جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی و علمی و مسئولان امور فرهنگی در انتقال پیام های صحیفه سجادیه وظیفه حساس و مهمی دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه عصر امروز در پیامی تصویری به ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سید العابدین(ع) که در سالن امام خامنه ای حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در کنار حضرت زینب کبری(س) و کاروان اسیران سرافراز کربلا، پیام عاشورا را از قتلگاه و از یک نقطه بسیار محدود و در فشار اختناق به تمام عصر خود و با واسطه به تمام نسل ها منتقل کردند و این ممیزه بزرگ در زیست آن حضرت به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: این پیام آوری را نباید به آن دوره کوتاه اسارت و حرکت این کاروان محدود کرد، بلکه به تمام دوره زندگانی آن حضرت در سی و اندی سال باید تسری داد.

وی با بیان این که پیام آوری امام زین العابدین(ع) تمام عیار و فراگیر بود، افزود: امام سجاد(ع) تمام جوانب کربلا را نگهبانی کردند و در سخنان و مواضع خود بازتاب دادند و برای آیندگان به ارث گذاشتند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: قیام عاشورا در معرض این بود که منتقل نشود و این حادثه در زیر خروارها حوادث تاریخی دفن و به حس انتقام کور تبدیل شود و از فهم درست باز بماند، اما امام سجاد(ع) جلوی این کار را گرفتند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که پیام آوری عاشورا باید در عصرها و جریان های الهی منتقل شود، تصریح کرد: بعد دیگر زندگی امام سجاد(ع) مقوله دعا بود که در زندگی ایشان بسیار متجلی و نمایان است.

وی با اشاره به سابقه طولانی دعا در ادیان مختلف افزود: دعا در شالوده ادیان الهی و توحیدی قرار دارد و بافت ادیان الهی با دعا آمیخته است اما وقتی که به اصل اسلام و فرهنگ قرآنی می رسیم، یک درخشش و ژرفایی پیدا می کند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: دعا در اندیشه اهل بیت(ع) و خاندان پیامبر فروغ دوچندانی پیدا می کند اما در کلام، سخن و مکتب امام سجاد(ع) گوهر دعا به اوج می رسد و اوج دعا در مکتب آن حضرت را در صحیفه و دعاهای آن می بینیم.

وی با اشاره به این که جمع دعاهای امام سجاد(ع) بیش از صحیفه سجادیه است، گفت: این ادعیه در کتبی به بیش از ۳۰۰ دعا می رسد و حدود ۵۰ دعای آن، همچون نگینی در منظومه دعاهای رسیده در صحیفه سجادیه است.

مدیر حوزه های علمیه دعا را وسیله ای برای تبیین معارف الهی دانست و تصریح کرد: دعا در مکتب امام سجاد(ع) که به اوج شکوه رسیده، این ویژگی را دارد که ظرفی برای تجلی معارف اسلام و وسیله ای برای این تبیین معارف الهی شده است.

وی با اشاره به شیوایی و بلاغت دعاهای امام زین العابدین(ع) افزود: دعاهای امام سجاد(ع) علاوه بر این که تضمین کننده رابطه انسان با خدا است، بلکه به شکلی اتخاذ موقف و اعلام موضع در برابر حوادث است؛ دعاهای آن حضرت از یک شیوایی، جذابیت، بلاغت، روانی و همگان فهمی برخوردار است و ادبیات فاخری است که در دعاهای آن حضرت می بینیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به نیاز محسوس انسان به دعا در ایام کرونا اظهار داشت: در ایام کرونا همه حس کردند که باید برای عقلانیت متعارف ارزش قائل شویم و بشر به روزنه های قدسی، پناهگاه، ملجأ، دعا و تضرع نیاز دارد و این بعد امام سجاد(ع) نیاز امروز بشر است.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که امیدواریم این کنگره بتواند این پیام ها را در فضای جامعه داخلی و بین الملل و فضای تنفس نسل جوان منتشر کند، تصریح کرد: حوزه های علمیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی و علمی و مسئولان امور فرهنگی در انتقال این پیام ها وظیفه حساس و مهمی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha