جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 917442
۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
تصاویر / مراسم عزاداری شب دوم اباعبدالله در هیئت هنر و رسانه استان قم

حوزه/ یکی از اموری که انسان به واسطه ی آن مورد امتحان الهی قرار می گیرد دلبستگی های اوست. گاه ممکن است این دلبستگی ها مادی باشد مانند مال و فرزند و گاه ممکن است دلبستگی انسان به چیزی از جنس معنویات باشد مانند حب و علاقه ی انسان به اهل بیت علیهم السلام.

خبرگزاری حوزه، | خداوند در قرآن می فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترْکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ» (1) آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می ‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌ گیرند.

سنت آزمایش و ابتلاء الهی همواره انسان مومن را بر سردو راهی‌ها یا چند راهی‌ها قرار می دهد تا در سایه ی اختیارخویش دست به انتخاب بزند.

یکی از اموری که انسان به واسطه ی آن مورد امتحان الهی قرار می گیرد دلبستگی های اوست. گاه ممکن است این دلبستگی ها مادی باشد مانند مال و فرزند و گاه ممکن است دلبستگی انسان به چیزی از جنس معنویات باشد مانند حب و علاقه ی انسان به اهل بیت علیهم السلام.

از دیگر سو تمامی تکالیف و وظایف الهی که بر دوش انسان قرار دارد از مصادیق امتحان و ابتلاء الهیست.

گاهی شرایط به گونه ای است که انسان با حضور پررنگش در عزاداری ها، خود را در صف محبان اهل بیت علیهم السلام قرار می دهد و اینگونه دلبستگی اش را نشان می دهد و گاه ممکن است شرایط به گونه ی دیگری رقم بخورد و انسان مجبور شود به خاطر اولویت هایی دیگر، عزاداری را در خلوت خانه ی خویش تجربه کند.

آنچه در این میان مهم است این است که هر دو شرایط، بستری برای آزمایش الهیست و سعادتمند کسی است که با موفقیت از این آزمایش بیرون آید.

در قرآن درباره ی اصحاب سبت آمده است که خداوند به آن‌ها دستور داده بود که روز شنبه ماهی صید نکنند. «إِذْ تَأْتیهِمْ حیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتیهِمْ کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُون» (۲) همان هنگام که ماهیانشان، روز شنبه (که روز تعطیل و استراحت و عبادت بود، بر سطح آب)، آشکار می‌شدند؛ امّا در غیر روز شنبه، به سراغ آنها نمی‌آمدند؛ این چنین آنها را به چیزی آزمایش کردیم که نافرمانی می‌کردند!

اما این گروه به دنبال راهی برای دور زدن دستور الهی بودند. به همین دلیل گفتند: ما روز شنبه صید نمی‌کنیم؛ ولی حوضچه‌هایی کندند و روز شنبه آب را به درون آن حوضچه‌ها هدایت می‌کردند. وقتی ماهی‌ها درون حوضچه‌ها می‌رفتند، جلوی آب را می‌بستند و روز یک شنبه می‌رفتند آنها را صید می‌کردند.

اینگونه دستورات برای محک زدن کمیت و کیفیت ایمان و میزان تبعیت آنها بود. امسال نیز کرونا شرایطی را فراهم کرده است که رعایت پروتکل های بهداشتی و دور شدن از اجتماعات بزرگ اسباب امتحانی برای دوستداران حسینی است.

تا امتحان نباشد رشد و کمال صورت نمی‌گیرد و کرونا امسال می تواند زمینه ی رشد و کمال انسان را فراهم آورد. ظهور حقیقی شخصیت افراد به واسطه ی نوع رفتارهای گزینشی آن ها امکان پذیر خواهد بود و یکی از حکمت هایی که برای آزمایش الهی مطرح می شود آگاهی نسبت به طهارت و خباثت نفس انسان است؛ چرا که برجستگی ها و کرامت های روحی انسان در شرایط دستور ابتلاء خود را نشان می دهد.

انسان مؤمن نیز می تواند با تبعیت از آنچه عقل و شرع می گوید طهارت نفس خویش را بروز داده و ایمان خود را در شرایط کرونایی اینگونه ثابت کند.

خداوند در قرآن می فرماید:

(وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّی نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنْکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ) (۳)

«ما همه شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند و اخبار شما را بیازماییم.»

  

زهرا ابراهیمی

  

پی نوشت ها:

۱. العنکبوت / ۲

۲. الاعراف / ۱۶۳

۳. محمد/۳۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گل نرگس IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام و احترام عالی بود موفق باشید.