جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجۃ الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه وظیفه طلبه هم خودسازی و هم جامعه پردازی است، افزود: طلاب علوم دینی علاوه بر طعام، وظیفه إطعام هم دارند؛ یعنی نه‌تنها باید به فکر طعام روحی و معنوی خود باشد بلکه باید دیگران را هم طعام معنوی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در سلسله نشست‌های زمزم آیات در نجوای امام سجاد (ع) که در محل حوزه علمیه خواهران بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموختن علم دین و نشر آن، گفت: جامعه ما به عالم مبارز مبرز نیاز دارد تا با روحیه جهادی و علمی جامعه را مدیریت کند و این موضوع به‌ویژه در بحث‌های فرهنگی اهمیت دارد؛ چراکه دشمنان فرهنگ ملت ایران را نشانه گرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت قرآن از نگاه امام سجاد (ع)، افزود: در قرآن دو واژه طعام و اطعام مطرح شده که طعام به سه دسته طعام جسم، طعام روح و طعام جسم قابل تقسیم است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» اظهار کرد: بر این اساس انسان باید طبیب خودش باشد و در طعامش دقت کند که از کجا تأمین می‌شود.

وی افزود: انسان همان‌گونه که در طعام جسم دقت می‌کند که بدنش متضرر نشود باید در طعام فکری و روحی خود نیز دقت کند تا دچار شبهات و انحرافات دشمنان نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: امام سجاد (ع) با اشاره به آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» می‌فرماید: باید انسان بداند که دانشش را از کجا می‌آموزد و منشأ تفکرش از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ زیرا این موارد تأثیر فروانی در رفتار و کرداش دارد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه طلبه هم خودسازی و هم جامعه پردازی است، افزود: طلاب علوم دینی علاوه بر طعام، وظیفه إطعام هم دارند؛ یعنی نه‌تنها باید به فکر طعام خود باشد بلکه باید دیگران را هم طعام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: طلابی که در مدارس علمیه وقت خود را صرف علم‌آموزی می‌کنند باید دانسته‌های خود را در قالب بسته‌های فرهنگی در جامعه مطرح کرده و علمی که تولید کرده‌اند را در اختیار دیگران بگذارند.

وی با بیان شیوه‌های اطعام و انفاق علمی، افزود: یکی از شیوه‌های اطعام و انفاق علمی که امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید این است که خود را در محضر قرآن قرار دهند تا روحشان غنی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: انسان با تشرف پیدا کردن به محضر قرآن فکر و روحش غنی می‌شود و برای کسی که دنبال راه نجات است، قرآن می‌فرماید: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی این قرآن انسان را از ظلمات خارج و به نور هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اهداف قرآن که تلاوت، ترجمه، ترتیل، تفسیر و تمدن است، افزود: باید نگاهمان به قرآن این‌گونه باشد که از تلاوت شروع کنیم و درنهایت به تمدن برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha