جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / مراسم عزاداری شب دوم اباعبدالله در هیئت هنر و رسانه استان قم

حوزه/ خطیب آیین عزاداری هئیت هنر و رسانه استان قم گفت: تبلیغ و هنر دو کلمه مهم و بهم پیوسته است که هر بار هنر به کمک تبلیغ آمد، آنجا موفق تر عمل شد، چرا که هنر اثرگذارترین ابزار برای ترویج و تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی طهماسبی در دومین شب از مراسم عزاداری خانواده بزرگ مطبوعات و هنرمندان استان قم که در مجمتع فرهنگی تربیتی توحید برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) در خصوص خیر دنیا و آخرت گفت: حضرت می فرمایند؛ «کَتَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَه إلَی‌ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ: یَا سَیِّدِی! أَخْبِرْنِی‌ بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَالآخِرَه! فَکَتَبَ علیه‌السلام: بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. أَمَّا بَعْدُ، فَإنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَا اللهِ بِسَخَطِ النَّاسِ کَفَاهُ اللَهُ أُمُورَ النَّاسِ؛ وَمَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَهِ وَکَلَهُ اللَهُ إلَی‌ النَّاسِ؛ وَالسَّلَامُ».(بحارالانوار، مجلسی، ج ۶۸ ص ۲۰۸) امام صادق‌ علیه‌ السّلام‌ می فرماید: «مردی‌ از اهل‌ کوفه، نامه‌ای‌ به‌ محضر حضرت‌ حسین‌ بن‌ علیّ (علیه‌ السّلام) نوشت‌ بدین‌ مضمون‌: ای‌ سیّد من‌ و آقای‌ من! مرا خبر ده‌ که‌ خیر دنیا و آخرت‌ در چیست؟ حضرت‌ برای او چنین‌ نوشتند: بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم. کسی که‌ رضای خدا را طلب‌ کند، گرچه‌ همراه‌ با ناراحتی و غضب‌ مردم‌ باشد، خداوند او را از امور مردم‌ کفایت‌ می‌کند(خدا او را بس است). و کسی که‌ رضا و پسند مردم‌ را طلب‌ کند، اگرچه به‌ غضب‌ و سَخط‌ خداوند منتهی شود، خداوند امور او را به‌ مردم‌ واگذار می کند.»

وی ادامه داد: سیره علمی و عملی ائمه هدی(ع) از گذشته تا آینده برای ما درس و الگو زندگی است و اگر نسبت به آن تأسی پیدا کنیم می توانیم از این گذار گذر کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه، به نقش و اهمیت تبلیغ همراه با هنر اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجا که مجلس به نام هنر و رسانه است بر خود لازم می دانم در این خصوص نکاتی مطرح کنم. "تبلیغ"، رساندن پیام است، با استفاده از ابزار مناسب و موثر. در جهان امروز، برای جذب انسان‌ها به افکار و عقاید مختلف تبلیغات وسیعی صورت می‌گیرد و صاحبان مکاتب برآنند تا با استفاده از تبلیغ مناسب، مردم را پیرو خویش سازند و اندیشه‌های خود را بر آنان تحمیل کنند.

وی ادامه داد: اما در اسلام، مراد از تبلیغ، آشنا نمودن مردم با احکام اسلامی و معارف الهی و بشارت دادن مومنان و انذار و هشدار مخالفان است. "در قرآن کریم برای تبلیغ، کلمات "انذار"، "بلاغ"، "تبشیر"، "تخویف "، "هدایت "، "ارشاد"، "دعوت " و "امر به معروف و نهی از منکر" آمده‌است که هر یک به بعدی از ابعاد تبلیغ، اشاره دارد. "

