پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضوانی

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون تصریح کرد: این که در مقطع فعلی به نسبت گذشته، تولید فیلم های حوزه دفاع مقدسی کمتر شده، باید تحلیل و تبیین کارشناسانه شود.

حجت الاسلام سلمان رضوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص چرایی استقبال مخاطبان ایرانی از فیلم های دفاع مقدس اظهار داشت: اگر به لحاظ صرف فرمی نگاه کنیم از آن جا که فیلم های جنگ، اکشن است و در آن جذابیت سینمایی و شخصیت پردازی و کنش و واکنش داستانی لحاظ می شود، برای مخاطب جاذبه دارد، با این حال در پرداختن به سینمای دفاع مقدس با تعریفی فراتر از سینمای جنگ نباید از اهمیت محتوا و پیام نیز غافل شد.

وی افزود: در کل دنیا معمولاً به لحاظ هیجانی نسبت به فیلم های جنگی به جهت فرم خاص و نوع پرداختن به آن، جذابیت وجود دارد، با این حال به لحاظ محتوایی دفاع مقدس، یک موضوع ارزشی برای مخاطب ایرانی است به خصوص از زاویه نگاه برخی کارگردان های ما به این مقوله که آن را فراتر از اقتضائات جنگ، همراه با مؤلفه های ارزشی و دینی فرهنگی برای مخاطبان عام و خاص، تفسیر و تحلیل و عرضه کردند.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی، فرهنگی و بین الملل دین و رسانه مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما همچنین گفت: همچنان جذابیت های محتوایی بسیاری در سینمای دفاع مقدس وجود دارد که باعث کشش مخاطبان به این ژانر بومی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضوانی افزود: هر چند که دهه ها از جنگ جهانی دوم می گذرد اما همچنان ساخت فیلمی با نگاه و رویکرد خاص به آن برای مخاطب عام سینما جذاب است و این در حالی است که به لحاظ زمانی ما چندان از دوران دفاع مقدس فاصله نگرفته ایم و هنوز نسل های اول و دوم آن را به خاطر دارند و نسل های بعدی نیز تأثیرات آن را مشاهده و لمس کرده اند.

وی بیان داشت: با وجود اهمیت موضوع، متاسفانه در سال های اخیر آن طور که باید و شاید، فیلم ها و آثار خوبی در سینما در رابطه با دفاع مقدس ساخته نشده و یا کمتر ساخته شده است که چرایی این مساله باید به دقت تحلیل و موشکافی شود.

حجت الاسلام رضوانی گفت: مخاطب همچنان منتظر ساخت فیلم ها و سریال های خوب در باره دفاع مقدس است و این نیاز باید به درستی از سوی مدیران سینما و تلویزیون و نیز هنرمندان و کارگردان ها پاسخ داده شود.

وی با اشاره به این که در دهه شصت به طور نسبی آثار شاخص و خوبی در حوزه دفاع مقدس ساخته شد، افزود: در دهه هفتاد به جهت پرداختن به مسایل بعد از جنگ، یک سری از فیلم ها همچون آژانس شیشه ای مورد توجه بودند و در دهه هشتاد و نود نیز البته به دلیل تحلیل مسایل و نتایج و آثار جنگ یک سری دیگر از فیلم ها و آثار مورد استقبال قرار گرفتند و سخت است که از میان این همه آثار تنها چند فیلم را انتخاب کرد، چرا که در هر یک از زاویه خاصی به مساله جنگ و دفاع مقدس پرداخته شده است.

وی یادآور شد: البته به شخصه به لحاظ کارگردانی آثار حاتمی کیا را می پسندم چه در حوزه سریال و چه فیلم و بعد از آن برخی آثار آقای شمقدری نیز کارهای خوبی بوده است. در مجموع آثار فیلمسازان که به جنگ نگاه و رویکرد ارزشی داشته اند، قابل قبول تر از دیگران بوده است.

کارشناس مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما همچنین در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: در زمینه سینمای مستند نیز همچنان فیلم ها و آثار برجای مانده از سید شهیدان اهل قلم، بسیار ممتاز و خاص است و این نشان می دهد که چه نگاه عمیق محتوایی شهید آوینی در این قبیل آثار داشته به طوری که همچنان مخاطب امروزی می تواند به خوبی با این قبیل آثار و فیلم ها ارتباط برقرار کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha