پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خانواده

حوزه/ معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اهمیت مطالعه بازنمایی رسانه ها از خانواده از فقرپژوهشی در زمینه بازنمایی خانواده در رسانه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عباس آینه‌چی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات زن، خانواده و فضای مجازی که با موضوع «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» برگزار شد، با اشاره به اینکه رسانه جز لاینفک زندگی چه در سطح زندگی فردی و چه در سطح زندگی خانوادگی است، اظهار داشت: در پژوهشی میزان تلفن همراه به عنوان راه ورود به فضای مجازی بررسی کرده بودند ۶۵ درصد افراد ادعا کرده بودند که تلفن همراه میتواند در فرزندپروری به آنها کمک کند.

معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه در برخی امور بااهمیت فضای مجازی مرجعیت پیدا کرده است، افزود: در پژوهشی که  در چند سال پیش انجام شده است ۳۷ درصد این افراد مطرح کرده اند که هر ۲۰ دقیقه و کمتر از آن به تلفن همراهشان سر میزنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده  با بیان اینکه ۳۴ درصد گفته اند که بیش از چند ساعت بدون تلفن همراه نمی توانند زندگی کنند، افزود: ۳۵ درصد گفته اند که حتی هنگام بازی با کودکان از تلفن همراه استفاده میکنند یعنی در فضای بازی که سیستم روانی هر دو طرف باز است تلفن همراه در این فضا هم حضور دارد.

وی افزود: در این فضایی که قرار داریم انتخاب پژوهش پیرامون این موضوع بسیار ضروری است اما امروز نیاز داریم که پژوهش های ریز با موضوعات خاص انجام شود که در حوزه های مختلف دانش در دنیا این اتفاق افتاده است.

آینه چی با اشاره به اینکه دقت پژوهشی باید در جامعه ایرانی ایجاد شود،‌ افزود: این دست پژوهش ها از باب گشودن باب گفتگو برای پژوهشگران میتواند موثر باشد، ما باید در جامعه خودمان با یک رویکرد پژوهشی این موضوع را مورد واکاوری قرار بدهیم.

 معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده افزود: خانواده از دو حیث به مثابه واحد شناسا و به مثابه یک ابژه که مورد  هجمه رسانه قرار گرفته است میتواند مطالعه شود، که در مورد اول خانواده قصد شناسایی  فضای مجازی را دارد و در مورد دوم مورد حمله آن قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: ضرورت دارد که ما خانواده را به عنوان یک مفهومی که هجمه و حمله ها متوجه آن است با نگاه دقیق تری مورد مطالعه قرار بگیرد. باید مشخص شود که در بحثمان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم یا خانواده به ماهو خانواده مد نظر ماست.

وی با اشاره به بازنمایی خانواده خاطرنشان کرد: باید بازنمایی خانواده در رسانه مورد مطالعه قرار بگیرد که چطور در تعریف و بازتعریف خانواده موثر بوده است که ما در این حوزه با فقر پژوهشی مواجه هستیم.

آینه چی با اشاره به تغییر معنای خانواده، تصریح کرد: رسانه ای تعریفی از خانواده امروزه ارائه می کنند که با قبل متفاوت است، در گذشته خانواده ها خودشان خانواده را تعریف میکردند اما امروز در نفوذ فرهنگی امپرالیسم یکی از چیزهایی که دستخوش تغییر است که با هدف اتفاق افتاده است تغییر معنای خانواده است.

معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به تغییر مناسبات خانوادگی خاطرنشان کرد: یک زمانی آیین های محلی و دین و فرهنگ مناسبات خانوادگی را تعیین می کرد اما امروز مرجعیت خانواده تغییر پیدا کرده است و کاهش ارتباط والدین و فرزندان، مشکلات رفتار بین همسران و همه اینها تغییراتی است که در مناسبات خانوادگی با تلاش رسانه ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه عشق های مثلثی و روابط فرازناشویی اتفاقاتی است که امروز در رسانه با هدف روی آن کار میشود، افزود: مورد دیگری که بازنمایی رسانه آن را ترویج میکند گسست نسلی است، اختلاف نسلی جایی است که با حفظ ارزش ها و باورها تفاوت در سطح رفتار بروزمیکند اما وقتی که تفاوت ها را در سطح باورها و نگرش مواجه هستیم علاوه بر سطح رفتار میتوانیم از گسست نسلی صحبت بکنیم.

وی با بیان اینکه آشکار شدگی خانواده چیز دیگری است که رسانه پیگری میکند، تصریح کرد: یک زمانی پستو و اندرونی داشتن در خانواده ارزش بود اما امروز رسانه به گونه ای خانواده را بازنمایی میکند که شاهد آن هستیم که خانواده دیگر مرزی که داشته است را از دست داده است، عاملی که درسلامت خانواده یک عامل بسیار موثر بود که سیستم خانواده را از سایر سیستم ها جدا میکرد.

آینه چی  با تاکید بر اینکه خانواده ها امروز در آشکار کردن خود سبقت می گیرند، عنوان کرد: قبح آشکارشدگی شکسته شده است و از خصوصی ترین مسائل خانواده آشکار میشود.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha