پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هیئت نمایندگی روسیه در کنفرانس بین المللی "صلح در اسلام؛ عالی ترین هدف پایه‌ای"

حوزه/ هیئت نمایندگی روسیه در کنفرانس بین المللی "صلح در اسلام؛ عالی ترین هدف پایه‌ای" با تایید قطعنامه پایانی از ایجاد روابط اسرائیل و امارات حمایت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کنفرانس بین المللی "صلح در اسلام؛ عالی ترین هدف پایه‌ای" توسط شورای عالی جوامع مسلمان به ریاست معاون رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و شورای فقه امارات متحده عربی عبدالله بن بایا تشکیل شد. این رویداد هفته گذشته و به صورت آنلاین برگزار شد.

نمایندگان روسیه در این کنفرانس مفتی اداره معنوی مسلمانان قسمت آسیایی روسیه نفیقولا آشیروف و رئیس بخش بین المللی مفتی داغستان شیخ الدین حسینوف بودند.

این کنفرانس دو هفته پس از اعلام اسرائیل و امارات برای برقراری روابط رسمی دیپلماتیک برگزار شد. در ماه می امسال، پروازهای مستقیم بین ابوظبی و تل آویو آغاز شد و در تاریخ 31 آگوست، یک هیئت رسمی اسرائیلی به امارات سفر کرد و توسط وزیر امور خارجه امارات انور قرقاش پذیرفته شد. بنابراین امارات پس از مصر، اردن و موریتانی چهارمین کشور عربی خواهد بود که رسما اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

در جریان برگزاری این کنفرانس بین المللی روحانیون اسلامی از کشورهای مختلف علامت دار به نظر می رسد، خصوصا اینکه هیچ یک از شرکت کنندگان با دولت یهود مخالفت نکردند.

و اگرچه در قطعنامه کنفرانس (که هیئت روسی نیز به آن رای داد) مستقیما از کشور اسرائیل نام برده نشده است، اما یک بخش بسیار عجیب وجود دارد: "تایید روندهای سیاسی در طول تاریخ اسلام؛ آنچه از حقوق بین الملل مدرن ناشی می شود، تصمیم گیری در مورد جنگ و صلح، صلاحیت منحصر به فرد حاکم است و تحت هیچ شرایطی مجاز نیست که در تعیین یا عملکرد آن، شخص دیگری غیر از آن در کشور خود دخالت کند. این همان چیزی است که در جهان مدرن به عنوان مفهوم حاکمیت ملی شناخته می شود."

بنابراین، شرکت کنندگان می خواهند بگویند که اگر هر دولت اسلامی تصمیم به برقراری روابط صلح آمیز با اسرائیل می گیرد، نباید از نظر منشور یا از نظر عقیده محکوم شود.

البته نظرات مفتی نفیقولا اخیرا تغییر کرده است. وی قبلا صهیونیسم را به سختی محکوم می کرد و از دولت اسرائیل انتقاد می کرد، به همین دلیل رئیس شورای مفتی روسیه راویل گاینوتدین (که اداره معنوی مسلمانان قسمت آسیایی روسیه در حوزه قضایی وی واقع شده است) مجبور شد عملکرد او را توجیه کند.

البته نمایندگان جوامع اسلامی روسیه برای مدت طولانی به منظور درمان (که همه از شهرت بالای کلینیک های یهودیان اطلاع دارند) و گردشگری به اسرائیل سفر می کنند. به عنوان مثال، معروف است که مفتی های تاتارستان گابد الله گالیولین، گوسمان ایسخاکوف و کامیل سامیگولین، از کشور اسرائیل بازدید کردند. همچنین، رئیس فعلی مجمع معنوی مسلمانان روسیه آلبیر کورگانوف، در سال 2011 به اسرائیل رفت و حتی در مسجد تل آویو "حسن بک" نماز خواند. آنجا روحانیان محلی به او گفتند که شرایط آسانی برای مسلمانان در اسرائیل ایجاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha