جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معاون فرهنگی قوه قضاییه
عکس آرشیوی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان این که مادیت بسیاری را خسته کرده و افرادی دنبال محافل اخلاقی هستند و همین امر سبب شده این افراد گرفتار مرید و مراد بازی شوند، گفت: در این مورد حوزه وظیفه مهمی دارد تا نگذارد این مسئله اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی که در  مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به همت معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: امروز شاهد رونمایی از کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی به همت معاونت تهذیب هستیم. این نشان دهنده اهمیت اخلاق و تهذیب در حوزه های علمیه است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه ادامه داد:  امروز در شرایطی قرار داریم که مردم و سردمداران حکومت ها به مباحث مادی و دنیا طلبی بیشتر توجه داشته، ولی انقلاب اسلامی در ایران این مسیر را به سمت معنویت، دین و تعالی بخشی تغییر داده، چرا که دین منادی تعالی بخشی است.

یکی از نویسندگان کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی با بیان این که در این بین بعضی افراد هم به سمت مادیت اخلاقی رفته اند و سعی کردند این مسیر را برای دیگران هم رونق دهند، گفت: اما ما حوزویان نباید از هدف اصلی خود که همانا تجلی و توجه به مباحث اخلاقی و معنوی است، لحظه ای غفلت کنیم.

وی با بیان این که امروز بسیاری از عالمان دین در حوزه های علمیه و دانشگاه به ابعاد دانش و معارف اخلاقی توجه پیدا کرده، گفت: همین امر سبب ترویج آن شده است و هم اکنون نیز در باب اخلاق هم آثار خوبی هم در حال تولید است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان این که اولین گروه های اخلاق در حوزه ۲۰ سال گذشته شکل گرفت و در ادامه برای نشر اخلاق و تولید اثر هم تلاش هایی شده، افزود: با وجود این تلاش ها، اما در این بین افرادی هم بودند که مخالفت هایی با توسعه اخلاق داشتند و اخلاق را تنها در موعظه خلاصه می کردند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در ادامه با بیان این که شرایط امروز با ۲۰ سال پیش و با وجود مخالفت ها با بحث توسعه اخلاق فرق کرده و کتابها و رشته های زیادی در بحث اخلاق در حال نشر و تولید است گفت: تنها برای تولید سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی ۲ سال هزینه صرف شده و در این مدت کمیته علمی با حضور فرهیختگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه تشکیل و سعی کردند کتاب جامعی برای قشر جوان، نوجوان و طلبه و مردم تولید کنند.

این محقق با بیان این که برای تولید این اثر با دانش و تولیدهای زیادی مواجه بوده ایم و همین مسئله کار را برای انتخاب بهترین محتوا سخت کرده بود، گفت: به عنوان نمونه بین اخلاق در اسلام و غرب تفاوت است؛ چرا که در فرهنگ غربی چیزی به عنوان شریعت نیست؛ لذا ناچار به سمت اخلاق آمده و جایگزین شریعت کرده و همین امر سبب تولید ده ها تولید کتاب اخلاقی شده است، اما در اسلام فقه و شریعت عهده دار بحث اخلاق و پاسخ گویی اخلاق است و به همین دلیل اخلاق از فقه و شریعت جدایی ندارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر که کار را برای انتخاب محتوا و تولید سخت کرده بود این بود که اخلاق دارای سیر زیادی است و حدود مشخصی ندارند و خود این امر نیز سبب شده  حجم کتاب طولانی شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه با بیان این کار فرد و جمعی با هم متفاوت تر است، گفت: در این کتاب  تلاش شده به بحث های مختلف اخلاقی از مقدماتی نظر و مبانی و بنیادین و فلسفه اخلاق تا پسین اخلاقی توجه و برای آن فصل های متعددی در نظر گرفته شود که یکی از فصل های طولانی آداب و اخلاق فردی است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان این که این کتاب شامل سرفصل هایی همچون سیره اخلاقی اعم از معصومین(ع) و مجاهدین و علما، تربیت اخلاق، آداب اخلاق، اخلاق خانوادگی و اخلاق در متون اسلامی و ادبیات اخلاقی است، گفت: در باب آداب و بندگی هم سعی شده بیشترین کتابها از کتابهای فرهنگ اسلامی و عرصه فلسفه اخلاق کتابهای معرفی شود و این گونه نیست که تنها از کتاب و قرآن و سنت مباحثی نقل شده باشد، بلکه  به کتابهای بی شبهه هم توجه شده است.

وی با اشاره به دیگر خصوصیات کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی ادامه داد: در این مجموعه سعی شده نکاتی برای مطالعه با رویکردهای مختلف و قابل اعتماد به مطالعه کنندگان معرفی و  در کنار اصل سیر مطالعاتی، به معرفی کتاب هم پرداخته شود و فرد مطالعه کننده اجمالا شناخت خوبی از کتاب داشته باشد و درعین حال سعی شده از گرایش های مشکوک و مرید و مراد بازی پرهیز شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: اما متأسفانه در عرصه معنویت جریان مرید و مراد بازی وجود داشته و امروز هم  هست و کسانی در این عرصه وارد می شوند که از اخلاق بهره ای نبرده و بی سوادند و روی همین اصل مردم را فریب می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان این که مادیت بسیاری را خسته کرده و افرادی دنبال محافل اخلاقی هستند و همین امر سبب شده این افراد گرفتار مرید و مراد بازی شوند، گفت: در این مورد حوزه وظیفه مهمی دارد تا نگذارد این مسئله اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه عنوان کرد: متأسفانه از درون این محافل اخلاقی و مرید و مریدبازی، شاهد فسادهای اخلاقی هستیم و گاه و بیگاه در گوشه و کنار اتفاق می افتد و باید سعی کرد جلوی این نوع فعالیتها گرفته شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha