شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مسئولان موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا([علیه السلام) تهران اعلام کرد: رشته های که امسال توسط صاحب نظران علوم انسانی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در دستور کار برای طراحی راه اندازی قرار دارند شامل رشته های فقه التربیة، فقه السیاسة، فقه زیست و فناوری، فقه الاقتصاد، فقه الاطفال و فقه حقوق مالکیت فکری می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با هدف تولید معرفت و تربیت نیرو در حوزه فقه و علوم انسانی تاسیس و فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرد.

وی ادامه داد: فرایندی که طی این مدت در موسسه دنبال شده شامل طراحی رشته ها، جذب دانش پژوه و کارشناس علمی، برگزاری دوره های آموزشی و حمایت از پایان نامه ها با موضوع رشته های تخصصی، می باشد. و امید است این تلاش ها در گام نهایی منجر به تربیت افرادی شود که بتوانند بین فقه و علوم انسانی جمع کنند و در این حوزه صاحب نظر شوند.

پیوند فقه و علوم انسانی

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، ابراز داشت: تاکنون یک دوره، با عنوان دوره مبانی برگزار شده که این دوره مشترک بین همه دانش پژوهان رشته های مختلف بوده است و هدف از برگزاری دوره مبانی این بود که دانش پژوهان برای این که بتوانند بین فقه و علوم انسانی یک نوع گره و ارتباط علمی ایجاد کنند باید با مباحثی همچون فلسفه های مضاف، روش اجتهادی، فلسفه دین، فقه و اصول آشنا شوند تا یک نگاه کلان و جامعی نسبت به مبانی معرفتی دینی پیدا کنند.

تربیت نیرو برای نظام

وی با بیان این که رشته های تخصصی با دو هدف و در دو روش اجرایی می شود، اظهار کرد: برخی رشته ها به صورت دوره ای برگزاری می شود و شامل دوره هایی می شود که ما در موضوعاتی با نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور به توافقی می رسیم. گاهی اوقات برخی نهادها در بعضی رشته ها نیازمند نیرو می باشند؛ به طور مثال در بحث فقه و حقوق مالکیت فکری با همکاری کانون پتنت ایران که زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، اقدام به برگزاری دوره های مالکیت فکری کرده ایم و هم اکنون نیز در حال مذاکره جهت برگزاری دوره های رشته فقه و زیست فناوری هستیم.

تولید ادبیات علمی

حجت الاسلام والمسلمین همتی تصریح کرد: هدف از برگزاری این دوره ها تولید ادبیات علمی این رشته ها است، بخاطر این که سابقه علمی برای این رشته ها وجود ندارد و برگزاری این دوره های آموزشی که در چارچوب کارشناسی ارشد یا سطح ۳ حوزه قرار می گیرد نهایتا منجر به نوشتن یک رساله علمی خواهد شد.

وی افزود: در بین رشته های تخصصی، رشته هایی وجود دارد که دوره آموزشی آن ها بلند مدت است و فرایند آموزشی این رشته ها را حداقل ۱۰ سال در نظر گرفته ایم. برای تحقق این اهداف موسسه حمایت های مستقیمی از این رشته ها دارد؛ از جمله این رشته ها، رشته فقه السیاسة و رشته فقه التربیة است. گروه اول از طلاب که در موسسه آموزش عالی امام رضا(علیه السلام) دروس علمی و تخصصی را شروع کردند در رشته فقه السیاسه بود که دوره مبانی آن ها تمام شده و از امسال وارد رشته فقه السیاسه می شوند و مباحث مربوطه را ادامه خواهند داد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، ابراز داشت: گروه دومی که امسال پذیرش می شوند معطوف به رشته فقه التربیه است و برای سطح سه حوزه در حال پذیرش داوطلبان متقاضی تحصیل در این رشته هستیم. از سراسر کشور برای این رشته ثبت نامی داشته ایم و هم اکنون در حال گزینش و انجام مصاحبه علمی از ایشان هستیم.

ارائه آموزش ها به دو شیوه حضوری و غیرحضوری

وی گفت: با توجه به شرایط جدیدی که در امر آموزش در فضای مجازی اتفاق افتاده است، موسسه دوره های آموزشی خود را به دو روش حضوری و غیرحضوری(مجازی) برگزار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین همتی با اشاره به شرایط داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته های تخصصی، اظهار داشت: افرادی که در رشته های این موسسه شرکت می کنند در دو رتبه علمی پذیرش می شوند. برخی که دارای امتیازات برتر علمی هستند توسط موسسه پذیرش شده و از حمایت های مربوطه برخوردار می شوند و افرادی هم که از امتیازات علمی کمتری برخوردارند می توانند در فرایند آموزش امتیازات لازم را کسب نموده و از حمایت های بعدی موسسه برخوردار شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه این رشته ها جدیدالتاسیس هستند و طلاب سوابق معرفتی در این موضوعات ندارند، موسسه این زمینه را برای ایشان فراهم می کند تا چنانچه در فرایند آموزشی بتوانند به رشد علمی قابل توجهی برسند، از حمایت های موسسه برخوردار شوند.

ورود طلاب به فضای علوم انسانی با روش اجتهادی

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، بیان داشت: طلابی که در فرایند مصاحبه علمی گزینش و انتخاب نهایی می شوند باید شرایط لازم همچون تسلط نسبی به فقه و اصول متداول را دارا باشند تا بتواند در فضای علوم انسانی با روش اجتهادی به حل مسئله های علوم انسانی در حوزه های تربیت، اقتصاد، حقوق و قضا اقدام کنند.

شاخص های پذیرش

وی ادامه داد: بنا براین داشتن مدرک سطح ۲ حوزه، داشتن نگاه تحول گرایانه در حوزه، آشنایی با مبانی گفتمانی و فکری انقلاب اسلامی امام و رهبری، دغدغه اجتماعی داشتن، تلاش برای تحقق دین تمدن ساز، دارا بودن روحیه پژوهشی و تمحض در تحقیق و پژوهش، از جمله ملاک های اصلی پذیرش متقاضیان ورود به رشته های تخصصی موسسه آموزش عالی امام رضا(علیه السلام) می باشد.

رشته های تخصصی جدید

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان خاطرنشان کرد: رشته های که امسال توسط صاحب نظران علوم انسانی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در دستور کار برای طراحی راه اندازی قرار دارند شامل رشته های فقه التربیة، فقه السیاسة، فقه زیست و فناوری، فقه الاقتصاد، فقه الاطفال و فقه حقوق مالکیت فکری می باشند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha