سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسین جوان آراسته

حوزه/ مسئولیت حقوقی دولت ها و سازمان های بین المللی در مواجهه با تأثیر تحریم بر شهروندان یکی از موضوعات مهم کنفراس بین المللی«بحران کرونا و مسؤولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسین جوان آراسته در نشست خبری کنفرانس های بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در سالن جلسات این پژوهشگاه در قم برگزار شد، در تشریح کنفرانس بین المللی «بحران کرونا و مسؤولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» اظهار داشت: یکی از سه کنفرانس مجازی که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در صدد برگزاری آن هست کنفرانس بین المللی بحران کروناست.

عضو هیأت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: ما در بحث کرونا هم مسؤولیت های حقوقی و هم مسؤولیت های فراحقوقی داریم که از این جهت یکی از محورهای سه گانه کنفرانس مباحث اخلاقی و فقهی است که طبیعتا از چیزهایی است که باید در این قضیه مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر این که دو محور کنفرانس مربوط به مسؤولیت های حقوقی و یک محور در حوزه مسؤولیت های اخلاقی است، گفت: در ذیل محور اول یک محور اختصاص دارد به ابعاد بین المللی قضیه و یک محور هم به ابعاد ملی قضیه در بعد حقوقی می‌ پردازد و در محور دوم یعنی اخلاقی بعد ملی و بین المللی با هم دیده شده است.

حجت الاسلام جوان آراسته در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مسؤولیت حقوقی دولت ها و سازمان های بین المللی در مواجه با تأثیر تحریم بر شهروندان یکی از موضوعات مهم این کنفراس بین المللی است، چراکه تقریبا از دو سال پیش مواجه با تحریم های گسترده یک جانبه آمریکا شدیم که حتی شامل منع ارسال و فروش اقلام پزشکی و دارویی است که نقض آشکار حقوق بشر است از این رو در این مسأله هم بعد بین المللی و هم جنبه حقوق بشری آن قابل توجه است.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از موضوعات مورد توجه ما طراحی الگوی سه جانبه تعامل بین بخش دولتی خصوصی و سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت است، چراکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که در بحران کرونا فقط دولت به میدان نیامد بلکه بخش های غیر دولتی از جمله بخش های مردمی به میدان آمدند و یکی از موفق ترین کشورها در کنترل این بحران در ابتدای کار بودیم و در کنار کادر درمانی بعد مردمی قضیه که با احساس تعهد دینی و اخلاقی وارد میدان شدند، حائز اهمیت بود به همین جهت در این کنفرانس به این بعد هم خواهیم پرداخت.

عضو هیأت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: باید به این نکته اشاره کنیم که این کنفرانس از یک منظر با دو کنفرانس دیگری که پژوهشگاه در حال تدارک است متفاوت است و آن هم این است که به لحاظ ارتباط جدی که این موضوع در صحنه عمل و میدان با کشور ما از ماه ها قبل دارد، شکل عملیاتی تری به خود گرفته و کاربردی تر است.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی بحران کرونا با بیان این که تا الان نزدیک ۵۰ مقاله دریافت کرده ایم، خاطرنشان ساخت: در فاصله فرصت باقی مانده مقالات بیشتری به دست ما خواهید رسید و شاهد اقبال بیشتری خواهیم بود.

وی با بیان این که اصل کنفرانس ۱۵ آبان برگزار می‌ شود، گفت: علاقه مندان تا ۲۰ مهرماه می‌ توانند چکیده و اصل مقالات خود را از طریق سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارسال کنند.

حجت الاسلام جوان آراسته در پایان با بیان این که در موضوع کرونا مقالات متعددی از سوی دانشگاه های مختلف، نشریه های مختلف علمی پژوهشی و مراکز فرهنگی ارائه شده است، گفت: حتی برخی از فصلنامه های علمی پژوهشی ویژه نامه ای به موضوع کرونا اختصاص داده اند ولی پژوهشگاه ورودش به این مسأله با هدف و انگیزه ای متفاوت است و آن هم این که پژوهشگاه از یک طرف وابسته به وزارت علوم است و از طرف دیگر با حوزه مرتبط است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha