سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
رونمایی

حوزه/ شش کتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان که در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فضای مجازی و حکومت دینی نوشته شده، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، شش کتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان که در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فضای مجازی و حکومت دینی نوشته شده است، در سومین آیین رونمایی از تازه های انتشارات حوزه علمیه خراسان معرفی شد.

کتاب «رضای جمهور» که به موضوع رضایتمندی عمومی و جایگاه ولایت فقیه از منظر فقه سیاسی می‌پردازد توسط حجت الاسلام حسین الهی پارسا تألیف شده که در ۴ فصل کلیات، ولایت حَسبیه و رابطه آن با رضایتمندی عمومی از منظر فقه، نظریه انتخاب و رابطه آن با رضایتمندی عمومی از منظر فقه و نظریه انتصاب و رابطه آن با رضایتمندی عمومی از منظر فقه به اشکال ها و سوال هایی در این عرصه پرداخته است.

در این کتاب می خوانیم: کشور داری و اداره حکومت از سوی رهبر یک جامعه نیازمند تبعیت مردم از وی است و نیز به رسمیت شناخته شدن او از سوی احاد مردم آن جامعه می باشد؛ به طوری که همگان به دستورات و فرامینش در امور مختلف گردن نهاده و او را در برقراری نظم عمومی و آرامش کشور یاری رسانند. از رهگذر این اطلاعت پذیری است که تصمیم های حاکم ضمانت اجرایی یافته و نافذ میگردند. در سایه چنین حکومتی مردم روز به روز  شاهد تعالی و رونق مادی و معنوی جامعه خویش خواهند بود.

همچنین، کتاب «شبکه های اجتماعی تحلیل های فقهی»، تألیف حجت الاسلام محمد شیبانی در ۴ فصل با عنوان موضوع شناسی، آثار و پیامدهای مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی، کارکردهای بایسته شبکه های اجتماعی و کارکردهای نبایسته شبکه های اجتماعی در فضای مجازی توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

این کتاب با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی، فضایی مجازی هستند که بر ساخت و بازتاب روابط اجتماعی میان افراد تمرکز می کنند و افراد به راحتی از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، وتس آپ، فیس بوک، اینستاگرام و... استفاده می کنند، آمده است: گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در میان کاربران اینترنت ایجاب می کند که رفتارهای فردی و اجتماعی آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

این کتاب خاطر نشان می کند که شبکه های اجتماعی و ارتباطی مشابه یک تیغ دو لبه اند که استفاده منطقی و سالم از این ابزارها می تواند پیشرفت هر جامعه ای را سبب شود و استفاده غیر منطقی و ناسالم از این ابزار میتواند موجب نابسامانی فرهنگی و اجتماعی و اتلاف وقت برای کاربران باشد.

کتاب «حوزه انقلابی و فضای مجازی» نیز با محوریت مطالبات رهبر معظم انقلاب تألیف راضیه خدیوی گل کارزاده در ۴ فصل با عنوان درآمدی بر حوزه انقلابی(چیستی، چرایی، شاخصه ها)، فضای مجازی(چیستی، ویژگی‌ها، دیدگاه های مقام معظم رهبری)، مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه انقلابی در زمینه فضای مجازی و وظایف حوزه انقلابی در فضای مجازی با تکیه بر مطالبات رهبری، به چاپ رسیده است.

مولف در مقدمه این کتاب با اشاره به اینکه امروزه عرصه فضای مجازی و رسانه های نوین به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی نسل جدید به صورت فراگیر و با سرعت حیرت آوری در حال پیشرفت است، یادآور شده: دسترسی آسان به این فضا اثرگذاری آن را دو چندان کرده است. در حال حاضر به نظر می رسد این حوزه چنان در زندگی جدید ورود و نفوذ یافته که گذران عمر بدون بهره مندی از آن سخت و بلکه غیرممکن می نماید.

در این کتاب آمده است: در چنین شرایطی که کلید واژه حوزه انقلابی مطرح می شود، حوزه ای مردم نهاد که باید با روشن بینی و بصیرت، تهدیدهای فضای مجازی را تبدیل به فرصتی برای روشن گری و هدایت نماید؛ نهادی اجتماعی و مذهبی که باید با رصد دقیق این فضا به برنامه ریزی عالمانه بپردازد و رسالت خود را در این عرصه جدید به بهترین شکل به انجام برساند و اجازه ندهد مرزهای عقیدتی مسلمانان مورد هجوم و شبیخون قرار گیرد.

کتاب رونمایی شده دیگر، با نام «رنج و رهایی در آموزه های اسلامی و عرفان های نوپدید» توسط حجت الاسلام علی ناصری راد در ۵ فصل کلیات، دیدگاه اسلام در مورد رنج، دیدگاه عرفان های نوپدید درمورد رنج، وجوه افتراق و اشتراک دو دیدگاه اسلام و عرفان های نوپدید در مورد رنج و راه های مقابله با رنج در دیدگاه اسلام و عرفان های نوپدید به همراه نتیجه گیری نگارش شده است.

در این کتاب آمده است: یکی از ابعاد زندگی انسان رنج ها و آلامی است که دامنگیر او می شود. رنج، ادراک و احساس ناخوشایندی است که در پی آسیب جسمی یا روحی برای انسان پدید می‌آید.  تقریباً در تمامی ادیان و فرهنگ‌ها به مسئله رنج انسانی توجه شده است.

 مولف در این کتاب یادآور می شود: متکلمان، فلاسفه، علمای اخلاق و عرفان و دین پژوهان به این مسئله توجه کرده‌اند؛ در دوره متاخر روانشناسان نیز به پدیده توجه نشان داده و آثاری در زمینه روانشناسی درد و رنج پدید آورده‌اند.

 در  این کتاب آمده است: هدف کلی این اثر شناخت وجوه اشتراک و وجوه تمایز میان آموزه‌های اسلامی و آموزه های عرفان های نوپدید در مسئله رنج است.

کتاب «حیله های ربای قرضی از منظر فقه» تألیف حجت الاسلام محمد رضا علیزاده مقدم نیز از دیگر کتاب های است که در ۳ فصلِ تعریف و مفهوم شناسی، مبانی تحریم ربای قرضی و تطبیقات و احکام حیله های ربای قرضی رونمایی شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم:  یکی از موضوعاتی که مورد ابتلاء جمعیت زیادی از مسلمانان بوده و بحث برانگیز است مسئله ربا می باشد. حرمت ربا مسلم و مورد پذیرش تمام برق اسلامی است و آیات و روایات متعددی بر آن دلالت دارد و حرام بودن ربا در فرهنگ اسلامی روشن تر از آن است که نیازمند نمایاندن منابع و مدارک بسیار باشد.

 مولف این کتاب یادآور می‌شود: مهمترین سوال مطرح این است که چه راه هایی می تواند موضوع ربا را تغییر دهد و آن را از عنوان ربا خارج کند و چه راه هایی جنبه صوری داشته و قرض را از ماهیت ربوی خارج نمی کند؟ آیا به طور کلی راه های فرار از ربا مشروع می باشند؟

همچنین، کتاب «طراحی ساختمان مسکونی از منظر مبانی و آداب اسلامی» توسط حجت الاسلام مهدی نجفی در ۴ فصل تشریح و تبیین مفاهیم و مبانی، آداب و احکام تهیه و ساخت مسکن، طراحی فضای مسکن و نتیجه گیری تألیف شده است.

در این کتاب آمده: یکی از تفکرات غلطی که دامنگیر بخشی از جامعه شده و هست، این است که متاسفانه تصور می‌کنند اسلام مجموعه‌ای از دستور های عبادی می باشد که برای سعادتمند شدن در آخرت است و نه تنها کاری به امور دنیای انسان ندارد بلکه دنیا و آنچه در آن است را هم به شدت مذموم می داند.

 مولف خاطر نشان می کند: با توجه به این غفلت عمدی یا سهوی بدیهی است که لازم می آید تا نظرهای اسلام در رابطه با بخش ها و نیازهای مختلف زندگی تشریح و تبیین شود تا قدر و منزلت این دین عالم تاب بیشتر و بیشتر نمایان گردد. بدین سبب، به نظر رسید که آرای اسلام در رابطه با یکی از سه نیاز اساسی انسان یعنی مسکن بیان شود تا این مسئله دوباره به زیبایی تبیین گردد که اسلام با وجود گذشته ۱۴ قرن از ایجاد آن، باز حرف تازه و نابی برای گفتن دارد.

مولف یادآور می‌شود: رابطه معماری با جهان‌بینی و فرهنگ موضوعی غیر قابل انکار است، به طوری که می توان گفت هر جامعه‌ای با هر سیستمی که اداره شود و هر نوع ایدئولوژی که بر آن حاکم باشد دارای اهداف و آرمان های خاص خود می باشد و وظیفه اصلی فرهنگ نمایش ایده های ذهنی است که به وسیله نمود اشکال عینی و در فرآیند معماری نقش اساسی به عهده دارد.

گفتنی است، تاکنون ۲۷ عنوان کتاب در قالب ۳۷ جلد توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha