سوی دیگر دیدار وی با خواننده معروف زن لبنانی "فیروز" و تبلیغات نمایشی دیگر برای کشور بحران زده ای که از ابتدایی ترین صنایع پایه بی بهره است در تهیه این طومار بی تاثیر نباشد.

 دخالت در لبنان سرپوشی بر مشکلات داخلی فرانسه  

بر اساس این گزارش، لیا، دانشجوی مهندسی در بیروت که به خاطر مسائل سیاسی نمی‌خواهد  نام خانوادگی‌اش در گزارش بیاید، می‌گوید که «من مردمی را که خواهان حکمرانی فرانسه هستند درک می‌کنم، آنها امیدی ندارند». او به شدت علیه این ایده حرف می‌زند و با کسانی که مکرون را به شکل ناجی می‌بینند، مخالف است و می گوید : «مکرون که نتوانسته مسایل کشور خودش و مردمش را حل کند، چطور ما رانصیحت می‌کند»؟

سکوت مرگبار کشورهای عربی، چراغ سبز برای دخالت فرانسه در لبنان

بعد از انفجار بیروت یک رهبر یا وزیر خارجه از جهان عرب برای اظهار همدردی با لبنانی ها به این کشور سفر نکرد گویی طی سناریویی از پیش تعیین شده باید بعد از این حادثه تمام اعراب سکوت اختیار کنند تا تنها ناجی لبنان، فرانسه استعمارگر لبنان بتواند به مستعمره قدیمی خود سری بزند.

عبدالباری عطوان طی مقاله ای نوشت: همه عرب‌ها باید از خود خجالت بکشند که « امانوئل مکرون» نماینده فرانسه استعمارگر اولین کسی بود که پس از ویران شدن نیمی از بندر بیروت در اثر انفجار، از لبنان بازدید کرد و حتی یک رهبر و یا وزیر خارجه عرب به منظور اعلام همبستگی وارد فرودگاه بیروت نشد و یا خواستار برگزاری کنفرانسی نشد تا از نظر مادی ، پزشکی و یا روحی، مرهمی بر زخم مجروحان این کشور بگذارد. 

به نوشته روزنامه مزبور، ۳۰۰ میلیون دلار تمام آن چیزی بود که کنفرانس پاریس توانست از دولت‌های شرکت کننده و در راس آنها آمریکا برای کمک به لبنان جمع‌آوری کند. برخی از وزیران خارجه عرب نیز از سر رو دربایستی و به منظور جلب نظر سرور آمریکایی و فرانسوی خود، در آن مشارکت کردند، در حالی که این مبلغ از نرخ تابلویی که یک امیر و یا پادشاه عربی سالن یکی از کاخ های خود را با آن زینت می‌بخشند، کمتر است.

گناه لبنان مقاومت در برابر صهیونیست هاست

رأی الیوم اضافه کرد: گناه لبنان از نظر رژیم‌های عرب یاد شده آن است که تنها کشور عربی است که در مقابل اشغالگری اسرائیل ایستادگی کرده و در مقابلش به یک موازنه راهبردی دست یافته است و مردان شرافتمند قدرتمندی را در خود جای داده که از کرامت و عزت‌شان دفاع می‌کنند و تنها کشور عربی است که از فلسطین یاد می‌کند و از کشورهای عرب که به آرمان «بیت المقدس اشغالی» و «مسجد الاقصی» پشت کرده‌اند، نام می‌برد.

وحشت صهیوینست ها و غربی ها از نقشه راه حزب الله برای تبدیل لبنان به کشور تولید کننده

حدود یک ماه قبل از فاجعه بندر بیروت حادثه ای که در مسیر نابودی لبنان و در راستای منافع محور آمریکایی و غربی صهیونیستی به وقوع پیوست؛ سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی تاریخی و راهبردی خود در چهاردهمین سالگرد فرارسیدن جنگ ۳۳ روزه، به نکات ارزنده و مهمی اشاره کرده بود: "طی دو دهه گذشته سیاست‌های اقتصادی در کشور بر نقش لبنان در قالب صلح منطقه‌ای استوار بود ،تا کشور بر بخش خدماتی تکیه کند و با این کار بخش‌های کشاورزی و صنعت به چند دلیل ضربه خوردند‎.باید از طریق تبدیل لبنان به یک کشور تولیدکننده بعد از آن‌که سال‌های متمادی تنها مصرف‌کننده بود، تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. از پیش‌شرط‌ های زندگی عزتمند برای هر ملتی آن است که کشوری تولیدکننده باشد، کشاورزی و صنعت برای هر ملتی مانند آب و اکسیژن است و تبدیل لبنان به یک کشور تولیدکننده مسؤولیتی است که هم به‌عهده دولت و هم بر دوش ملت قرار دارد.

 مردم لبنان باید به سمت کشاورزی حرکت کنند و تمام عوامل طبیعی برای پیشرفت در این عرصه با حمایت دولت مساعد است. ما برای تبدیل لبنان به یک کشور دارای کشاورزی و صنعت به تصمیم و انگیزه نیاز داریم. حزب الله مردم لبنان را به احیای بخش‌های صنعت و کشاورزی دعوت می‌کند.گذشته از این نکات مهم در سخنرانی سید حسن نصر الله اشاره ایشان به همکاری ایران و چین و لبنان از دیگر مباحثی است که محور عربی- عبری غربی درباره آن احساس خطر نمودند.

سید مقاومت در همین سخنرانی با اشاره به از خودگذشتگی ایران برای کمک به لبنان گفت: هنگامی که ایران فروش فرآورده‌های نفتی به لبنان با لیره را قبول می‌کند دارد فداکاری انجام می‌دهد. نمونه اقتصادی ایران نمونه بدی نیست چرا که محاصره و تحریم را پشت سرگذاشته و به خودکفایی رسیده است.سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنچه لبنان با آن مواجه است تهدید به گرسنگی و فروپاشی اقتصادی است و لبنان قادر است تهدید را به فرصت تبدیل کند و از هیمنه سیاست‌های نادرست خارج شود. من به مردم لبنان می گویم که ما قادریم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

آزمون سخت لبنانی ها؛ انتخاب نقشه راه حزب الله یا استعمار جدید فرانسه

با نگاه دقیق بر سخنان مهم سید مقاومت می توان به  دلایل طرح نقشه از پیش طراحی شده  ویرانی لبنان و هدایت این کشور به سمت تحت قیومت رفتن  کشورهای غربی از جمله فرانسه پی برد.

سید مقاومت یک ماه قبل از انفجار بیروت لبنانی ها را به کشاورزی تولید و ایجاد صنعت داخلی فرا می خواند و از آنها می خواهد تهدید را تبدیل به فرصت کنند. و در این میان ایران را به عنوان الگویی مناسب که تحت فشار های بین المللی موفق به خودکفایی شده معرفی می کند و از سوی دیگر با استقبال از رابطه خوب با چین و عراق آن را فرصت بزرگی برای لبنان می داند.

اما نزدیک شدن کشورهای منطقه با یکدیگر و از سوی دیگر همکاری با ابر قدرتی چون چین به نفع محو رغربی و آمریکایی نیست از این رو لازم است تا نقشه ای طراحی شود که مردم لبنان را از حرکت به سمت استقلال و خود کفایی منصرف کند و آن ها را امیدوار به کمک دولت های غربی به خصوص استعمارگر قدیمی فرانسه کند از این رو پروژه انفجار مرفا کلید می خورد تا لبنان دوباره در معرض آزمونی دشوار قرار بگیرد راه سخت استقلال ، عزت و خودکفایی یا راه به ظاهر آسان تسلیم شدن و هزینه سنگین قیومیت که تا سال ها بر دوش نسل های بعدی لبنان می ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha