پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رادیو قرآن

حوزه/ مدیر شبکه رادیویی قرآن مبتنی بر مطالعات و نظرسنجی صورت گرفته، از ساماندهی پخش تلاوت ترتیل در رادیو قرآن خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، مجتبی ایزدی با اعلام این خبر گفت: از زمان تاسیس رادیو قران در باره پخش تلاوت ترتیل از این شبکه، همواره این ۵ سؤال مطرح بوده است؛ اول این­که در شبانه روز به چه میزان باید تلاوت ترتیل پخش شود؟ یعنی از مجموع ۱۴۴۰ دقیقه برنامه قابل پخش در یک روز چه سهمی باید به پخش تلاوت ترتیل اختصاص یابد؟

 سؤال دوم این بود که بهترین زمان های پخش تلاوت ترتیل از رادیو قرآن چه زمان ­هایی است؟ قبل از زمان­ های اذانگاهی یا بعد از آن؟ ابتدای صبح یا آخر شب؟ و ...

 سؤال سوم مربوط به مدت تلاوت ترتیل در هر نوبت است؛ این­که بهتر است تلاوت­های یک جز پخش شود؟ نیم جزء؟ یک حزب؟ یک سوره؟ یا یک صفحه؟ کدام یک در اولویت باشد؟

سؤال چهارم به این مربوط می‌شود که از هر ترکیب چه تعداد پخش شود؟ به عنوان مثال تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن در روز در چند نوبت پخش شود؟

 سؤال پنجم این بود که  تلاوت های ترتیل از چه کسانی پخش شود؟ در واقع نسبت پخش تلاوت ترتیل قاریان ممتاز کشورمان نسبت به قاریان برجسته سایر کشورها چگونه باشد؟

  مدیر شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد، برای دستیابی به بهترین تصمیم در مواجهه با پرسش‌های ذکر شده، ابتدا نظرسنجی از سه گروه صورت گرفت، جمعی از فعالان و اساتید قرآنی کشور، جمعی از کارشناسان رسانه‌ای و نیز تعدادی از مخاطبین رادیو قرآن. سپس نتایج حاصل از این نظرسنجی در جلسات کارشناسی طرح و بررسی و مقرر شد، با هدف دستیابی به حداکثر کردن رضایت ذی­نفعان و مخاطبان حرفه‌ای و عام شبکه، روزانه یک تلاوت ترتیل یک جزء، سه تلاوت ترتیل یک حزب، چهار بار تلاوت ترتیل یک صفحه، به همراه تلاوت سوره های مبارکه یاسین و نیز آیة الکرسی از شبکه رادیویی قرآن پخش شود.

وی ادامه داد: با هدف تنوع‌بخشی به صدای قاریان و لحاظ عدالت در پخش صدای همه قاریان برجسته مقرر شد، تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم هرشب با صدای یک قاری اعم از ایرانی یا مصری پخش شود. و سایر تلاوت های ترتیل هم با صدای قاریان متنوع با لحاظ مباحث کارشناسی و زیبایی شناسی پخش شود.

 مدیر شبکه رادیویی قرآن اضافه کرد: به منظور برقراری امکان اقامه نماز اول وقت در مساجد برای مخاطبان و عدم پخش برنامه های مستقل در لحظات اذانگاهی و نیز امکان تلاوت ترتیل یک حزب برای شنوندگان مستقر، پخش تلاوت ترتیل یک جزء از قرآن پس از لحظات اذانگاهی صبح و ظهر و مغرب در دستور کار قرار گرفت.

  مجتبی ایزدی یادآور شد، از این طریق با پخش ده نوبت تلاوت ترتیل در شبانه روز بیش از ۱۰ درصد برنامه های رادیو قرآن به پخش تلاوت ترتیل اختصاص خواهد یافت و تقاضاهای مداوم شنوندگان برای پخش تلاوت ترتیل سوره مبارکه یاسین و آیة الکرسی در ابتدای صبح هم فراهم شد و از این طریق تلاش شد تا رضایت گروه های متنوع مخاطبان و ذینفعان شبکه به حداکثر ممکن نزدیک شود.

 جدول پخش تلاوت های ترتیل در شبکه رادیویی قرآن در نیمه دوم سال

ردیف

نوع تلاوت ترتیل

زمان پخش

قاری

ملاحظات

۱

ترتیل یک جزء

ساعت ۰۰/۲۴

هر شب یک قاری

قاریان برجسته ایران و مصر

۲

ترتیل یک حزب

بعد از اذانگاهی صبح

متنوع

مصری

۳

ترتیل یک حزب

بعد از اذانگاهی ظهر

متنوع

ایرانی

۴

ترتیل یک حزب

بعد از اذانگاهی مغرب

متنوع

۷ قاری مصری(جدید)

۵

ترتیل یک صفحه

ساعت ۱۰/۰۷

شیخ خلیفه طنیجی

۶

ترتیل یک صفحه

ساعت ۵:۱۵ صبح

استاد خلیل الحصری

همراه با برنامه صفحه نور(آموزش ترجمه)

۷

ترتیل یک صفحه

ساعت۱۴:۵۰

متنوع

همراه با برنامه صفحه نور(آموزش روخوانی و روان­خوانی)

۸

ترتیل یک صفحه

ساعت ۱۸:۲۵

متنوع

همراه با برنامه صفحه نور(آموزش تجوید)

۹

ترتیل سوره مبارکه یاسین

ساعت ۱۰/۰۷

هر روز یک قاری

قاریان برجسته ایران و مصر

۱۰

ترتیل آیه الکرسی

ساعت ۱۰/۰۷

هر روز یک قاری

قاریان برجسته ایران و مصر

پایان پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha