جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نایین

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با موضوع «بایسته های اخلاقی پژوهشگر» در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) نایین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست علمی پژوهشی در راستای تبیین اهداف پژوهشی با موضوع بایسته های «اخلاقی پژوهشگر»، با سخنرانی خانم فائزه گلستانی، در  سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها نایین برگزار شد.

خانم گلستانی در این نشست به اهمیت تحقیق و پژوهش و تاثیر آن در جامعه پرداخت و  گفت: علمی در جامعه تاثیر گذار است که همراه با تحقیق و پژوهش باشد.

استاد حوزه خواهران در ادامه به بایسته های اخلاقی و تربیتی پژوهشگر نمونه اشاره کرد و افزود: در سوره مبارکه جمعه ابتدا به بحث تزکیه نفس پرداخته شده و سپس به بحث تعلیم که  نشان تقدم اخلاق و تربیت بر علم و تعلیم دارد.

وی به آثار فردی و اجتماعی بایسته های اخلاقی پژوهشگر پرداخت و ادامه داد: انگیزه الهی داشتن، اخلاص در کار و توکل بر خداوند و اهل بیت( علیهم السلام) از نشانه های فردی بایسته های اخلاقی پژوهشگر و احترام به پژوهشگران سابق، امانت داری و پرهیز از کتمان حق نیز از نشانه های اجتماعی بایسته های اخلاقی پژوهشگر می باشد که هر پژوهشگر موظف به رعایت آنهاست.

استاد حوزه در ادامه به بیان آسیب ها و راهکارها و رفع موانع در پژوهش را پرداخت و افزود: پژوهش نیز مانند هر کار دیگری آسیب و موانعی دارد که این آسیب ها نباید مانع کار پژوهشگر شود و باید برای رفع موانع و آسیب ها بکوشد.

 گلستانی، شخص محوری، ترس از ابراز عقیده و نظریه پردازی،عدم رعایت اخلاق حرفه ای پژوهشی، شتاب زدگی در تحقیق، منفی بافی و... را از آسیب ها و موانع پژوهش دانست.

وی در پایان از طلاب حاضر در جلسه خواست تا با قلم،آشتی و کار نوشتن را هر چه زودتر شروع کنند و برای نوشتن، امروز و فردا کردن را کنار بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha