پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرکز تخصصی فاطمه الزهرا خمینی شهر

حوزه/ پایان نامه «نقد جامعیت حداکثر قرآن» در مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم زهرا امینی ولاشانی طلبه مرکز تخصصی فاطمة الزهرا خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «نقد جامعیت حداکثر قرآن»  با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رضایی و داوری دکتر داود اسماعیلی دهاقانی دفاع کرد.

خانم امینی در دفاع از پایان نامه خود یکی از ویژگی های قرآن کریم را گستردگی و قلمرو موضوعات مطرح شده در آن دانست و گفت: این ویژگی با عنوان «جامعیت قرآن» یاد می شود که نقش بنیادین در فهم و تفسیر قرآن دارد. از  آن جا که این موضوع در راستای شناخت قرآن و بهره مندی از کلام الهی مطرح می شود، تاکنون سه دیدگاه کلی در این زمینه بیان شده است: جامعیت حداکثری، نسبی و حداقلی.

وی ادامه داد: در میان این دیدگاه ها، «جامعیت حداکثری» به این معناست که قرآن ظرفیت پاسخ گویی به پرسش های تمامی انسان ها در تمامی اعصار را دارد. این پاسخ گویی بدون همراهی قرآن با عترت امکان پذیر نیست، لذا تبیین این موضوع تنها در پرتو شناخت قرآن و اهل بیت(ع) صورت می پذیرد.

خانم امینی گفت: به منظور بررسی جامعیت قرآن که در پاسخ گویی به نیاز های انسان است، و در ظاهر با دو وصف «ثبات» و «محدودیت» همراه است چگونه می تواند پاسخگوی نیاز های معرفتی و معیشتی مؤمنان برای همه عصرها و نسل ها باشد؟ در حالی که این گونه نیاز ها از یک سو با «تغییر» و از سوی دیگر با «عدم محدودیت» دست به گریبانند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این نوشتار دیدگاه های دانشمندان و مفسران را دربارۀ جامعیت قرآن بررسی کرده است و تأمل در مفهوم تبیان، چگونگی بیان آموزه ها و معارف در قرآن و روایات مربوط به جامعیت، نشان از آن دارد که قرآن مشتمل بر بیان هر چیزی است که نیاز به تبیین دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha