پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
صفرعلی قهرمانی -  موسسه الحکمه

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: محصولات رسانه ای غرب از جمله فیلم و سریال های آمریکایی در واقع جاده صاف کن نظام لیبرال _ سرمایه داری هستند.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سرمایه گذاری عظیم و هدفمند جریان رسانه ای غرب به منظور ترویج سبک زندگی آمریکایی و غربی و تحکیم پایه های نظام لیبرال – سرمایه داری اظهار داشت: در حال حاضر شبکه هایی چون "نتفلیکس"، "اچ بی او" و ... که پیش قراولان رسانه ای اندیشه غربی هستند در زمره نظریه پردازانی به شمار می روند که به معنای واقعی کلمه، جاده صاف کن اندیشه مسیحی در جهان غرب هستند.

وی افزود: آن ها در جریان تولید صدها فیلم و به خصوص سریال به مساله عدالت خواهی مردم خود نیز ورود می کنند اما باید توجه داشت که این جریان در واقع یک جریان انفعالی است که در سال های اخیر به شدت تحت تأثیر شورش ها و اعتراضات خیابانی در اروپا و آمریکا بوده است، ضمن آن که آن ها مفهوم عدالت را به عدالت اقتصادی تقلیل می دهند، آن هم با تعریف ویژه ای که خود از آن ارایه و بسط می دهند.

تعریف خاص رسانه های غربی از مفهوم عدالت

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: آن ها به دنبال القای این مساله هستند که هر کس به اندازه ای که داراست باید در جامعه برخوردار هم شود و به نظر می رسد که این مسأله متأثر از نگاه سوسیالیستی است گرچه بعضاً به جهت راضی کردن مخاطب انتقاداتی هم در سریال ها مطرح می کنند و مثلاً می گویند که عامه جامعه باید برخوردار باشد اما اگر در محصولات رسانه ای و هنری غرب و آمریکا دقت کنیم، در نهایت حرفشان این است که کسی که بیشتر دارد حق اوست که درآمدش هم بیشتر باشد و تمتع و لذت بیشتری هم ببرد به این بهانه و عنوان که مالیات بیشتری می دهد و حال آن که می دانیم این هم یک حقه و دروغ است، چرا که در عمل فرار مالیاتی بین طبقه مرفه و قدرتمند به جهت رشوه هایی که می دهند یا تحت تأثیر مسایل دیگر، بیش از اقشار متوسط و ضعیف جامعه غربی و آمریکایی است.

رسانه ها در غرب، لیبرال و محافظه کار هستند

وی اضافه کرد: از سویی باید توجه داشت که جریان رسانه ای و هنری در آن جا وظیفه دارد که هوای هیئت حاکمه را داشته باشد و لذا اولاً رسانه ها، لیبرال هستند و ثانیاً محافظه کار می باشند و از این رو چندان نمی توانند انتقادهای تند و انقلابی به وضعیت حاکم داشته باشند، گرچه بعضاً انتقاداتی مطرح می کنند اما طوری نیست که اصل سیستم حاکمیت را زیر سؤال ببرد.

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون همچنین گفت: در واقع اگر خوب دقت کنیم، متوجه می شویم که همین انتقادها نیز به شکل حرفه ای و کاملاً حساب شده است و آن ها موظف هستند که از اصل حاکمیت و سیستم لیبرال – سرمایه داری دفاع کنند و این مساله نیز تنها محدود به بحث عدالت نمی شود بلکه در دیگر ابعاد نیز به نوعی ساری و جاری است.

"سقوط کاخ سفید"؛ فیلمی با موضوع مذاکره با ایران

وی بیان داشت: مثال ساده اش فیلمی است با عنوان"سقوط کاخ سفید" که در آمریکا به فاصله کوتاهی پس از پیروزی جریان موسوم به اعتدال در کشورمان اکران شد و موضوع آن درباره رئیس جمهوری است که می خواهد با ایران مذاکره کند و جالب این که اولین گفتگویش هم تلفنی است. در این فیلم متوجه می شویم که یکی از اعضای کنگره به شدت مخالف این گفتگوها و مذاکرات است و همین فرد کودتا کرده و کاخ سفید سقوط می کند اما باز هم در چنین اثری، سیستم حاکمه و رئیس جمهور آمریکا افراد سالمی هستند و دلشان در گروی اعتلای آمریکا و خدمت به مردم می باشد و تنها یک نفر انسان افراطی دچار مشکل شده و کودتا می کند.

حجت الاسلام قهرمانی تأکید کرد: آن چه قابل توجه است این که حتی چنین فیلم هایی به ظاهر صریح و جسور نیز کلیت سیستم جامعه غربی و آمریکایی را زیر سؤال نمی برند

فساد و تبعیض اقتصادی؛ پاشنه آشیل غرب

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز پاشنه ی آشیل غرب و آمریکا، فساد و تبعیض اقتصادی است، گفت: اگر اقتصاد را از نظام لیبرال -سرمایه داری بگیریم، با توجه به این که اساساً فلسفه شکل گیری آن نیز به نوعی همین است، دیگر عملاً از آن چیزی باقی نمی ماند چون صرفاً نگاه مادی بر این سیستم و ساختار حاکم است.

وی افزود: اصلی ترین قدرت راهبردی غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا در برابر دیگران همین اقتصاد است، کما این که در حال حاضر وقتی ارتش چند صدهزار نفری آمریکا در منطقه غرب آسیا نمی تواند جلوی جریان مقاومت و در رأس آن، ایران اسلامی را بگیرد، آن ها در سال های اخیر از طریق اهرم اقتصادی و تحریم به دنبال تشدید فشارها بر ما بوده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب ادامه داد: اگر این مبنا و مولفه زیر سوال برود و بر این موضوع توجه شود که در حال حاضر نظام آمریکا و هیئت حاکمه آن دچار بدهی سنگین به بانک جهانی و حتی ایالات های خود و نیز دچار شکست های پی در پی در نبرد با چین و دیگر کشورهاست، در آن صورت نظام لیبرال – سرمایه داری بیش از پیش دچار مشکل و چالش جدی می شود.

نظام رو به افول آمریکا با قدرت رسانه سرپاست

وی همچنین با تأکید بر این که اهمیت و حوزه ی تأثیرگذاری رسانه بر جوامع انسانی، روز به روز بیشتر می شود، گفت: اگر آمریکا و غرب حتی قدرت اقتصادی خود را از دست بدهند باز هم با قدرت رسانه می تواند به شکل ظاهری هم که شده خود را سرپا نشان دهد، کما این که در اوج جنگ اقتصادی آمریکا با چین، به دستور ترامپ، فعالیت رسانه های چینی در آمریکا محدود و ممنوع می شود چرا که آن ها می دانند اگر رسانه و قدرت آن را از دست بدهند، در واقع همه چیز را از دست می دهند.

حجت الاسلام قهرمانی اظهار داشت: اگر بخواهم با مثال عرض کنم باید بگویم که امروز وضعیت آمریکا مثل شهربازی بادی است که باد آن را رسانه ها تامین می کنند و لذا اگر باد این شهربازی از بین برود، در واقع چیزی از آن باقی نمی ماند.

پهلوان پنبه هایِ آمریکایی و قدرت رسانه

وی افزود: شما اگر سریال ها و فیلم های آمریکایی را ببینید متوجه می شوید که از طریق رسانه، نسبت به قدرت نظامی آمریکا و سربازان آن ها بزرگ نمایی می شود به طوری که انسان با پهلوان پنبه هایی مواجه است که توسط رسانه ها باد شده اند اما در واقع این طور نیست، کما این که به عنوان مثال انتشار فیلم های کوتاه از دستگیری آمریکایی ها در خلیج فارس توسط بچه های سپاه، آبروی آن ها را بر باد داد و تصور غلط رایج از قدرت نظامیان آمریکایی را بر هم زد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    لطفا زندگی حجةالاسلام پناهیان را منتشر کنید