حجت الاسلام طهماسبی گفت: از سوی دیگر از آنجا که وقوع هر امری نیاز به ابزار و امکانات مناسب دارد، تبلیغ نیز به ابزار و امکانات خاص خود نیازمند است. ابزار تبلیغات تا آنجا مورد توجه و اهمیت قرار گرفته‌است که بعضی از اندیشمندان و صاحب‌نظران ارتباط شناسی، ابزار پیام‌رسانی را همان پیام خوانده‌اند. به عبارت دیگر پیام‌رسانی و تبلیغات را زمانی مفید و موثر می‌دانند که از ابزارها و ادوات مناسب و مدرن بهره گیرند. هرچند امروزه در جهان از امکانات و ابزارهای مختلف و متعددی جهت ترویج و تزریق پیام، و تبلیغ و تلقین ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی بهره‌برداری شده و اصولاً تمیز و تقسیم‌بندی کامل ابزار تبلیغ، کاری بس مشکل است، اما آنچه مسلم است برای رساندن پیام، باید ابتدا با مخاطب ارتباط برقرار نمود.

وی خاطرنشان کرد: از گذشته‌های دور همواره مهم‌ترین وسیله ارتباط با دیگران، "قلم" و "سخن" بوده‌است. خداوند در "سوره قلم" به "قلم" سوگند یاد کرده و فرموده‌است: "ن و القلم و ما یسطرون" (قسم به قلم و آنچه بدان می‌نگارند) رسول گرامی اسلام(ص) نیز، ارزش نوشته‌های یک عالم دینی را که با آن نوشته‌ها، انسان‌های زیادی هدایت شوند، از خون شهیدان برتر می‌داند و می‌فرماید: "اذا کان یوم القیامه وزّن مداد العلماء بدماء الشّهداء فیرجح مداد العلماء علی دماء الشهداء" (هنگامی که در روز قیامت مرکب قلم دانشمندان با خون شهیدان سنجیده شود، آن مرکب بر خون شهیدان برتری می‌یابد.) اما امروزه ‌استفاده از روش القای غیرمستقیم در تبلیغ، جایگاه خاصی پیدا کرده‌است و تبلیغ، تنها منحصر در سخنرانی و نوشتن مقاله و کتاب نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: بدون تردید امروزه غالب‌های مختلف هنری اعم از شعر، داستان، نمایش‌نامه و اجرای تئاتر، سینما و تلوزیون، نقاشی و گرافیک، خوشنویسی و حتی اجرای موسیقی به عنوان جذاب‌ترین و در عین حال رساترین ابزار جهت انتقال پیام، مورد استفاده قرار می‌گیرد. "حضرت آیة‌الله خامنه‌ای" در مراسم سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی(۱/۴/۱۳۶۶) در این خصوص می‌فرمایند: "ابزارهای هنری، بی شک، رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. " ایشان همچنین در سخنرانی چاپ شده در روزنامه جمهوری اسلامی(۱۲/۳/۱۳۶۳) می‌فرمایند: "هنر در جمهوری اسلامی یک وسیله و ابزار و از شمار بهترین‌هاست، اگر جمهوری اسلامی حرفی را برای گفتن و یا ایده‌ای برای عرضه کردن دارد، این عرضه باید با بهترین شیوه‌ها که همان هنر است، انجام گیرد. "

وی بیان داشت:اما در خصوص ارائه تعریف از "هنر" باید گفت: "شکل اصیل و متعالی هنر پدیده‌ای است که به شدت تعریف‌گریز است و نمی‌توان آن را در چارچوب عبارات، محصور نمود و این تعریف‌گریزی، ریشه در ذات هنر اصیل دارد و تعاریفی که از پدیده هنر و رشته‌های آن ارائه می‌شود کمک تقریب به ذهن است. "

حجت الاسلام طهماسبی ادامه داد: به گواهی تاریخ استفاده‌ از ابزار هنر در تبلیغ همواره بسیار مؤثر واقع‌ شده‌است. زیرا همانگونه که گفته شد هنر، امری فطری است پس تبلیغ هنری، فطری‌تر است‌ و به‌ تناسب‌ فطری‌ بودن، حَکَمی‌تر. این‌ آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ هیچگاه از آن بی‌ نیاز نیستیم‌، یعنی آنکه در امر تبلیغات‌ قادر باشیم‌ که‌ حکیمانه، ‌ فطرت‌ و سرشت‌ بشریت‌ را تحت‌ تأثیر قرار دهیم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha