شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین برنجکار

حوزه/ انجمن علمی کلام اسلامی در مأموریت جدید به دنبال نقد موضوعاتی مانند شیعه شناسی غربی، تاریخ کلامی با رویکرد نقد شبهات، نقد شبهات جدید در موضوع علم فیزیک، زیست شناسی و... است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری، نشست مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: این نشست امروز با حضور اعضای پیوسته و وابسته که در مجموع  ۳۱۶ نفر می باشند، برگزار شد. 

وی افزود: اگر در نشست از ۱۱۹ نفر از اعضای پیوسته، ۶۰ نفر  حاضر شوند، انتخابات این دوره برگزار می شود، در غیر این صورت زمان آن تغییر خواهد کرد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان این که اعضای هیئت مدیره ۷ نفر و علی البدل نیز ۲ نفر می باشند، ادامه داد: لازم است ۴ نفر از این اعضاء دارای مدرک دکتری و ۳ نفر بعدی هم دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته کلام باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در طول ۱۴ سال از زمان راه اندازی این انجمن، فعالیت و آثار بسیار شاخصی از سوی فرهیختگان و اساتید مبرز این رشته انجام شده،  اظهار داشت: از جمله آن چاپ و نشر شرح تجرید، روش شناسی علم کلام، در خارج با موضوع کرونا و ۲۷ شماره مجله علمی پژوهشی کلام و... در ادامه برگزاری مدارس تابستانه در شهرهای اصفهان با موضوع نقد شیعه شناسی غربی، مشهد، زاهدان با موضوع نقد وهابیت سلفی، مازندران با موضوع نقد مسیحیت تبشیری و ... بوده است.

وی هدف از راه اندازی انجمن کلام را ایجاد ارتباط بین مراکز مختلف پژوهشی، ایجاد هم افزایی و پیدا کردن و پرکردن خلأهای موجود با همکاری مراکز علمی معرفی کرد.

این استاد حوزه گفت: گاهی اوقات در انجمن برنامه هایی مانند بررسی مباحث تاریخ کلام و بررسی و نقد موضوع شیعه شناسان غربی با هدف شناسایی خلأ های موجود و توجه دادن و ارائه پاسخ های مناسب از سوی مراکز علمی حوزوی به نظرات ارائه شده در مورد دین، اسلام، تشیع از سوی متفکران غربی برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان این که از جمله خلأهای موجود در حوزه، بی توجهی به موضوع تاریخ کلام و خارج کلام است، افزود: سعی این انجمن، توجه دادن مراکز علمی به این موضوعات مطرح شده است. امروز این انجمن تلاش کرده با نگاه اجتهادی و استنباطی و بر مبنای ادله اربعه درس خارج کلامی برگزار کند.  

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه افزود: معتقدم تا توجه جدی و حمایت به موضوع برگزاری درس خارج کلام نشود، این خلأ در حوزه رفع نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انجمن کلام در مأموریت جدید به دنبال نقد موضوعاتی مانند شیعه شناسی غربی، تاریخ کلامی با رویکرد نقد شبهات، نقد شبهات جدید در موضوع علم فیزیک و زیست شناسی است، گفت: در کنار این، تأکید انجمن، اجتهاد در منابع دینی است. معتقدیم باید ابتدا شناخت خوب و کافی نسبت به معارف دینی وجود داشته باشد تا در ادامه بتوان در ابعاد مختلف کلامی مؤثر واقع شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha